chiddush logo

הייחוס במפגש יעקב ורחל

נכתב על ידי יניב, 22/11/2020

 

"ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו ואת צאן לבן אחי אמו ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר וישק את צאן לבן אחי אמו. וישק יעקב לרחל וישא את קלו ויבך. ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא ותרץ ותגד לאביה" (בראשית כט,י-יב). התורה חוזרת שוב ושוב על קירבתו של יעקב לרחל. זה תמוה, לשם מה התורה חזרה על כך שוב ושוב? שלוש פעמים מופיע "לבן אחי אמו", כשהתורה מספרת על המציאות מה קרה שם, ופעם אחת נאמר "אחי אביה" ופעם אחת נאמר "בן רבקה" בדברי יעקב לרחל. נראה שיש כאן רמז שיעקב בא להתחתן עם רחל כדי להקים את בנ"י שיקבלו תורה, לכן נאמר חמש פעמים הקירבה, כנגד חמשה חומשי תורה. לכן כשיעקב יוצא לחרן הוא חולם על סולם שמרמז על מתן תורה: 'רַבָּנָן פָּתְרִין לֵיהּ בְּסִינַי: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם”, זֶה סִינַי. "מֻצָּב אַרְצָה", (שמות יט, יז): "וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר”. "וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמַיְמָה", (דברים ד, יא): "וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמָיִם”. דָּבָר אַחֵר, "וְהִנֵּה סֻלָּם”, זֶה סִינַי, אוֹתִיּוֹת דְּדֵין הוּא אוֹתִיּוֹת דְּדֵין. "וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקים”, עַל שֵׁם (תהלים סח, יח): "רֶכֶב אֱלֹקים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן”. וְלָמַדְנוּ לַנְּבִיאִים שֶׁנִּקְרְאוּ מַלְאָכִים, דִּכְתִיב (חגי א, יג): "וַיֹּאמֶר חַגַּי מַלְאַךְ ה' בְּמַלְאֲכוּת ה' לָעָם”. "וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקים”, זֶה משֶׁה וְאַהֲרֹן. "עֹלִים" (שמות יט, ג): "וּמשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹקים”. "וְיֹרְדִים”, זֶה משֶׁה (שמות יט, יד): "וַיֵּרֶד משֶׁה”. "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו”, (שמות יט, כ): "וַיֵּרֶד ה' עַל הַר סִינַי אֶל רֹאשׁ הָהָר"' (ב"ר סח,יב). כשיעקב יוצא לחרן כדי להתחתן עם רחל זה כדי להקים את בנ"י, שהם יקבלו תורה, ולכן בחלום הסולם שחולם עכשיו בירידתו, נרמז על מתן תורה שיהיה בעקבות ירידתו זו. לכן כשיעקב נפגש עם רחל מתגלה קשר לחמשת חומשי התורה. שלוש פעמים נאמר "לבן אחי אמו", כרמז לקרבה של בנ"י לה' שלכן זכינו לקבל את התורה. זה כנגד הספרים שמות, ויקרא ובמדבר, שבהם ה' מצווה אותנו תורה ומצוות, בהיותנו בניו של מקום: "בנים אתם לה' אלקיכם" (דברים יד,א). לכן נרמז ב"לבן" כעין אותיות 'ל-בן', שהתורה נתנה לנו – לבניו של מקום. וזה בשל היותנו בנ"י ששורשנו בכנסת ישראל, שזהו "אחי אמו", ש"אמו" מרמז לכנסת ישראל, ו"אחי" מרמז על כלל בנ"י, שאנו כאחים, שכולנו מאוחדים ומחוברים לכנסת ישראל (להבדיל ממי שרוצה לפגוע בבנ"י, שהוא יוצא מכלל בנ"י, שמתנתק מכנסת ישראל וכאינו יהודי עוד). וזהו באמירה של התורה, ולכן זהו בסיפור התורה על המפגש (ונאמר פעמיים בהקשר שעל הצאן, כרמז שבשמות ובבמדבר מסופר הרבה על בנ”י, ואנו צאנו של הקב”ה ["ואתן צאני צאן מרעיתי" וגו' (יחזקאל לד,לא)]). בנוסף כנגד בראשית ודברים, שהם נאמרו על מה שהיה קודם (ספר בראשית) או מפי משה כחזרה על מה שהצטוו קודם (ספר דברים ["אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן” וגו' (דברים א,א). וכן מובא בחז”ל: 'ונשתלשו בערבות מואב' (חגיגה ו,א). 'ונשתלשו בערבות מואב – מפי משה לישראל, שנאמר "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה" וגו' (דברים א)' (רש"י)]), בזה נאמר לשון אחרת, וכן זה מופיע במה שיעקב מספר לרחל, כעין שמשה סיפר מה היה אצל האבות (בראשית), ומה הצטוו קודם בזמן המדבר (דברים). כנגד ספר בראשית נאמר "אחי אביה הוא", שמרמז שבספר בראשית מסופר על אבותינו. (ו"אחי" מרמז כלשון חיבור, איחוי, שזה מרמז על 'מעשה אבות סימן לבנים', שכל מה שקרה לאבות יקרה אצל הבנים: 'אמר רבי יהושע דסכנין: סימן נתן לו הקדוש ברוך הוא לאברהם, שכל מה שאירע לו אירע לבניו' וכו' [תנחומא "לך לך" סימן ט]. לכן זהו כביכול איחוי ביניהם, שיש אבות ויש בנים, אבל הם מחוברים [כיון שהאבות הם השורש שלנו]). כנגד ספר דברים נאמר "בן רבקה הוא", כרמז למשה שעל הולדתו מסופר מה נעשה לאמו, ומה עשתה לו: “וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי. ותהר האשה ותלד בן ותרא אתו כי טוב הוא ותצפנהו שלשה ירחים. ולא יכלה עוד הצפינו ותקח לו תבת גמא ותחמרה בחמר ובזפת ותשם בה את הילד ותשם בסוף על שפת היאר" וגו' (שמות ב,א-ב). וכן משה נולד מיוכבד שהיא היתה מהמילדות: '(שמות א, טו) "ויאמר מלך מצרים למילדות העבריות" וגו'. רב ושמואל, חד אמר: אשה ובתה, וחד אמר: כלה וחמותה. מ"ד אשה ובתה: יוכבד ומרים. ומ"ד כלה וחמותה: יוכבד ואלישבע' וכו' (סוטה יא,ב). שזכתה בשל כך: '(שמות א, כא) "ויהי כי יראו המילדות את האלקים ויעש להם בתים: רב ושמואל, חד אמר: בתי כהונה ולויה, וחד אמר: בתי מלכות. מ"ד בתי כהונה ולויה: אהרן ומשה' וכו' (שם). יוצא שזכתה יוכבד להוליד את משה בזכות מעשיה (אולי נקראה שפרה 'שמשפרת את הולד', ולכן זכתה בולדות משופרים), לכן כאן נרמז ב"בן רבקה", כהדגשה שהוא בן צדקת, שכך גם משה הגיע בזכות יוכבד הצדקת, ולכן זה מרמז על ספר דברים שנאמר ע"י משה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע