chiddush logo

זכות הבחירה שלנו .. או" כי האדם עץ השדה"

נכתב על ידי izik28, 9/8/2020

  בסד 


ד"ת לשבת ראה כה אב  תשפ שבת מברכים אלול הבעל"ט 

    זכות הבחירה שלנו ..  או" כי האדם עץ השדה" 
--------------------------------------------------------------------------
איך רואים ברכה ? על זאת קל לענות ,איך רואים לא עלינו קללה. גם לא קשה לענות... 
כן אנו רואים אותם ..  השאלה מה אנחנו בוחרים .. תגידו  .. ברור שברכה !  נכון מאוד, אך השאלה האם אנחנו באמת מתכוונים לכך או נותנים ליצר הרע לקבוע את עתידנו ואז מתלוננים.....
המילה " ראה "בגימטריא היא 206   או באותיות " רו "  ,עכשיו תקחו את אותיות הא-ב  ותשלימו את המילה לפי רצונכם האישי .. מה תבחרו ?" האות "א" תיתן  לנו את המילה " אור " לעומתה לא רחוק ממנה האות "ב" להבדיל את המילה" בור" ... ההבדל קרוב כחוט השערה .. כך בדיוק  מתנהג היצר הרע איתנו  כמופיע  בפרשה, "אַבֵּ֣ד תְּאַבְּד֠וּן אֶת־כָּל־הַמְּקֹמ֞וֹת אֲשֶׁ֧ר עָֽבְדוּ־שָׁ֣ם הַגּוֹיִ֗ם אֲשֶׁ֥ר אַתֶּ֛ם יֹֽרְשִׁ֥ים אֹתָ֖ם אֶת־אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם עַל־הֶֽהָרִ֤ים הָֽרָמִים֙ וְעַל־הַגְּבָע֔וֹת וְתַ֖חַת כָּל־עֵ֥ץ רַֽעֲנָֽן:
וְנִתַּצְתֶּ֣ם אֶת־מִזְבְּחֹתָ֗ם וְשִׁבַּרְתֶּם֙ אֶת־מַצֵּ֣בֹתָ֔ם וַֽאֲשֵֽׁרֵיהֶם֙ תִּשְׂרְפ֣וּן בָּאֵ֔שׁ וּפְסִילֵ֥י אֱלֹֽהֵיהֶ֖ם תְּגַדֵּע֑וּן וְאִבַּדְתֶּ֣ם אֶת־שְׁמָ֔ם מִן־הַמָּק֖וֹם הַהֽוּא:
לֹא־תַֽעֲשׂ֣וּן כֵּ֔ן לַֽה "אֱלֹֽהֵיכֶֽם:
כִּי אִם־אֶל־הַמָּק֞וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֨ר ה"  אֱלֹֽהֵיכֶם֙ מִכָּל־שִׁבְטֵיכֶ֔ם לָשׂ֥וּם אֶת־שְׁמ֖וֹ שָׁ֑ם לְשִׁכְנ֥וֹ תִדְרְשׁ֖וּ וּבָ֥אתָ שָּֽׁמָּה:
ווַֽהֲבֵאתֶ֣ם שָׁ֗מָּה עֹלֹֽתֵיכֶם֙ וְזִבְחֵיכֶ֔ם וְאֵת֙ מַעְשְׂרֹ֣תֵיכֶ֔ם וְאֵ֖ת תְּרוּמַ֣ת יֶדְכֶ֑ם וְנִדְרֵיכֶם֙ וְנִדְבֹ֣תֵיכֶ֔ם וּבְכֹרֹ֥ת בְּקַרְכֶ֖ם וְצֹֽאנְכֶֽם:
וַֽאֲכַלְתֶּם־שָׁ֗ם לִפְנֵי֙ ה"  אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם וּשְׂמַחְתֶּ֗ם בְּכֹל֙ מִשְׁלַ֣ח יֶדְכֶ֔ם אַתֶּ֖ם וּבָֽתֵּיכֶ֑ם אֲשֶׁ֥ר בֵּֽרַכְךָ֖  ה" אֱלֹהֶֽיךָ:
לֹ֣א תַֽעֲשׂ֔וּן כְּ֠כֹ֠ל אֲשֶׁ֨ר אֲנַ֧חְנוּ עֹשִׂ֛ים פֹּ֖ה הַיּ֑וֹם אִ֖ישׁ כָּל־הַיָּשָׁ֥ר בְּעֵינָֽיו:"
מפרש הספרי, " אבד תאבדון. מנין אתה אומר שאם קצץ אשרה והחליפה (= גדלה מחדש) אפילו י' פעמים חייב לקצצה? ת"ל אבד תאבדון.
את כל המקומות אשר עבדו שם הגוים. מגיד הכתוב שהיו הכנענים שטופי (בזמה) בעבודת כוכבים יותר מכל הבבליים.
אשר אתם יורשים אותם. שלא תעשו כמעשיהם ויבואו אחרים ויירשו אתכם.
(ע"ז מה) ר' יוסי הגלילי אומר: יכול אפילו עובדים ההרים והגבעות אתה מצווה לאבדם? ת"ל אלהיהם על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן, אלהיהם על ההרים ולא ההרים אלהיהם, אלהיהם על הגבעות ולא גבעות אלהיהם, אלהיהם תחת כל עץ רענן (ולא עץ רענן אלהיהם). אמר ר' עקיבא אני אהיה אבין (=מבין) לפניך. כל מקום שאתה מוצא הר גבוה וגבעה ועץ רענן - דע שיש שם עבודת כוכבים, לכך נאמר על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן."
מה מפריעים לנו ההרים ? הרי הם דומם. לא כמו מזבח לעבודה זרה או כדומה לו . אלא מפרש המלב"ים, 
"על ההרים הרמים . מבואר שההרים עצמם אין נעשים עבודה זרה. אמנם במה שכתוב תחת כל עץ רענן , והעץ נעשה בעצמו ע"ז. { לר"ע כשנטעו בתחלה לכך כמו שכתב ואשריהם תשרפון באש , ולר' יוסי הגלילי אפילו נטעו ואח"כ עבדו; מפני שיש בו תפיסת (=מעשה)ידי אדם. }פירוש ר"ע לר' יוסי הגלילי שבא רק לציין המקום ששם דרך להעמיד עכו"ם.
בז"א נתקשה בגרסת הספרים והגיה "ולא עץ רענן אלהיהם" - מכל מקום אשרה אסורה מפני שיש בה תפיסת ידי אדם" ,הדבר מתקשר לפ"ס " כי האדם עץ השדה" מפרש הרמבן" .. יפה פירש רבי אברהם כי שיעור הכתוב כי ממנו תאכל כי האדם עץ השדה ואותו לא תכרות לבא מפניך במצור וטעם כי האדם עץ השדה כמו כי נפש הוא חובל (להלן כד ו) אבל על דעת רבותינו (ב"ק צא) מותר לכרות עץ מאכל לבנות מצור ולא אמרה תורה רק עץ אשר תדע כי לא עץ מאכל הוא וגו' אלא להקדים ולומר שאילן סרק קודם לאילן מאכל אם כן פירוש הפרשה לדעתם שהזהירה תורה לא תשחית את עצה לכרות אותם דרך השחתה שלא לצורך המצור כמנהג המחנות והטעם כי הנלחמים משחיתים בעיר וסביב הארץ אולי יוכלו לה כענין שנאמר (מלכים ב ג יט) וכל עץ טוב תפילו וכל מעיני מים תסתמו ואתם לא תעשו כן להשחיתה כי תבטחו בשם שיתן אותה בידכם כי האדם עץ השדה הוא ממנו תאכל ותחיה ובו תבוא העיר מפניך במצור לומר אתה תחיה ממנו אחרי שתכבוש העיר וגם בהיותך במחנה לבא מפניך במצור תעשה כן וטעם אותו תשחית וכרת כי מותר אתה לכרות אותו לבנות המצור וגם להשחיתו עד רדתה כי לפעמים תהיה ההשחתה צורך הכבוש כגון שיהיו אנשי העיר יוצאים ומלקטין עצים ממנו או נחבאים שם ביער להלחם בכם או שהם לעיר למחסה ולמסתור מאבן נגף"
עצי הפרי נועדו עבורנו , כדי שנטפח אותם ונהנה מהם ,ותוך כדי כך נודה ונברך למי שאמר והיה העולם  על כל הטוב שהעניק לנו  ,על כך כתוב בספר בראשית," ותוצא הארץ דשא עשב מזריע זרע למינהו ועץ עשה פרי אשר זרעו בו למינהו וירא אלהים כי טוב  ..וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה"
 מפרש המלבים,"ותוצא הארץ" ואח"כ הוציאה הארץ מן הזרע שנברא בה דשא עשב מזריע זרע, היינו שכבר נגמר בשולם עם פירותיהם, שסימן לגמר הפרי כל שזורעים אותה ומצמחת (כמו שהבאתי בחבורי התו"ה פ' בהר סי' ה' בשם הירושלמי) כי כל מעשה בראשית בקומתם נבראו כמ"ש בפ"ק דר"ה. ומה שלא אמר עץ פרי עושה פרי, למ"ש שר"ל שהפרי הוא הזרע נכלל במ"ש ועץ וכו' אשר זרעו בו, שבמ"ש ועץ בוי"ו החבור הוא דומה עם עשב מזריע זרע שרוב זרע העשבים הם עצמם הפרי כמו מיני דגן וקטניות, ולמ"ש שר"ל שהעץ נאכל, זה בקטנותו, אבל אח"כ העץ מתקשה ואינו נאכל כנודע, ובהוצאה שהוציאה הכל בגדולם כעצים זקנים היו העצים כולם בלתי ראוים לאכילה, וז"כ חז"ל במדרש שעברה על הצווי, ובצווי אמר למינו אשר זרעו בו, ובמעשה אמר אשר זרעו בו למינהו, ואמר למינהו תחת למינו, כי ידוע שכל האילנות הם זכר ונקבה, ולא יפתחו הנקבות את פרחם רק כשיקבלו זרע הזכר, שלפעמים ימצא בהאילן עצמו שהוא אנדרוגינוס, ולפעמים הם מחולקים, וכבר ספרו חוקרי הטבע נפלאות ה' והשגחתו בענין זה איך הכין בטבע האילנות שיבוא פרח הזכר אל קנה הנקבה, שלפעמים יהיה ע"י הרוח, ויש בע"ח מיוחדים לזה מאת ההשגחת לשאת את הפרח כנודע לקוראים בספרי הטבע, וע"ז אמר פה למינהו שהוא מין זכר ונקבה למינו ומינה, וע"ז אמר אשר זרעו בו למינהו על זרע ב' המינים, וזה נתחדש בעת ההוצאה, כמו באדם הראשון שהיה הנסירה אחר יצירתו כמו שיתבאר שם, וזה נתחדש בין בעשבים בין באילנות, וע"ז הוסיף למינהו גם בעשבים. ומ"ש וירא אלהים כי טוב הוא כמ"ש למעלה שהגם שכל הויה חדשה הוא ע"י העדר הצורה הראשונה והוית הצמחים הוא ע"י חורבן הדומם והעדר צורתו וכל העדר הוא רע, בכ"ז ראה שהוא טוב, כי בזה עלתה הבריאה למדרגה מעולה יותר:"
העץ דומה לאדם בצורת הרביה שלו , כמו רוב היצורים החיים גם צמחים מתרבים באמצעות הפריה, כלומר - ב רבייה זוויגית (רבייה מינית). בתהליך ההפריה תא רבייה זכרי מתלכד עם תא רבייה נקבי.
איפה זה מתרחש בצמחים?
תאי הרבייה הנקביים נמצאים בביציות הצמחים, מוגנים בתוך שחלות הפרחים. תאי הרבייה הזכריים נמצאים בתוך גרגרי האבקה, שנוצרים באבקנים של הפרחים.
לפני שתהליך ההפריה יוכל להתרחש, יש צורך בהאבקה: גרגרי האבקה עוברים מן האבקנים אל צלקות הפרחים. 
גרגרי האבקה נובטים על צלקות הפרח ומצמיחים שלוחה דקה - נחשון. הנחשון גדל ומתארך, דרך עמוד העלי, עד לשחלת הפרח. עכשיו ההפריה יכולה להתרחש: תאי הרבייה הזכריים מתקדמים בתוך הנחשון, מגיעים לתוך שחלת הפרח, חודרים לביציות שבתוך השחלה ומפרים אותן. כל גרגר אבקה יכול להפרות ביצית אחת. לאחר ההפריה שחלת הפרח מתפתחת לפרי, והביציות המופרות מתפתחות לזרעים בתוך הפרי." 
עץ השדה נועד כולו לעבדות הבורא ,אך לא כאמצעי ,דהיינו כעגל הזהב במדבר דרכו  היו "מתחברים" לבורא מה שהביא לחורבן ,אלא כפי שמוזכר לעייל ,הקב"ה נטע את כל אילנות הגן למעננו! כדי שנזכה לקיים את מצוות הנטיעה,  כל מצוות העורלה, נטע רבעי, ואכילת הפרי בברכה לקב"ה על כך שזכינו לקיים את עולמו שלו! אנו לא מתפללים לעץ!  לכן גם לא ונטעים עצים בסביבות בתי כנסיות , כדי שלא יהיו כאשרה חלילה כמנהג הגויים , אלא כשם שאנו מצווים על פריה ורביה  נורמלית, ובכך אנו מקיימים את עולמו של ה", כך גם העץ , למרות שאין לו בחירה חופשית ,הוא מקיים את מצוות בוראו ופרה ורבה ,גם למעננו! במדרש נאמר," היו נוטעים לבניכם וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עת מאכל ,אמר להם הקב"ה לישראל , אף על פי שתמצאו אותה מלאה כל טוב, לא תאמרו: נשב ולא נטע, אלא הוו זהירים בנטיעות... כשם שנכנסתם ומצאתם נטיעות שנטעו אחרים ,אף אתם היו נוטעים לבניכם ,שלא יאמר אדם
אני זקן, כמה שנים אני חי, מה אני עומד ומתייגע לאחרים? למחר אני מת!...
לפיכך לא יבטל אדם מן הנטיעות, אלא כשם שמצא - עוד יוסיף ויטע, אפילו יהיה זקן.
(מדרש תנחומא, פרשת קדושים)
ועוד מובא בילקוט מעם לועז,"לכל עשב ואילן יש מלאך בשמים המכה בו ואומר לו: גדל! ואם כורתים אותם פוגעים בכח שלמעלה המצוה להם לגדול. והשוו חכמים את יציאת נשמתו של האדם [שיהיו כולם בריאים ]לכריתת העץ, שאמרו בפרקי דרבי אליעזר: 'בשעה שכורתים אילן שעושה פירות, קולו יוצא מסוף העולם ועד סופו ואין הקול נשמע'. וכן בשעה שהנשמה יוצאת מן הגוף. אם כן שוים הם, לפי שבשעה שכורתים העץ נפסק אותו הכוח שהיה אומר לו: גדל! וזהו "כי האדם עץ השדה".
עלינ לדבוק בברכה תתרי משמע ,להתחזק במצוות התורה שהיא כפרי העץ ,אם נלך בדרך זו נצמיח פירות טובים, וכפי שמפרש ילקוט  מעם לועז  ,"כאשר מונעים מאדם להביא פירות גשמיים הדבר מביא חלילה לכלוי בנים  , הדבר כמו רצח גם אם לא במובן הפיזי ,  כמו כריתת עץ סתם ... והוא מונע פירות רוחניים" , בדיוק כמו בעגלה ערופה ,"כִּי יִמָּצֵא חָלָל בָּאֲדָמָה אֲשֶׁר ה" אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ נֹפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהוּ..  וְיָצְאוּ זְקֵנֶיךָ, וְשֹׁפְטֶיךָ; וּמָדְדוּ, אֶל-הֶעָרִים, אֲשֶׁר, סְבִיבֹת הֶחָלָל.  וְהָיָה הָעִיר, הַקְּרֹבָה אֶל-הֶחָלָל--וְלָקְחוּ זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא עֶגְלַת בָּקָר, אֲשֶׁר לֹא-עֻבַּד בָּהּ, אֲשֶׁר לֹא-מָשְׁכָה, בְּעֹל  וְהוֹרִדוּ זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא אֶת-הָעֶגְלָה, אֶל-נַחַל אֵיתָן, אֲשֶׁר לֹא-יֵעָבֵד בּוֹ, וְלֹא יִזָּרֵעַ; וְעָרְפוּ-שָׁם אֶת-הָעֶגְלָה, בַּנָּחַל.  וְנִגְּשׁוּ הַכֹּהֲנִים, בְּנֵי לֵוִי--כִּי בָם בָּחַר ה" אֱלֹהֶיךָ לְשָׁרְתוֹ, וּלְבָרֵךְ בְּשֵׁם ה" ; וְעַל-פִּיהֶם יִהְיֶה, כָּל-רִיב וְכָל-נָגַע.  וְכֹל, זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא, הַקְּרֹבִים, אֶל-הֶחָלָל--יִרְחֲצוּ, אֶת-יְדֵיהֶם, עַל-הָעֶגְלָה, הָעֲרוּפָה בַנָּחַל.  וְעָנוּ, וְאָמְרוּ:  יָדֵינוּ, לֹא שפכה (שָׁפְכוּ) אֶת-הַדָּם הַזֶּה, וְעֵינֵינוּ, לֹא רָאוּ.  כַּפֵּר לְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-פָּדִיתָ, ה" , וְאַל-תִּתֵּן דָּם נָקִי, בְּקֶרֶב עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל; וְנִכַּפֵּר לָהֶם, הַדָּם.  וְאַתָּה, תְּבַעֵר הַדָּם הַנָּקִי--מִקִּרְבֶּךָ:  כִּי-תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי ה". 
וכי יעלה על הדעת שזקני ישראל שופכי דמים?? מפרש הספרי"  ידינו לא שפכו . (סוטה מז) וכי עלתה על לבנו, שזקני ב"ד שופכי דמים הם! אלא שלא בא לידינו ופטרנוהו בלא (לויה) [מזון], ולא ראינוהו והנחנוהו [בלא לויה]. והכהנים אומרים כפר לעמך ישראל (כשהוא אומר).אך מה עניין העגלה כאן? אמר הקב"ה בעצמו" תבא עגלה בת שנתה שלא עשתה פירות ותערף במקום שאינו עושה פירות לכפר על הריגתו של זה שלא הינחוהו לעשות פירות " [גם חלילה לא הריגה  במובן  הפיזי אלה באמתלאות ועכובים ורעיונות שלא בדרך תורת משה  ]  עלינו להבין שכח הצמיחה  ניתן לנו מאת הבורא יתברך  לטובתנו!! ועלינו לנצלו לדברים טובים שיגרמו לנחת רוח  ולא  להפך לעבודת היצר הרע, אם נביא במהלך אלול הבא עלינו לטובה פירות טובים לקב"ה הם המצוות ,ותוך כדי גם פירות גשמיים ככאלה שכמהים לזרע של קיימא ,זרע בהיפוך אותיות" עזר " כנגדו" למענו ולא לרעתו ! לא נהיה  לרעתם ונגדם ,אלא עמם יחד כאלול! בלוויי ושמחה של מצוווה , אזי נזכה לראות את הברכה בשפע כברכת השנה הששית הבעל"ט !  חודש טוב ובריא  ושנה בריאה וטובה!!  !

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע