chiddush logo

" וראה בנים לבניך" או האור של היום הראשון

נכתב על ידי izik28, 28/12/2020

  בסד


ד"ת להפטרת שבת ויחי  התשפ"א

" וראה בנים לבניך"  או האור של היום הראשון

  -מוקדש מכל הלב  לכל  הרווקים והרווקות שיבנו בית נאמן בישראל ושיזכו לזרע של קיימא ובברכת דה"ת דלהלן בע"ה! 
-------------------------------------------------------
בהפטרת השבת אנו קוראים על חילופי שלטון טבעיים, שלמה המלך מחליף את דוד אביו  ,שכן שושלת המלוכה עוברת מאב לבן  , אך אם נשים לב אנו יודעים עם כל הכבוד למלכי ישראל בעבר! שיש מלך עליון על כולם והוא  הקדוש ברוך הוא! ואנו בניו שנקראים בנים של מלך  ,וכתוצאה מכך שמו של אדם ממשיך ע"י צאצאיו  , אנו עם היהודי שמתוקף שם זה צריך לחנך את בניו לתורה מצוות ומעשים טובים 
הבה נראה את הפ"ס בהפטרה ,"  אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ." מפרש המלבים, "אם ישמרו בניך בריתי", אז "גם בניהם עדי עד ישבו לכסא לך" וזה תלוי בתנאי שישמרו התורה והמצות" , שמירת תורת ישראל היא ערובה לכל הטוב שאנו עתידים לקבל מבורא עולם, אך עלינו לזכור שאין אנו צריכים לקיים את המצוות כדי לקבל שכר ,אלא למה פשוט, איך נאמר " ככה" 
ו"ככה " זו כן תשובה משום שהיא ציוויו של הקב"ה וזהו!
 כל נשמות ישראל העתידים לבוא בשערי הלידה של נשותינו בהווה ובעתיד נמצאים תחת כסא הכבוד של מלך מלכי המלכים, כן הם שם ,מחכים לבוא ולקיים מצוות בזמן הנכון  ,לראיה הפ"ס," כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה" אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם" רבנו בחייי מסביר," מובא בפירושו לשמות פרק ו' פסוק ח' ,מורשה ולא ירושה לרמוז שלא יהיו יורשים אותה לפי שעתידין היו יוצאי מצרים למות במדבר אבל יהיו מורישים אותה לבניהם ובניהם יכנסו לארץ ולא הם ולכך הזכיר לשון מורשה, וכן יש לפרש בפסוק (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה ולא אמר ירושה כי היה במשמע שהתורה לא תהיה ירושה כי אם לאותו הדור שקבלוה בלבד ועל כן אמר מורשה שצריך להורישה לבניהם וכענין שכתוב (שם ו) ושננתם לבניך, כי גם הדורות העתידים חייבים הם בקיום התורה כאותם שקבלוה, ועל דעת רז"ל שם היו וכענין שכתוב (שם כט) ואת אשר איננו פה עמנו היום."
והספורנו מחזק," את אשר איננו פה עמנו היום. והם הדורות הבאים, ולפיכך צריך שתודיעם שמתנת הארץ וזולתה היתה לכם על תנאי קיום הברית, ובאותו התנאי בעצמו יירשו מכם."
בקריאת שמע מופיע אותה הבטחת הקב"ה על הבטחת הארץ לדורות הבאים" וְלִמַּדְתֶּם אתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם. בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזות בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ: לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה" לַאֲבתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם. כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ:" רבי יוסף בכור שור מסביר," ולמדתם אותם את בניכם - ולא את בנותיכם. ובמזוזות חייבות , דכתיב: למען ירבו ימיכם - ונשים בעו חיי; כדאיתא בקידושין (לד , א). למען ירבו ימיכם - למען דבר זה ירבו ימיכם , שלא תגלו מעל הארץ. כי אם שמור תשמרון - תורישו כל הגוים האלה , ואין מערער עליכם כלום; ופחדכם ומוראכם יהיה על פני כל הארץ , ואין שטן ואין פגע רע (ע"פ מ"א ה , יח) , ותאריכו ימים על האדמה כימי השמים על הארץ."
כלומר ,כאשר כל נשמה  שנמצאת תחת כסא הכבוד תבוא לעולם  בהריון קל ובריא בע"ה ,קיום הברית תלוי בקיום המצוות! וחינוך הילדים  תלוי בנו! חינוך על בסיס תורת ישראל ,אמונה בה" עזרה הדדית אהבת הארץ והעם על כל השונה שבו ! 
בתורה ידועים זוגות שחיכו שנים להריון  ,שנים לא קלות ,  ולבסוף הקב"ה קיים בהם את הברכה כמובא במדרש," בשעה שהפיל נמרוד הרשע את אברהם אבינו לתוך כבשן האש, אמר גבריאל לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, ארד ואצנן ואציל את הצדיק מכבשן האש? אמר לו הקדוש ברוך הוא: אני יחיד בעולמי והוא יחיד בעולמו, נאה ליחיד להציל את היחיד. ולפי שהקדוש ברוך הוא אינו מקפח שכר כל בריה, אמר: תזכה ותציל שלשה מבני בניו.
דרש רבי שמעון השלוני: בשעה שהפיל נבוכדנצר הרשע חנניה מישאל ועזריה לתוך כבשן האש, עמד יורקמו שר הברד לפני הקדוש ברוך הוא, אמר לפניו: רבונו של עולם, ארד ואצנן את הכבשן ואציל לצדיקים הללו מכבשן האש? אמר לו גבריאל: אין גבורתו של הקדוש ברוך הוא בכך, שאתה שר ברד והכל יודעין שהמים מכבין את האש, אלא אני שר של אש ארד ואקרר מבפנים ואקדיח מבחוץ ואעשה נס בתוך נס. אמר לו הקדוש ברוך הוא: רד! באותה שעה פתח גבריאל ואמר 'ואמת ה' לעולם'..." רבקה ילדה תאומים ,עשו[ על רשעותו] ויעקב, רחל אמנו אחרי שנים של חיים עם יעקב ,חיי מסירות נפש ילדה את יוסף הצדיק ואת בנימין, תמר ילדה תאומים! זרח ופרץ  ,רות הגיורת המואביה ילדה עם בועז," בֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד. וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד." 
הייתם חולמים שדוד המלך  עליו קראנו בתחילת הפרשה בא מאם מואביה גיורת? לכאורה ייחוס נמוך ושפל  ,אך לא בעיני הקב"ה בו כל אדם הוא נזר הבריאה הנברא בצלמו של ה"!!
 "תנו רבנן שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו.
אביו -- מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין
אמו -- מזרעת אודם שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין
והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודבור פה והלוך רגלים ובינה! "
בתהילם מצויה הברכה שכל זוג מתפלל להתברך בה, " אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ." המלבים מפרש " אשתך" תדמה "כגפן פוריה" כן תוליד בנים, וגם תדמה כגפן הנטוע "בירכתי ביתך" שהגם שעומד בירכתי הבית יגביה ענפיו ודליותיו עד גג הבית וסוכך משם על הבית בכלל, כן היא צנועה שוכנת באהל בירכתי הבית ובכ"ז שומרת וסוככת על הבית בכללו, "בניך" הם דומים "כשתילי זתים" שאין מקבלים הרכבה, ונותנים שמן למאור, כן יהיו זרע אמת מאירים באור הדעת ויושבים "סביב לשלחנך": מצודת דוד מחזר מברך ואומר " כשתילי זיתים" - העומדים ביפיים כל ימות השנה כן בניך לא יכהה לעולם מראית פניהם ויהיו סביב לשולחנך ולא יהיו מסובים על שולחן אחרים
"כגפן וגו'" - תהיה כגפן המגדל פירות העומד בירכתי הבית הקרוב אליו להשגיח בו לזבלו ולהשקותו בעתו שאז הפירות מרובות וטובות כן אשתך תלד לך בנים מרובים וטובים"
לבן הרשע ברך את רבקה, "אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה וְיִירַשׁ זַרְעֵךְ אֵת שַׁעַר שֹׂנְאָיו." הכלי יקר מסביר
"ויירש זרעך את שער שנאיו". גם לאברהם נאמר לשון זה ויירש זרעך את שער אויביו כי כך המדה בכל גומלי חסד שיש להם אוהבים רבים כמ"ש (משלי יט.ו) רבים יחלו פני נדיב וכל הרע לאיש מתן. ואברהם היה גומל חסד לכל לקרובים ולרחוקים וכן רבקה על כן בדרך טבע יירשו שער אויביהם, כי יש להם ריעים רבים העומדים להם בעת צרתם, וכאמרו רז"ל (ב"ק יז.) כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים זוכה לנחלת ב' שבטים כו'. ומסיק שם איכא דאמרי אויביו נופלים לפניו חללים כיוסף, שנאמר (דברים לג.יז) בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו וגו'. כי גם יוסף היה גומל חסד עם כל בית אביו ועם הרחוקים בשני רעבון, וכן אמר דוד (תהלים קיב.ה) טוב איש חונן ומלוה וגו' סמוך לבו לא יירא עד אשר יראה בצריו פזר נתן לאביונים קרנו תרום בכבוד. כי בקרנו ינגח עמים כיוסף. לפיכך אמרו לה היי לאלפי רבבה וכי נתנו קצבה לברכתה ומאי רבותא כל אדם שיש לו בנים ברבות הימים יצא ממנו מספר זה ויותר מהמה. אלא ודאי שלא דברו ביוצאי חלציה כי היו בטוחים על כחו של זקן זה אברהם שנתברך כבר שיהיה זרעו כחול הים ומהו שאמרו לאלפי רבבה למ"ד של לאלפי מה טיבה, אלא שאמרו יהי רצון שתזכה להטיב ולגמול חסד לאלפי רבבה כי יהיה רב חילך, ועי"ז יהיו לך אוהבים רבים ובסיבה זו יירש זרעך את שער אויביו, כי רבים יעמדו בעזרתך כי תצא למלחמה. ויכול להיות שדרך עצה אמרו לה כן, ובזה מדוקדק הלשון היי לאלפי רבבה. ומדנקט לשון ויירש ש"מ שאמרו לה אל תדאגי על ההוצאה, אלא שלח לחמך על פני המים לאלפי רבבה אנשים, וסוף תקבל ירושה בשער שונאיך פי שנים כפלים, כי יש מפזר ולסוף ונוסף עוד."
אם לבן הרשע ברך את בתו בברכה המיוחדת אז הקב"ה יברך כל זוג שמחכה שנים לילדים בברכת השיר 
"וזכני לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים אוהבי ה" יראי אלקים אנשי אמת זרע קודש ב ה" דבקים ומאירים את העולם בתורה ומעשים  טובים ובכל מלאכת עבודת הבורא "  בעתו ובזמנו ללא עיכוב בקלות בריאות ושמחה עד 120! אם נחזור לרגע אחורה ונזכר בפ"ס" והוא מכתב אלקים הוא חרות על הלוחות" המדבר על התורה שחרותה על לוחת הברית ושתהיה חרותה על ליבנו ,כל הנשמות העתדיות לבוא לעולם ומחכות תחת כסא הכבוד ומחכים לקבל חיים טבעיים , נמצאות תחת אותם לוחות הברית בפ"ס , ואם נחזור לפרשת בראשית לבריאת היום הראשון"  וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ"רשי מפרש"  אף בזה אנו צריכים לדברי אגדה: ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים, והבדילו לצדיקים לעתיד לבא.".אותם ילדים העתידים לבוא לעולם הם כאור של היום הראשון ! מה שגם מתאים לשמה של הפרשה " ויחי"  ,קרי הבאת חיים לעולם כגשם שמרווה את האדמה שמשולה  לאשה ומצמיחה פירות טובים ,כך גם יזכו כל מי שמחכה  לזרע של קיימא טבעי , ומגיע לו! בע"ה אמן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע