chiddush logo

כנפי יונה- פרשת תולדות תשפ"ו

19/11/2025

 פרשת תולדות 


להצלחה ואחדות עם ישראל 

הפרשה עוסקת בדמויות המרכזיות  יעקב ועשיו והברכות שזכה בהן יעקב בדין 
ואסבר בהמשך. 

כבר בהריון של רבקה היו האחים מסוכסכים 

כמו שאמר הכתוב 

"ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר (רבקה) אם כן למה זה אנכי ותלך לדרוש את ה'

רש"י כותב מה זו הרציצה, ומשיב מתי שרבקה היתה עוברת ליד בתי מדרש יעקב רוצה לצאת ומתי שהיתה עובר ליד עבודה זרה עשיו מבקש לצאת 

לפיכך כתיב ותלך לדרוש את ה' שיגידו לה מה קורה כאן ?

נאמר לה כך 

"ויאמר ה' לה שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעיך יפרדו ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר" 

כותב הרמב"ן ה' אמר לה שלא תפחד כי הרה היא בתאומים והוא הריצוי הזה בבטנה, 

מוסיף הרמב"ן ואומר, וייתכן שיאמר עוד כי בעבור היותם שני גויים שונאים ונלחמים זה בזה, 

עשו בתחילתם מריבה רמז למה שיהיה איתם בסוף. עד כאן לשון הרמב"ן. 

לידת הבנים

כה. בצאתם יצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער ויקראו שמו עשו 

כו. ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשיו ויקרא שמו יעקב 

מדוע אמר הכתוב שיעקב בצאתו אחר אחיו ידו היתה אוחזת בעקב של אחיו ?

מכאן אמרו רבותינו בדין יעקב היה מעכב את יציאת אחיו שיצא ראשון ויקח הבכורה 

מדוע ?

כי יעקב הוא אמור להיות הבכור. 

כך כתבו כמה מרבותינו ואזכיר את דברי הרב אדרת אליהו רבנו יוסף חיים וזה לשונו

משל למה הדבר דומה

קח שפורפרת צרה ותכניס אבן לתוכה לצוואר הבקבוק שהיא הראשונה ואחרי כן תכניס אבן נוספת על גב האבן הראשונה

האבן הראשונה לעולם תצא שניה והאבן האחרונה לעולם תצא ראשונה.. עכ"ל 

אם כן בדין הוא כי יעקב נוצר מטיפה ראשונה ועשיו מטיפה שניה על כן יעקב הבכור בדין ולכך הוא הטעם שאמר הכתוב וידו אוחזת בעקב אחיו

כח. ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב. (תזכרו את הפסוק הזה עוד נחזור אליו) 

בהמשך מספרת התורה ויבוא עשו מן השדה והיא עייף 

ביקש מיעקב מהתבשיל שהכין לאביו עדשים אדומות, 

כי בו ביום נודע כי אברהם מת ולכן עשה לאביו סעודת הבראה (סעודה ראשונה אחר הקבורה) 

וזה שאמרו רבותינו עשיו מכר את הבכורה ליעקב בנזיד עדשים ועל פי דין קנה יעקב את הבכורה. 

פרק כז

א. וַֽיְהִי֙ כִּֽי־זָקֵ֣ן יִצְחָ֔ק וַתִּכְהֶ֥יןָ עֵינָ֖יו מֵרְאֹ֑ת וַיִּקְרָ֞א אֶת־עֵשָׂ֣ו בְּנ֣וֹ הַגָּדֹ֗ל וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ בְּנִ֔י וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו הִנֵּֽנִי׃ 

ב. הנה נא זקנתי ולא ידעתי יום מותי 

לך צודה לי ציד וכו בעבור תברכך נפשי בטרם אמות 

רבקה שומעת את דברי יצחק לעשיו ומיהרה לבשר ליעקב שאביו מבקש לברך את אחיו עשו 

והוא בידוע בניגוד לנבואה שהתבשרה שנאמר לה שני גויים בבטנך וכו ורב יעבוד צעיר. 

הקדוש ברוך הוא מודיע לרבקה כי יעקב הוא ממשיך דרכו של יצחק ולא עשיו

ורב יעבוד צעיר, ורב הוא הגדול הוא עשיו והצעיר הוא יעקב ולכן עשיו יעבוד את יעקב

ועתה רבקה רואה שיצחק עושה ההיפך ומבקש לברך דווקא את עשיו ולא את יעקב

נשאלת השאלה מדוע לא נגלה הקדוש ברוך הוא ליצחק, ויאמר לו יצחק, אתה תברך את יעקב כי הוא ממשיך דרכך והקימותי את בריתי איתו

כמו שאמר לאברהם אשתך שרה יולדת לך בן וקראת שמו יצחק והקימותי את בריתי איתו וזרעו אחריו 

למה כאן הקדוש ברוך הוא לכאורה לא מתערב ?

התשובה לכך מהפסוק לעיל כתוב ו"יצחק אוהב את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב"

הוא הטעם שלא נגלה ה' ליצחק ואמר לו ברך את יעקב ולא את עשיו... כי יצחק אוהב את עשיו ואם יגלה לו ה' לברך את יעקב יתכן שיעקב לא היה מברך ומשאיר את זה בידי שמים כך כותב הרמב"ן.

הוא הטעם שנאמר ותכהינה עיני יצחק מראות, עשה את עשיו עיוור כדי שלא יראה מי נכנס לקבל את הברכות. 

על כן עקף הקדוש ברוך הוא את יצחק וגילה לרבקה ואמר לה בנבואה, "רב יעבוד צעיר", 

תעשי הכל להעביר את הברכות ליעקב כי הוא זה האמור להתברך

מה כל המהומה אז היה מברך את עשיו וכו 

אלא הברכה הזאת שונה כי אלה הברכות שמסר אברהם ליצחק והוא אמור להעביר ליעקב ולא למי שהוא יותר אוהב 

חלק מרבותנו אומרים מדוע אהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו היה מאכיל ומכבד אותו לכן היה משוחד לכאורה 

הציד שביקש יצחק שני גדיי עיזים כי היה זמן פסח ואחד היה קורבן חגיגה והשני קורבך פסח

עשיו יצא לצוד ורבקה בקשה מיעקב מהרה אבא לי שני גדיי עזים מן הצאן ואעשה מטעמים לאביך כאשר אהב

רבקה הכינה את האוכל והגישה ליעקב שיביא לאביו ועוד בטרם זה הלבישה על חלקת צווארו וידיו שערות שלא ירגיש אביו כי הוא יעקב חלק היה ולא שעיו

נכנס יעקב לאביו ויאמר לו 

ויאמר יעקב אל אביו אנכי עשיו בכורך עשיתי כאשר דברת אלי קום נא שבה ואוכלה מצידי בעבור תברכני נפשך. 

כאן מתחילה חקירת השב"כ שאלות רבות שואל יצחק את הבא לפניו

1 .  ויאמר יצחק אל בנו מה זה מהרת למצוא בני ?  מדוע שאל מה מהרת ? 

הכוונה הגם שעשיו איש שדה איש יודע ציד אלוף היה בציד מעולם לא הגיע מהר כל כך, על כן חשד..

יעקב משיב אליו "כי הקרה ה' אלהיך לפני, ה' זימן לי ציד מהיר" 

שמע יצחק כי הקרה ה' אלהיך לא הבין מעולם שעיו לא אמר משפט כזה ולא הזכיר את ה' 

והטעם מה השינוי הזה, לכן ביקש למוש אותו כי עשו היה שעיר במיוחד, אבל יעקב עשה את השערות בחכמה שלא הורגש כלל שזה עשר גדי או עז

ויצחק לא הרגיש 

2 . "ויאמר יצחק גשה נא ואמושך בני," 

"אתה זה בני עשו אם לא" ? 

על זה ענה יעקב אני, לא אמר אני עשיו אלא 'אני' היינו גנבת דעת כאילו הוא עשיו

יש תשובה מאוד דחוקה, שאמר לו אני עשיו בכורך, היינו אני יעקב ועשיו הוא בכורך

היתה פה גנבת דעת כי זה רצון ה' והסיבוב חייב להעשות

המשיך יצחק לחשוד ואמר "הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו" 

יש מקום לשאול אם הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו היינו יש לך ספק אז מה אתה מברך ברכות אברהם על ספק ? 

כתב הרמב"ן כי היו תאומים ולכך הקול היה דומה ולכן לא הרגיש

ועוד אמר מרן הרב עובדיה יוסף זצוקל, היה סיכום בין עשיו ליצחר וכך אמר עשיו לאביו, אבא ייתכן ויבוא אחי יעקב לגנוב לי את הברכות ויעשה חיקוי לקול שלי

אז נסכם ככה, אני אעשה חיקוי של הקול של יעקב והוא כנראה יעשה חיקוי לקולי, ואז תדע שזה אני ותברך אותי

הוא שאמר יצחק הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו זה הסיכום עם עשיו, ולכן ברך את יעקב בחושבו שהוא עשיו

ושוב פעם שאל יצחק את בנו אתה זה בני עשיו ? 

ושוב אמר יצחק גשה נא ושקה לי בני 

ואז נאמר ויריח את ריח בגדיו ויברכהו וכו 

ואז נתן יצחק ליעקב את ברכת אברהם להמשיך דרך האבות מדור דור כאשר ציווה ה' את רבקה להעביר את הברכות ליעקב

יהי רצון שכל הברכות יחולו עלינו ועל כל ישראל וחיילי צה"ל היקרים והגבורים באחדות העם להדק את הקשר בין איש לרעהו אמן כן יהי רצון

שבת שלום ומבורך שתפו כמה שיותר וכל מי שמשתף מתברך בחיים טובים ונעשים לו ניסים עושר וכבוד והצלחה כמן 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה צדיקה שושנה זורייה בת שמחה

אבא חיים ברבי קרעי בן חביבה. 

ואחיו בנימין קרעי בן חביבה שהאזכרה של ה 11 תערך ביום ראשן בשבוע הבא בכתובת צבעוני 44 נווי נוי באר שבע כולם מוזמנים

מורנו הרב מאיר מאזוז זצוקל זיעא בן כמסנא 

יהודה קרעי בן חביבה. חביבה קרעי בת פלילה. דוד סבן בן סולטנא. שמחה סבן בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בני שמיחה

יהודית חיים דוד בני יעקוטה

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה

גבורי ישראל שמסרו נפשם להגנת הארץ 
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע