סוד הבאר
אמרו חז"ל (שמו"ר א, לב): "שלושה נזדווגו להם זיווגיהם על הבאר: יצחק, יעקב ומשה"
- מהו עניינו של זיווג על הבאר דווקא?
נראה ליישב שאלה זו,
ע"י הקדמה בהבנת ההבדל שבין: בור, מעיין ובאר.
בור - מקבל
וכונס לתוכו את כל המים שמכניסים לתוכו. חסרונו הוא בכך שאינו מייצר ונובע, ומה
שיש בתוכו הוא רק מה שקיבל מבחוץ.
מעיין - לעומת
הבור, המעיין נובע ומייצר מים מעצמו, אך חסרונו הוא שאינו מקבל דבר מאחרים.
באר - לבאר יש
את שני היתרונות גם יחד: היא גם מקבלת ממי הגשמים (כמו בור), וגם מייצרת מעצמה
(כמעיין).
גם בבני אדם ניתן
להבחין בין שלוש הדרגות הללו:
בור - יש אדם
המקבל את כל חוכמתו מאחרים ומשמרה בקרבו, אך אינו מייצר מעצמו.
מעיין - מחדש
ומייצר התורה מעצמו, אך החיסרון הוא שאינו מקבל מאחרים.
באר - אדם
הדומה לבאר, הוא בעל שני היתרונות: מצד אחד הוא כמו בור - יודע לקבל מאחרים, ומצד
שני הוא כמו מעיין - מייצר ומחדש מעצמו.
מעתה מבואר מעלתו
של הזיווג על הבאר, משום שבזיווג צריך להיות בחינת "באר": גם לקבל מהאחר
(לשמוע את הצד השני), וגם לייצר דבר חדש ובכך להשפיע ולתת לצד השני - והוא החיבור
הראוי והנשגב שבין בני הזוג.
הרב גבריאל סרף, מהאתר: ישיבת כרם
ביבנה – https://www.kby.org/hebrew/



