chiddush logo

חסד לאברהם

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 26/10/2020

 **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי*

הקשר בין ברית המילה לאמונה עמוקה.

האם יש קשר בין ברית המילה לחסד? לאחר שאברהם אבינו נימול במצוות ה', עצם פעולת המילה (בתוספת הכוונות שלו) פעלו התקרבות עצומה בינו לבין ריבונו-של-עולם, כדברי רבי נחמן "וּבִשְׁבִיל זֶה נִתְּנָה מִדַּת חֶסֶד לְאַבְרָהָם כִּי הוּא הָיָה... ראשׁ לַנִּמּוֹלִים וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה הַחֶסֶד הַיְנוּ הָאַהֲבָה וְהַהִשְׁתּוֹקְקוּת... אֲזַי הוּא עוֹשֶׂה נְפָשׁוֹת"(ליקוטי מוהר"ן ל"א ו'). אברהם אבינו הגיע לקרבה כל-כך גדולה לה' יתברך על-ידי ברית המילה - עד שלא רק שעשה חסד, אלא אף קיבל את מידת החסד בעצמה.

הגמרא מתארת ב' מדרגות בעשיית חסד - לספק צורך גופני: קור, עייפות או רעב. מדרגה גבוהה יותר של חסד היא סיפוק צורך נפשי,  כלשון הגמרא, "ואמר רבי יצחק כל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות והמפייסו בדברים מתברך בי"א ברכות" (ב"ב ט:). ערכו של הפיוס גדול יותר ולכן המפייס זוכה בברכות רבות יותר, האוכל מפיג את הרעב עד לארוחה הבאה, אבל עידוד יכול לתת לאדם כוח לאורך ימים, שבועות ואף יותר.

מספרת התורה שאברהם אבינו היה "עושה נפשות", לאחר שהיה נותן להם לאכול ולנוח, כמובן שהיא היה עושה זאת בהארת פנים הוא היה עושה אתם את החסד במדרגה הגבוהה ביותר (מדרגה שלישית), הוא היה נותן להם אמונה! לא רק 'פיוס' זמני, אלא 'כלי' שנותן כוח במצבים רבים ומאפשר לאדם לחזק את עצמו - האמונה. 

הייתרון שבחיסרון

אברהם אבינו, היה מלמד את האורחים שלו את "תורת החסרונות" - ה' ברא עולם כל-כך מורכב, עם אינסוף מרכיבים - מהיצורים הקטנים ביותר, ועד גרמי השמיים העצומים והכל מסתדר בהרמוניה מופלאה. אם כן, שואל האדם את עצמו כיצד ייתכן שיש לאדם כל-כך הרבה 'בעיות' בחיים, היד ה' תקצר? למה דווקא בחיים שלי הדברים לא מסתדרים???

אברהם אבינו, לימד את האורחים שלו, שהכל בהשגחה, גם ה'חסרונות' שלנו, ה' מכוון את החיים. גם את מה שנראה כמו חיסרון – בסופו של דבר תצא ממנו טובה גדולה, כי ה' יתברך מכוון הכל וכמו שכל העולם מתקיים בהרמוניה נפלאה, כך גם החיים של כל אחד מאתנו. גם הדברים הקטנים והגדולים ש"לא מסתדרים", הכל בהשגחה פרטית נפלאה ומהכל ייצא רק טוב. כמו שקורה פעמים רבות כאשר מסתכלים על תקופה ב"מבט לאחור" ורואים, איך כל מה שקרה היה "פאזל" שפתאום התחבר לישועה גדולה. 

אמנם גם לפני הברית, אברהם אבינו היה מחזיר אנשים בתשובה, אבל לאחר שנימול ועל-ידי כך כרת ברית עם ה', הוא קיבל כוח מיוחד לטעת בלבבות האנשים אמונה עמוקה, שמאפשרת לראות איך גם החסרונות, נמצאים בנו בהשגחה והם טובה גדולה.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע