chiddush logo

למה אברהם הציג את שבע הכבשים בשבועתו עם אבימלך?

נכתב על ידי ilan sendowski, 4/10/2016

בזמנו אלוהים הפחיד את אבימלך והודיע לו שהוא וכל אשר לו ימותו אם הוא יפגע באברהם ואשתו. למרות שאבימלך מיד דיבר עם אברהם, בכל זאת אלוהים עצר כל רחם בבית אבימלך עד שאברהם התפלל בעדו וכולם נרפאו.

עכשו במפתיע אבימלך בא לבקר את אברהם ביחד עם פיכל שר צבאו. אבימלך מבקש שאברהם לא יפגע בו ונכדיו, אבל לא מסביר למה הוא חושש שאלוהים או אברהם יפגעו בו.

סביר שנודע לאבימלך זמן קצר לפני כן שעבדיו גזלו באר מאברהם. אבל כאשר אברהם טוען שאנשי אבימלך גזלו באר ממנו, אבימלך עונה: "לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה; וְגַם אַתָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי, וְגַם אָנֹכִי לֹא שָׁמַעְתִּי בִּלְתִּי הַיּוֹם"  (בראשית כא כד).

1. אבימלך לא אומר שהוא לא יודע שאנשיו גזלו באר מאברהם. כל שהוא אומר זה שהוא לא יודע מי עשה זאת. אז מה הוא מספר את זה לאברהם, שילך ויחקור את שר צבאו.

למעשה אבימלך נתן פקודה לגזול ולסתום בארות במדבר, ופיכל שר צבא הוציא לפועל את הפקודה. המטרה היתה למנוע מזרים מתנחלים לפלוש לגרר בשפלת החוף. המדבר שימש כחומת מגן. אבימלך היה סותם וגוזל מזרים את הבארות ומגרש אותם למדבר. כך קרה גם בתקופת יצחק שאנשי אבימלך סתמו בעפר את הבארות שאברהם חפר (בראשית כו טו).

2. אבימלך לא אומר שרק אברהם אמר לו היום שאנשיו גזלו את הבאר. אבימלך אמר שאברהם לא בא קודם להתלונן, ושהוא שמע הבוקר מאנשיו שלו, בדיווח הבוקר, שהם גזלו באר, שאבימלך מיד ידע שהיא שייכת לאברהם, ולכן אבימלך מיהר לרצות את אברהם.

אברהם היה יכול לדרוש חקירה, ולאיים על פיכל וחייליו. אבל אברהם ידע שהחיילים ישתקו, ככבשים, ולא יעידו נגד מלכם או מפקדם. גם פיכל ישתוק ולא יודה באשמה או יאשים את אבימלך. לכן בזמן השבועה אברהם הציג שבעה כבשים כעדות שותקות. אבימלך הבין את המסר, שכשם שהכבשים לא יכולות להעיד, כך אנשיך לא יעידו, אבל שנינו יודעים מי נתן את הפקודה.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע