כנפי יונה- פירוש 3 ברכות ראשונות של תפילת עמידה
10/11/2025
פירוש תפילת שמונה עשרה עד אתה קדוש. חלק א
שלוש ברכות ראשונות הן ברכות השבח.
מי שלא כיוון בברכות לכאורה לא יצא ידי חובה, (זה המתפלל יחיד) והיה צריך לחזור שוב על התפילה.
אבל לא מחזירים אותו מהטעם שאולי גם בפעם הזאת לא יכוון. והטעם השני שתפילה בציבור לעולם מתקבלת.
ברכות אמצעיות הן בקשות מ' אתה חונן לאדם דעת ועד ואתה ברחמיך הרבים.
מודים ועד שים שלום הן ברכות ההודאה לבורא יתברך.
נתחיל לבאר כוונה פשוטה
ברוך אתה ה' אלהינו ואלהי אבותינו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב.
כל שם ה' היינו יהוה מכוונים במחשה אדון הכל היה הווה ויהיה, בנוסף שימו לב בכל שם יהוה יש ניקוד שונה. מסמל מידה אחרת
כל השמות האלה. אלהים אלהינו אלהי.
מכוונים במחשבה 'תקיף ובעל היכולות ובעל הכוחות כולם'
האל הגדול
מה פירוש האל הגדול ?
כדי להבין ניתן הבנה בבריאה
הרמב"ם אומר שגודל השמש פי 150 פעם מכדור הארץ, ולפי המדע פי 109 פעם מכדור הארץ.
מוסיף הרמב"ם ואומר שרוב הכוכבים גודלם כגודל השמש, רוצה לומר שכל כוכב הוא פי 150 פעם מכדור הארץ
כאשר אומרים האל הגדול איך אפשר לתאר בדמיון את גודל האל ?
מתבוננים בבריאותיו אשר ברא בששת ימי בראשית.
השמש והכוכבים על פי הרמב"ם הם באותו גודל... פי 150 פעם מכדור הארץ
אמר המשורר הלאומי דוד המלך
מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא (פרק קמז פסוק ד).
כפי הידוע אין מספר לכוכבים אך הקדוש ברוך הוא שברא אותם יש לו מספר וגם לכל כוכב קרא בשם.
כדי להמחיש
ניקח לדוגמא רק שני כוכבים בלבד
כאשר מביטים לשמים מהארץ רואים שני כוכבים צפופים אחד לשני, וכאשר אנו מבינים שכל כוכב הוא פי 150 פעם מכדור הארץ...
רק שני כוכבים צמודים נוסיף לכך את כל הכוכבים שאין להם מספר..
אם כן, יש מקום לשאול מה גודל הרקיע ?! יש אדם שיכול לדמיין ??
וזה רק הרקיע הראשון ומעליו יש עוד שש רקיעים ...
ומהו המרחק מרקיע לרקיע מהלך של 500 שנה הליכה, אין לכך דמיון ששכל אנושי יכול לתפוס..
עכשיו אנחנו מעט מבינים מדוגמא אחת, כאשר אומרים האל הגדול על מה חושבים, הפשט שאין מילה מתאימה יותר. האל הגדול
הגבור והנורא :
הגבור : במעשה גבורותיו והנורא : בנוראותיו
אל עליון : מה משמעות עליון ? עליון הוא תרתי משמע עליון כפשוטו ואין עליון ממנו
דבר נוסף אל עליון : בהחלטה בחשיבה בקבלה במעשה ברחמים וכו וכו
כמו שאמר הנביא ישעיהו.( פרק נה פסוק ח)
לא מחשבותי מחשבותכם ולא דרכיכם דרכי נאום ה'.
גומל חסדים טובים.
מי עשה לקדוש ברוך הוא חסד שהוא צריך לגמול לו חסד ? הרי הוא ברא הכל והכל שייך לו
אז מה הכוונה גומל חסדים טובים ?
תשובה : זה חוזר אל האדם.. מי שעושה חסד עבור המסכן העני או היתום או האלמנה ... זה כאילו עשה עם הקדוש ברוך הוא
שנאמר אבי יתומים ודיין לאלמנות וכו כך העני והאביון
הקדוש ברוך הוא גומל חסד במקום הנ"ל ובעבורם משיב מיד חסד.
קונה הכל : הכל שייך לו, וכי הוא צריך לקנות משהו ? חסר לו משהו ?
קונה הכל פשוטו
קונה הכל : הכוונה, הכל קניין שלו ואין מי שיאמר לו מה תעשה ואין מי שיאמר לו מה תפעל כי הכל קניין שלו..
וזוכר חסדי אבות.
זוכר חסדי אבות ולא אמרו זוכר מעשי אבות אלא חסדי אבות, שהחסדים הם מעבר למבוקש או הציווי
דבר נוסף זוכר ואין שכחה, שנאמר "זוכר כל הנשכחות אתה"
ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה.
מביא גואל, היה אמור לומר אביא גואל שהוא לשון עתיד ?
אלא מביא בהווה משמעותו בכל רגע אחכה לו שיבוא, הגואל כידוע בא במפתיע כדי שנצפה לו בכל רגע שיבוא.
מלך עוזר ומושיע ומגן.
עוזר
לאדם במעשיו.
ומושיע
כאשר אין לאדם יכולת לפעול וקצו כל הקיצים ואז ה' מושיעו.
מבחינתך עשה את כל שביכולתך והשאר השלך על ה'
ומגן
מגן מפני כל צרה
ברוך אתה ה' מגן אברהם . מגן כפשוטו מכל צרה
אתה גבור לעולם אדני
ישעיה הנביא אמר ה' כגבור יצא כאיש מלחמות וכו על אויביו יתגבר.
גבורה מסמלת מידת הדין אבל הפסוק אומר בשם אדני
שהוא מידת הרחמים ולכן גם בגבורה ה' משתף את מידת הרחמים. כמו בבריאת העולם בדין וברחמים
מחיה מתים אתה
כמו "יחיו מתיך, נבלתי יקומון הקיצו וירננו שוכני עפר (ישעיה כו יט) גם אדם שקץ משנתו נקרא קם תחיה.
ולכך אומרים בברכות השחר,
מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך
רב להושיע מוריד הטל או משיב הרוח ומוריד הגשם
אני מדבר בצדקה רב להושיע מוריד הטל שהוא מבחינת תחיה שנאמר כי טל אורות טליך או הגשם ..
מכלכל חיים בחסד.
דוד המלך אומר "נותן לחם לכל בשר כי לעולם חסדו.
המאכל היחיד שאוכלים כל הבריות הוא לחם שנאמר נותן לחם לכל בשר ולא כתוב לאדם אלא לכל בשר.
מחיה מתים ברחמים רבים
פירושו תרתי משמע . 1. כפשוטו שהוא מחיה מתים. 2 מתים שכבר חשבו שהם מתו והתעוררו לחיים
דבר נוסף. מחיה מתים היינו אדם עני חשוב כמת והקדוש ברוך הוא מחיה אותו במזונותיו.
3 . ולהן כתוב מלך ממית ומחיה.. כפשוטו, ועל פי הדרש ממית את העשיר ומחיה את העני שפרנסת העני בחלקו של העשיר להרבות חסד והבן ...
סומך נופלים
סומך ה' לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים ומדרש תנחומא אומר הנופלים והכפופים הם אנשים חלשים הצריכים עזרה.
וכבר אמרו בעניין הכפופים בדרש רמז יפה והוא.
"כף אחת מלאה זהב"
פירוש, כף שהיא כפופה בצורתה, רוצה לומר,
בשעת ריב תתכופף כמו שהכף כפופה, זו מידה יפה כמו זהב.על כך אמר החכם כף אחת מלאה זהב... לעולם תיהיה חכם ולא צודק
רופא חולים
שנאמר כל המחלה ששמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך.
ולא הכדור מרפא על אף שחייב לשמוע בקול הרופא ולעשות מצוותו, אבל הרפואה באה מאת ה' יתברך.
ומתיר אסורים
כפשוטו מתיר את האסורים מהכלא. דבר נוסף מתיר אסורים מציפורני יצר הרע ששולט בו..
צריך לכוון גם על זה שה' יציל אותו מיצרו הרע.
ומקיים אמונתו לישני עפר.
ישני עפר הן אבות העולם ומה שהבטיח להם בחייהם ובמותם
מי כמוך בעל גבורות
היא שאלה רטורית כמובן שאין דומה לו יתברך.
ומי דומה לך.
היינו אין מי שווה לך . כמו שאמר הנביא ישעיה (מ, יח) "ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו."
מלך ממית ומחיה
כמו שפירשנו למעלה
ומצמיח ישועה :
מצמיח ישועה יש מאין ממקום לא צפויה באה ישועת ה'
ונאמן אתה להחיות מתים.
וכמו שכתוב בחזיון יחזקאל הנביא שהתנבא על העצמות היבשות וה' יפיח בהם רוח חיים וקמו לתחיה...
היינו, שנאמין שהכל בידיו יתברך לשנות, ואפילו המתים יקומו, ויעלה על עצמותיהם בשר ויחזיר בהם את הנשמה להחיותם.
ברוך אתה ה' מחיה המתים.
הכל נסוב על מה שכתבנו לעיל.
אתה קדוש ושמך קדוש וקדושים בכל יום יהללוך סלה
אתה קדוש משמעותו נבדל בתואר זה מהבריאה ונעלה מכל העולם ואין שום מורכבות בהבנה ואין בך תפיסת כלל.
אלה שלוש ברכות ראשונות של תפילת העמידה.
חייבים להבין את המשמעות הפשוטה כפי שכתבנו, והטעם פשוט, כל מה שאתה עוסק תמיד תעשה הכי טוב שאתה יודע
ומי שיכוון יזכה לכך שתפילתו תתקבל ברצון ויתן לו ה' יתברך משאלות לבו.
שתפו כמה שיותר אנשים לזכות את הרבים.
לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה.
אבא חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין בן חביבה.
מורנו הרב רבי מאיר מאזוז זצוקל זיעא בן כמסנא
לע"נ יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בן סלטנה. שמיחה סבן בת פלילה
חתאתו כאיו יעקוטה בני שמיחה.
יהודית חיים דוד בני יעקוטה
על"נ כל גבורי ישראל שנפלו על הגנת הארץ
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



