כנפי יונה- פרשת וישלח תשפ"ו
3/12/2025
פרשת וישלח
להצלחה ואחדות ישראל והצלחת החיילים אמן
וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום
רש"י כתב מלאכים ממש שלח לעשו אחיו, בכל מקום שכתוב מלאך הכוונה שליח אבל כאן מלאכי ה' היו
מה המטרה בשליחות הזו ?
מדוע שלח יעקב מלאכי אלהים דווקא ולא שליחים ?
ואם תרצה לומר מלאכים כדי להפחיד את עשו, יצא שהם לא עשו כלום וההיפך הם הפחידו את יעקב
באומרם אליו "וישובו המלאכים אל יעקב לאמר באנו אל אחיך אל עשו וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו"
הכתוב מעיד כי פחד יעקב מאוד מהמפגש עם עשו כמו שכתוב "וירא יעקב מאוד ויצר לו" הצילני נא מיד אחי מיד עשו
לפי הסיפור פחד יעקב מאוד לפגוש את עשו אחיו, אך במציאות עשיו פחד יותר מיעקב מאשר יעקב פחד מעשו
ולראיה, מי שבא ועימו ארבע מאות איש פוחד יותר, יבוא לבד, אלא הביא ארבע מאות איש למלחמה כי יודע עשיו שיעקב גבור חיל,
אך יעקב בחכמתו היה נכנע מאוד במפגש והשתחווה שבע פעמים לעשו...
שזה לבד אומר דרשני, הנה אמרו בזוהר הקדוש שהשעה משחקת לעשו ולכן יעקב עשה עצמו כי נכנע לאחיו
וכך גם רמזו רבותינו "כף אחת מלאה זהב" היינו הכף היא כפופה מעט, לפיכך יש רגעים בחיים שצריך להתכופף ולא להחזיק ראש במקום שלא צריך
ומי שעושה כך הכף מלאה זהב ואידך זיל גמור.. לא צריך לריב על כל שטות
אחר האמור לעיל יעקב הכין את עצמו בשלוש דרכים. לתפילה לדורון ולמלחמה
לתפילה באומרו הצילני מיד אחי מיד עשו, כי ירא אנכי אותו, לא מכוחו אלא במצוות כיבוד אב שיש בידו אני חושש
לדורון שנאמר ויקח מן הבא בידו המנחה לעשו אחיו עזים מאתים ותישים עשרים רחלים מאתים ואילים עשרים וכו
עשיתי חשבון בשווי של היום כל הדורון הזה 1.4 מיליון שח
למלחמה : שנאמר אם יבוא עשו אל מחנה האחת והיכהו והיה המחנה הנשאר לפלטה.
אחר שהעביר יעקב את בניו ונשותיו את הנחל הכתוב מספר על המפגש של יעקב עם שרו (המלאך) של עשו
שנאמר "ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר
פירשו חז"ל המלאך שנאבק עם יעקב היה שרו של עשו
במאבק ניצח יעקב את המלאך עד אשר אמר הכתוב נאבק איתו עד עלות השחר ולא יכל המלאך ליעקב עד אשר אמר שרו של עשו בתחנונים ליעקב
בבקשה "ויאמר שלחני כי עלה עמוד השחר ויאמר יעקב לא אשלחך כי אם ברכתני
כי עלה עמוד השחר, נו אז מה ? ברגע זה ממש המלאכים אומרים שירה לקדוש ברוך הוא ולכן הוא מבקש מיעקב בבקשה שחרר אותי
כמה גיבור היה יעקב אפילו מלאך לא יכול לו, והוא הטעם לעשיו שידע את כוחו הביא עימו ארבע מאות איש
יעקב ביקש ברכה מהמלאך אמר לו "לא יקרא עוד שמך יעקב כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ואנשים ותוכל"
המפגש עם עשו היה מפחיד ובסופו נפרדו איש מאחיו לשלום כפי שסופר
פרק לג
יח) ויבא יעקב שלם עד עיר שכם אשר בארץ כנען בבואו מפדן ארם ויחן את פני העיר:
הפסוק בא להמחיש לנו כי ה' לא עזב את יעקב כפי שהבטיח בחלום סולם יעקב, "ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך את הארץ הזאת" וכו
ממשיכה הפרשה בצרה נוספת ליעקב והפעם זו דינה בתו, שאנס אותה המחבל שכם בן חמור
פרק לד
א) ותצא דנה בת לאה אשר ילדה ליעקב לראות בבנות הארץ:
היינו חשקה להיות בחברת בנות הכנעני, בנות אשר כאלה..
ומכח זה בא שכם בן חמור וישכב איתה כדרכה ויענה שלא כדרכה (מדרש רבה) אך הרמבן ורבנו האבן עזרא פירשו ויענה היינו אונס.
וכשמוע יעקב המעשה הרע הזה שטימא את דינה בתו החריש יעקב עד בוא בניו מן השדה אשר הם רועים
בא חמור אבי שכם על יעקב לבקש את דינה לבנו לאשה
ואז החל הויכוח בין הבנים והאב היעשה את אחותינו לזונה ?
טכסו עצה בלבם ויאמרו אל חמור לא נוכל לתת את אחותינו לאיש אשר לו ערלה כי חרפה היא לנו
הימולו לכם כל זכר ואז ונתנו את בנותינו לכם ואת בנותיכם נקח לנו
והסכימו חמור ושכם וכל העיר להימול להם כל זכר
והכתוב מספר ביום השלישי בהיותם כואבים באו שמעון ולוי והרגו כל זכר ולקחו את דינה ויצאו מן העיר
מעשה זה היה רע בעיני יעקב עד מאוד עד אשר קלל את שמעון ולוי
(בפרשת זאת הברכה שם קללם ויחי פרק מ"ט פסוק ז)
"ארור אפם כי עז ועברתם כי קשתה אחלקם ביעקב והפיצם בישראל"
פרק לה
ח) ותמות דבורה מניקת רבקה ותקבר מתחת בית אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות
הרמב"ן כתב מדוע נקרא המקום אלון בכות ? כי אין בכי ואנקה על מניקת אמו עד אשר קרא כך למקום,
אלא רמזו לו כי אמו רבקה הצדקת מתה ובא הקדוש ברוך הוא לברך ולנחם אותו והוא הבכי שבכה יעקב על אמו האהובה שלא זכתה לראותו שוב
ועוד למה רק ברמז מוזכר מיתתה של רבקה אמנו אחת משבע נביאות שהיו לישראל וככה תמות בסתר ?
מסביר הרמב"ן כי מי שקבר אותה במערת המכפלה היו העם החתי ששמעו ממותה לקחו אותה למערת המכפלה שקנה אברהם מעפרון החתי ושם קברו אותה
יעקב שמע בדרך בנבואה ועשיו שונא אותה שהעבירה את הברכות ליעקב יצחק עיוור ולא היה מי שיטפל בכבודה אלא הם.. אלה תוכן דברי הרמב"ן.
חזר שוב ה' לברך את יעקב "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל ויקרא את שמו ישראל
ויוסיף ה' לברך את יעקב "ויאמר אלהים לו אני אל שדי פרה ורבה גוי וקהל גוים יהיה ממך ומלכים מחלציך יצאו
"ואת הארץ אשר נתתי לאברהם וליצחק לך אתננה ולזרעך אחריך אתן הארץ הזאת"
ומי מאומות העולם שמערער על זכותינו בארץ הזאת וכך נאמר לישראל אבינו "לך ולזרעך אתן את הארץ הזאת"
אחרי ברכה כזאת נעצר הקולמוס
שבת שלום ומבורך שתפו כמה שיותר ועליכם תבוא ברכת ה'
דברי התורה יהיו לעילוי נשמת אמא יקרה וצדיקה שושנה זורייה קרעי בת שמיחה
אבא חיים ברבי קרעי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה
מורנו הרב מאיר מאזוז בן כמסנא זצוקל זיעא
יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה קרעי בת פלילה. דוד סבן בן סוחטנא, שמיחה סבן בת פלילה
חתאתו יעקוטה כאיו בני שמיחה. ג'ירייה סבן בת מסעדה.
יהודית חיים דוד בני יעקוטה
סימה בת שפיקה איציק בן שפיקה
גבורי ישראל שנפלו על הגנת הארץ
יהי זכרם ברוך
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



