chiddush logo

פרשת השבוע - תרומה

נכתב על ידי אלון, 5/2/2019

 "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ" (שמות כה, ב)

 

הפרשנים מעלים שאלה לגבי הלשון המשונה של הפסוק שלנו. בני ישראל מתבקשים לנדב מרכושם לבנית המשכן, וממילא לא ברור למה כתוב "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָהשהיא לשון קבלהבמקום שיהיה כתוב "ויתנו לי תרומההמבטא את עצם הנתינה.

לכאורה, נראה כי ברגע שאדם נותן משהו, הרי מיד זה מחסיר ממנו, מכיוון שהוא נתן ולכן נשאר לו פחות. על כך שואל  ה"בן איש חי", כאשר אדם הרוויח 100 ₪ ונתן 10 ₪ לצדקה. כמה נשאר לו? מיד אנו אומרים: 90 ₪. אך האמת היא שנשאר לו 10 ₪ בלבד! מכיוון שאת 10 ₪ שהוא נתן לצדקה, זה מה שיישאר איתו לעולם. שאר הכסף ילך לפה ולשם ויעלם.

התורה מלמדת אותנו שהתרומה מרוממת את האדם, וכדברי בעלי המוסר: "הגשמיות של החבר שלך היא הרוחניות שלך". כדי לקבל תחושת מילוי וסיפוק על האדם דווקא לתת מעצמו, לחלק ולהשפיע על הסובב אותו. ככל שהאדם ייתן ויתרום יותר, כך הוא יצור מקום בפנימיותו לקבל יותר.

לכן המפרשים כתבו שלא נאמר בתורה "ויתנו לי תרומה" אלא "ויקחו לי תרומה", כדי ללמדנו שבנתינת צדקה יותר משאנו נותנים לזולת אנו לוקחים לעצמנו, כמו שאמרו חז"ל: "יותר משבעל הבית עושה עם העני. העני עושה עם בעל הבית", כלומר שהעני נותן לך יותר ממה שאתה נותן לו. כשהאדם נפטר מן העולם הוא לא לוקח איתו את רכושו.

למעשה, באופן פרדוכסלי, הדברים היחידים שהם שייכים לו, הם רק  אותם הדברים שהוא נתן במהלך חייו לאחרים.

ים המלח, נקרא גם ים המוות, מכיוון שהוא רק מקבל מים, ולא נותן לאחרים לשתות ממנו...

אומר דוד המלך בתהלים (פט, ג): "כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" - את העולם בונים על ידי חסד. לעיתים הצדקה יכולה להינתן לאו דווקא בכסף, גם להתנהג יפה לחברים לתת מילה טובה לחבר שקצת עצוב, לעזור לחברים שצרכים עזרה ועל זה הדרך.

הנביא ירמיה מגלה לנו במה הקב"ה חפץ (ירמיהו ט, כב-כג): "כֹּה אָמַר ה' אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ, וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּיבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ, אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ. כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל: הַשְׂכֵּל וְיָדֹועַ אוֹתִי כִּי אֲנִי ה' עֹשֶׂה חֶסֶד, מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ, כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם ה' ".

החכמה, הגבורה והעושר אינם סיבה לאדם להתהלל, הדבר היחיד שניתן לאדם להתהלל בו היא הידיעה שיש בורא לעולם, שמחייבת אותנו להידמות אליו ולעשות "חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ".

 

הרב אביגדור נבנצל שליט"א, מתוך האתר:  http://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/

הרב דוד אמיתי, מתוך האתר: "מוסדות בית המדרש אלון מורה" www.yelm.co.il

רפאל כהן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע