למה צריך לקיים מצוות
נכתב על ידי אביהו ח, 5/10/2025
*"היום בתניא"*
ט' תשרי
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ' (עמ' קל"א)
שנה פשוטה
?
*המצוות המעשיות:*
כהמשך למבואר לעיל בהרחבה, אודות:
*א.* התהוות "היש הנפרד לגמרי", שהוא דוקא המקום לגילוי מלכותו יתברך.
*ב.* לידת הנשמות לעולם הבריאה, לאחר עיבורן והכשרתן ל"עבודה" המוטלת עליהם (בקבלת עול מלכותו יתברך).
ניגש רבנו להבהיר את ערכן של המצוות המעשיות, שעל ידן דוקא באה לידי ביטוי קבלת מלכותו יתברך - כשבדבריו הוא מתייחס:
*א.* למיקום של שרש המצוות לעומת המיקום של שרש התורה, כפי שהוא באצילות, ולמעלה יותר (בחינת "אריך אנפין").
*ב.* לחשיבותם של המצוות, כפי שניתן להבין מכמה מאמרי רז"ל.
*ג.* לחובת קיומם של המצוות המעשיות בפועל, כאן למטה בעולם הזה, בהיותם "עיקר התורה ושרשה".
...
*המצוות כעיקר התורה:*
נצין, כי באופן כללי, ההפרש בין תורה למצוות למטה, מתבטא בכך, שהתורה מהוה את הביאור ואת השכל בפירושם של כל פרטי המצוות, איך ומה לעשותם - ונמצא איפוא:
שמצד אחד, התורה היא בחינה פנימית, ולעומתה המצוות הן בחינת חיצוניות.
אולם מצד שני, הרי גוף המצוה דוקא היא עצם רצונו יתברך (אף שהיא רק חיצוניות ומעשה בלבד), ואילו התורה (אף שהיא בחינה פנימית), מכל מקום הרי היא רק פירוש למצוה איך ומה תיעשה.
כך שממבט כולל עולה שהמצוה היא העיקר.
*"היום בתניא"*
י' תשרי, יום כיפור
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ' (עמ' קל"א)
שנה פשוטה
?
*המתהווים מזיווג "זעיר אנפין ונוקבא" שב"בריאה יצירה עשיה":*
בפיסקה שלפנינו, מדובר אודות המתהווים מזיווג (שילוב) המידות "זעיר אנפין ונוקבא" (ששת המידות חסד גבורה תפארת נצח הוד ויסוד, עם בחינת המלכות), כפי שהוא בשלושת העולמות בריאה יצירה ועשיה".
_במסגרת זו נלמד:_
*א.* על התהוותם "מאין ליש" של ה"נבראים" (שבעולם הבריאה) "הנוצרים" (שבעולם היצירה) וה"נעשים" (שבעולם העשיה), על ידי "אור הנשמה".
*ב.* על החיות הפנימית (בחינת האור ה"ממלא כל עלמין") המתלבשת במתהוים הללו, לעומת החיות הפנימית המתלבשת ב"אור הנשמה" ובבחינת הרוח והנפש והכלים שבעשר הספירות אשר ב"בריאה יצירה ועשיה".
*ג.* (וכמבואר בהמשך) על חלקו של האור ה"סובב כל עלמין" שסובב ומקיף בשוה את ארבעת העולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה", ושילובו בבריאת ה"יש מאין" בפועל ממש.
...
*"והנה כמו כן":*
לעיל למדנו, שמ"מלכות דאצילות" ומהזיווג של "זעיר אנפין ומלכות" שבאצילות, מתהוים "נשמות ומלאכים לעולם הבריאה" (שהם בבחינת "יש ודבר נפרד בפני עצמו"), התהוות הנמשכת בכח ה"אין סוף" הנמשך בזיווג (שילוב) זה.
וכאן מוסיף רבנו ש"כמו כן מזיווג ששת המידות (זעיר אנפין) והמלכות (נוקבא) שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה", נבראו בדרך של "מאין ליש", כל הנבראים והנוצרים והנעשים, על ידי "אור הנשמה" שבתוכן (שהיא אלוקות מהכלים של עשר הספירות של מלכות דאצילות) - "וגם בתוכה" (כפי שרבנו מוסיף) משולבים מספר פרטים, הנותנים תמונה רחבה יותר למשתלב "באור הנשמה" ולאופן התהוותו של העולם.
ויש לצין, שכל בחינות ההארה שרבנו מדבר עליהם כאן, הן במסגרת האור ה"ממלא כל עלמין", המאיר בכל עולם ובכל נברא לפי ערכו.
...
*"מציאותו ומהותו של אור האין סוף" (האור ה"סובב כל עלמין"):*
לעומת בחינות ה"הארה" הנ"ל שהן בגדר האור ה"ממלא כל עלמין" המתלבש בכל עולם לפי ערכו וענינו, כך שהאור הנמצא במקום אחד אינו נמצא במקום אחר.
הנה, "מציאותו ומהותו של אור האין סוף" (שאינו בא לידי גילוי בהארות הנ"ל), "אינו בגדר מקום כלל" (שכן, אינו מוגבל למקום זה או למקום אחר). כך שהוא "סובב כל עלמין בשוה" - והוא נמצא ומאיר בכל העולמות באותה המידה ממש.
...
*הצורך בשילוב אור ה"סובב":*
כמבואר במקומות אחרים: בהתאמת האור הפנימי (האור ה"ממלא כל עלמין") לכל נברא (באמירת "יהי" בכל אחד מהעשרה מאמרות), מתקבלת רק מסגרת החיות לכל נברא כפי שהיא עדין ברוחניותה. ומה שפועל שחיות זו תהפך בפועל לנברא גשמי וחומרי ("יש מאין" ממש), הוא מהכאת האור ה"מקיף" באור ה"פנימי" ( שעל מצב זה נאמר "כל אשר חפץ ה' עשה").
והנה, היות שמהאור ה"סובב כל עלמין" לבדו (שהוא אור בלתי גבולי), לא יכול להתקבל עולם מוגבל כפי שהוא במתכונתו הנוכחית. ולאידך, מהאור ה"ממלא כל עלמין" לבדו, מתאפשר לקבל את הנברא רק כפי שהוא עדין ברוחניותו. יוצא איפוא, שרק בשילובם יחד של שני האורות (ה"ממלא" וה"סובב") מתקבל העולם הגשמי כפי שהוא לפנינו כמבואר כאן.
...
*שילוב האורות:*
כפי שאנו רואים, אדמו"ר הזקן מדבר בקצרה אודות חלקם ושילובם בהתהוות העולמות, של "אור הנשמה" "אור הממלא" ו"אור הסובב".
ונראה, כי לסיום הענין, מצין רבנו את העובדה שהאורות הללו מתלבשים מאירים וממשיכים את השפעתם דרך ה"כלים" שב"בריאה יצירה ועשיה" (שבאופן זה מתקבלים ריבוי הנבראים והתחלקותם כבעלי גבול ותכלית).
ויצוין, כי אף שה"כלים" שבעולמות אלו הם בגדר "נבראים", עוברת החיות ל"נבראים (בעולם הבריאה) לנוצרים (שבעולם היצירה) ולנעשים (שבעולם העשיה)" דרכם - שכן, דרכם דוקא, מתעבה השפע הנמשך מלמעלה ונקלט למטה כפי שהוא בגשמיות העולם הזה. וכן הוא מתחלק בהתחלקות רבה, להשפיע לכל אחד כפי מעללו.
להבנת מושגים ביהדות :
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536020
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)