chiddush logo

מעצבון ידינו

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 22/10/2020

 **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**

נח נולד עם כחות אינלקטואליים גדולים וכבר מרגע לידתו היה ניכר שהוא יביא את העולם למצב מתוקן יותר. אמנם הבחירה נשארה בידו עד כמה להשתמש בכוחות שלו כדי לקדם את תיקון העולם. לדור המבול הייתה בחירה עד כמה להשתמש בהתפתחות הטכנולוגית שהביא נח – לצורך תיקון מוסרי.

כך גם כל אדם מקבל כוחות מיוחדים לו, עם זאת הוא בוחר אם להשתמש בהם לחיוב או לא.

  

למך, אביו של נח אומר בזמן לידתו, "זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ ה'" (בראשית ה' כ"ח). נשאלת השאלה, כיצד הוא ידע מה יקרה בעתיד האם הוא קיבל נבואה?! מהתבוננות בפסוקים אנו מבינים שכבר בזמן לידתו של נח ראו בו משהו שונה מכל בני האדם.

בעקבות חטא האדם הראשון, התקללו בניו, "וּלְאָדָם אָמַר... אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ... בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" (בראשית ג' י"ז). נלקחת מהם היכולת לבצע פעולות שדורשות "מוטוריקה עדינה", הם נולדים עם אצבעות מחוברות. כתוצאה מכך, הם לא יכולו לייצר כלי עבודה. עיבוד האדמה היה עבורם משימה קשה מאוד, כפי שאומר רש"י, "בזעת אפיך - לאחר שתטרח בו הרבה".

כאשר נולד נוח נאמר "זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ", יש כאן משהוא שונה בידיים. נח האדם הראשון מאז שנתקלל הגזע האנושי אשר נולד עם אצבעות נפרדות. כפי שנאמר במדרש, "הנולדים קודם נח היו ידיהם הדוקות, שלמות מבלי חילוק ופירוד אצבעות וזה שכתוב - מֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ" (מדרש אבכיר). על כן, אביו מתפעל ומבין שזה סימן שהקללה עתידה להסתיים.

ואכן, נח מפתח את המחרשה וכלים נוספים לעיבוד האדמה והופך את החיים של דורו לקלים הרבה יותר. בעבודה פחות קשה הם יכולים עכשיו להניב יבול גדול יותר. נח הופך לגאון הדור שמשנה את פני ההיסטוריה. אם בזמנינו אומרים על מישהו חכם הוא "חכם כמו איינשטיין" אז היו אומרים "חכם כמו נח". כאן נשאלת שאלה, האם יש קשר בין העובדה שנח היה גאון, עשיר מפורסם בעל שם עולמי שהביא לעולם בשורה מהפכנית שקידמה את העולם, לבין העובדה שה' ביקש דווקא ממנו לבנות את התיבה שמבשרת על המבול?

הבא נשאל את עצמנו - מה היה קורה אם היה בא אדם פשוט מן השורה ומתחיל לפרסם בעולם שבעוד כך וכך זמן יהיה מבול שיחריב את העולם, האם מישהו היה מקשיב לו? היו מתעלמים ממנו או מאשפזים אותו במוסד סגור. אבל אם עשיר מופלג ששינה את פני ההיסטוריה אומר זאת בצורה מדעית זה כבר משהו אחר.

דור הפלגה לא לקחו לליבם את התראותיו של נח והמבול שטף את העולם. נאמר במדרש ביטוי מזעזע, "אפילו ג' טפחים של מחרשה נמחו" (ילקוט שמעוני בראשית רמז נ"א). העולם נהפך לגמרי כאילו נברא מחדש, ואפילו לא נשאר זכר להמצאות של נח, חידלון מוחלט שאחריו התחילה התחלה חדשה.

מה אדם עושה עם הכישרון שהוא מקבל?

נתבונן לרגע על נח מאחורי הקלעים. ניתן בידו כישרון מיוחד, יש לו יכולת שאין לאף אחד בדורו. זהו מבחן עבור נח - מה הוא יעשה עם הכישרון שקיבל? הוא יכול להשתמש בו לתועלת עצמית, להמציא כלים חדשניים להתעשר מכך ולחיות כל חייו בעושר כאשר "לא חסר לו שום דבר". מצד שני, הוא היה יכול לנצל את מעמדו בתור "מדען הדור" ולפעול בכל כוחו כדי להשפיע על הדור לשנות את דרכם ולמנוע על-ידי כך את המבול. בסופו של דבר, נח בחר את דרך האמצע והשתמש בכוחות שלו לעבודת ה' ואפשר לדור לחזור בתשובה בכך שבנה את התיבה. בדרך זו הוא הגיע למדרגה גבוהה ונקרא "אִישׁ צַדִּיק תָּמִים" (בראשית ו' ט') .

עיקרון זה משמעותי מאוד עבורנו, אדם מרגיש שהרבה כבר נקבע עבורו מראש ומסלול החיים שלו כבר נקבע עוד לפני שנולד. כפי שאומרת הגמרא, שמי שנולד במזל מאדים יהיה שופך דמים, מסביר רב אשי – או רופא שמקיז דם או גנב או שוחט או מוהל או תלמיד חכם גדול שיכול לפסוק בדיני נפשות כמו אביי, "האי מאן דבמאדים יהי גבר אשיד דמא אמר רב אשי אי אומנא אי גנבא אי טבחא אי מוהלא אמר רבה אנא במאדים הואי אמר אביי מר נמי עניש וקטיל" (שבת קנ"ו.). האדם נולד עם כוחות ייחודיים שניתנו לו אבל לאלו מטרות הוא ישתמש בהם רק הוא מחליט.

לאן פונה הדור?

גם ביחס לדור כולו הייתה בחירה דומה. ה' יתברך הכין להם את כל האפשרויות. אם רצונכם, יבוא אדם שישנה את פני ההיסטוריה ויפתח טכנולוגיה שתקל על חייכם בצורה משמעותית. אם תשכילו העולם שלכם יהפוך לטוב יותר, אבל אם תתבלבלו מהטכנולוגיה ותשתמשו בה כדי ללכת אחר תאוותיכם ותשחיתו את דרככם, אותו הכוח שהיה יכול לבנות את העולם יגרום להרס.

כך גם בחיינו אנו הפרטיים והכללים, אין לנו הכרח ללכת בדרך מסוימת, אלא כל אחד קיבל כישרון מיוחד וה' מצפה מאתנו לגלות בגרות ולהשכיל להשתמש בכישרון שקיבלנו בצורה הטובה ביותר. עם זאת, עלינו לדעת שאין כאן מצב של "הכל או כלום", לא "שחור מול לבן" - או שהשתמשת בכוח שלך נכון או שפספסת את כל חייך. אלא יש הרבה מדרגות ביניים, ככל שתעשה יותר טוב, כך אתה יותר מכוון לתכליתך, וזוכה להיות במדרגה גבוהה יותר.

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע