chiddush logo

עולם של עבודה

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 22/10/2020

 **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


ערכו של האדם מבחינה רוחנית לא נקבע ע"פ ה"מדרגה" שהוא נמצא בא, אלא ע"פ המאמץ שהוא משקיע. העולם הזה נוצר כדי שהאדם יעמול וככל שהוא יותר מתאמץ כך מדרגתו גבוה יותר.

נשאלת השאלה, כיצד אברהם אבינו, שנולד במשפחה ובסביבה של עובדי עבודה זרה, התקרב לאמונה באלוקים? מקובל לחשוב שהוא הסתכל על העולם, הבין שלא ייתכן שכל המערכת העצומה הזו קיימת מעצמה, מישהו היה חייב לברוא אותה. תחילה חשב שזו השמש או הירח ותוך זמן קצר כבר נגלה אליו ה'. אבל הרמב"ם מתאר את השתלשלות הדברים בצורה אחרת. תהליך החיפוש של אברהם אבינו נמשך עשרות שנים והצריך מאמץ רב. "כיון שנגמל איתן זה התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה... ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים... ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו" (הלכות עבודת כוכבים א' ג')

גם כאשר כבר הגיע לאמת הוא הוצרך להילחם עליה מול העולם כולו, "כיון שהכיר וידע התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה ושיבר הצלמים והתחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם... והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד". (שם)

גם לגבי מילתו של אברהם אבינו בגיל תשעים ותשע אומר המדרש על הפסוק "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם" (בראשית יז, כו) שכריתת ברית המילה הייתה כואבת מאוד עבורו, "אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא הִרְגִּישׁ וְנִצְטָעֵר כְּדֵי שֶׁיִּכְפֹּל לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׂכָרוֹ" (בראשית רבה מ"ז ט').

במדרש מופיעה גם דעה אחרת שמקטינה את המאמץ שהיה צריך להשקיע, "אָמַר רַבִּי לֵוִי... בָּדַק אֶת עַצְמוֹ וּמָצָא עַצְמוֹ מָהוּל", חכמים גערו בו וגינו את הדעה הזו בחריפות יוצאת דופן. נשאלת השאלה, מדוע? הרי בנושאים רבים קיימות מספר דעות ולא ראינו גינוי לדעה נגדית, להיפך, אנו מחפשים למצוא את המעלה של כל דעה?!

ואילו, בנושא ברית המילה של אברהם המדרש דוחה דעה זו מכל וכל. כיצד ניתן לומר על מצווה שכל עם ישראל עושים במסירות נפש אלפי שנים, שאברהם אבינו עשה אותה ללא מאמץ?! אנו צריכים להפנים, שהעולם הזה הוא עולם של עבודה, וגם הצדיקים הכי גדולים מתאמצים מאוד כדי להתגבר ולעשות רצון ה'.

מסופר בספר "מעילו של שמואל" שבעל ה"לשם" אמר שלא נכון מטעמים של צניעות להימנע מלדבר עם בנות דודות והביא ראיה מהזוהר הקדוש שגם רבי שמעון בעצמו היה מדבר עם בנות הדודות שלו. הקשו עליו "אי אפשר להביא ראיה מתנא קדוש שאין לו כלל יצר הרע לגבי כלל העם?!" גער בעל ה"לשם" במקשן: אם כן, כיצד הוא מקבל שכר?! איזו ערך יש בעבודה ללא מאמץ?! יצר הרע יש לכולם, אתה לא מגדיל את רשב"י אם אתה אומר שאין לו יצר הרע אלא להיפך. תדע שהיה לו יצר הרע גדול מאוד, כמו שנאמר: "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו" (סוכה נ"ב.)

גם רבי שמעון, שהיה תנא קדוש לא נולד עם כל המעלות שלו אלא הגיע לכל מה שהגיע בעבודה קשה וגם לאחר מכן, כאשר הגיע למדרגתו, המשיך לעבוד קשה. כך גם אנו, נדע שאיננו שואפים להגיע למצב ללא עבודה אלא ההפך הוא הנכון מעלת האדם מבחינה רוחנית תלוי במאמץ שהוא משקיע.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע