chiddush logo

יחד שבטי ישראל - קצר וקולע לר"ה

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 30/8/2020

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**

לגבי ראש השנה קיימות שתי תקנות שבמבט ראשון נראות לא קשורות אבל יש ביניהן קשר עמוק למהותו של ראש השנה. נתבונן בהן לעומק.

תקנה ראשונה - כאשר אחד הימים של ראש השנה חל בשבת אין תוקעין בשופר כדי שלא יקרה מצב שמשהו שלא יודע יטלטל את השופר ברשות הרבים. למרות שתקיעת שופר היא מצוות היום מן התורה - חז"ל קבעו שבמקרה כזה כל עם ישראל לא יתקעו כדי שלא יהיה מצב שמשהו יכשל.

התקנה השנייה - מן התורה חייבים להשמיע קול של תרועה - ולכאורה יש ספק לאיזה קול הכוונה (אם שברים, תרועה או שברים-תרועה) ולכן קבעו לתקוע שלושים קולות במקום עשר - במבט ראשון זה ניראה כ'ספק' - אך קשה להניח שיש מחלוקת לגבי מצווה שנוהגת בכל שנה, כיצד ייתכן שהחכמים אינם זוכים מה הם עשו בשנה שעברה – אם כן כיצד תתעורר המחלוקת?!? - אלא מסביר ספר החינוך שבאמת יוצאים ידי חובה בכל סוגי הקולות והיה זמן שכל מקום היה נוהג מנהג אחר בהתאם לאופי המקום, בכל מקום היו תוקעים עשר קולות אבל בחלק מהמקומות היו עושים שברים בחלק תרועה ובחלק מהמקומות שברים-תרועה – וכולם היו יוצאים ידי חובה מדאורייתא. עד שהגיע רבי אבהו איחד את כל המנהגים וקבע שכל עם ישראל יתקעו שלושים קולות וכך יהיה מנהג אחריד בעם ישראל.

ע"י האחדות אנו - ממליכים את ה'

במדרש מופיע משל על מלך שרצה לבנות לעצמו ארמון בים - מה עשה? אמר לכל תושבי המקום לקבץ את הסירות שלהם וקשר את כל הסירות יחד - על גבי המשטח שנוצר הוא בנה את הארמון - כעת אם משהו יחליט להוציא את הסירה שלו - יתערער כל הייסוד של הארמון.

כך גם לגבי עניינינו, אמנם אחדות בעם ישראל חשובה תמיד אבל בראש השנה יש לה חשיבות מיוחדת - היא חלק מההמלכה עצמה! כאשר העם מגובש - ומוכן לוותר על מצווה כל כך חשבוה כתקיעת שופר כל זאת כדי למנוע מצב שאולי משהו בטעות יכשל, או שכולם עושים יותר קולות בתקיעות שופר ובלבד שלא יוציאו לעז על קהילה זאת או אחרת שמנהגם אינו טוב. האחדות הזאת בעצמה היא המלכת ה'! כפי שאנחנו אומרים בתפילת ראש השנה, "וְיַעֲשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אַחַת לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם".

יוצא מכאן ששתי התקנות לא רק שיש להן יסוד משותף אלא שהן נוגעות ממש לעצם היום - ומביאות להמלכת ה'. שנזכה להיות באחדות ולהמליך את ה' כדברי הפסוק שאנו אומרים בברכת המלכויות, "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (דברים ל"ג ה').


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל.  - מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

(חושבים שהישיבה יכולה להתאים למשהו שאתם מכירים? - תעניינו אותו אולי זה מה שיציל אותו אתו)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע