chiddush logo

משכו וקחו

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 17/1/2021

  סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי - ראש ישיבת ישועת מרדכי

תהליך השחרור מהעבדות שעברו בני ישראל בלקיחת השא ארבעה מימים לפני ליל יצאת מצרים

ה' מצווה את בני ישראל להקריב את קורבן הפסח בלילה בו תהיה מכת בכורות, לפני יציאתם ממצרים. בדרך ההקרבה והאכילה של הקורבן יש פרטים רבים, הוא נלקח ארבעה ימים לפני ההקרבה ונקשר לקרעי המיטה, , חייבים דווקא לצלות אותו, בעודו שלם ולא לבשל בשום צורה אחרת, אסור לשבור בו עצם. נשאלת השאלה, מה עומד מאחורי ריבוי ההלכות אלו?

במבט לאחור אנו עלולים לקבל את התרחשויות בשוויון נפש, אבל עלינו לנסות לדמיין עד כמה היה צריך להתאמץ כדי לקיים את כל פרטי ציווי קורבן הפסח. פרעה אומר למשה רבינו, "אתם מתעקשים לצאת למדבר כדי לזבוח מפני שאתם אומרים שארץ מצריים טמאה? אבל כעת לאחר מכת 'ערוב', ראנו שארץ גושן, בה אתם גרים, כל כך "קדושה", עד שלא הייתה בה מכת ערוב, אם כן, למה לכם ללכת למדבר? תזבחו לאלוקים שלכם בארץ גושן!". על כך עונה לו משה רבינו, "אנו צריכים לזבוח שה, שהוא האליל של מצרים, וזו סכנת נפשות! הרי שניני יודעים שאם נעשה כן, כל מי שיראה אותנו ירצה להרוג אותנו. "הֵן נִזְבַּח אֶת תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם לְעֵינֵיהֶם וְלֹא יִסְקְלֻנוּ?!?" (שמות ח' כ"ב).

כל בית אב לקחו שה והיו בודקים אותו כל יום, בכמה אומץ היה צריך להיעזר כדי לעשות מעשה זה. את הקורבן צריך לצלות, ריח הכבש הצלוי נידף למרחקים (במיוחד אם מדובר במאות אלפים של כבשים שניצלים בו בזמן) בוודאי המצרים ירגישו בריח. זאת ועוד, חייבים שהצלי יהיה שלם כך שאם יגיע מצרי אי אפשר לתרץ ולומר שזה אייל או חייה אחרת, יהי ניכר לעיני כל שזהו שה. ולא זו בלבד, את השה צריך לאכול בבית ולשמור על העצמות שלמות כך שאם פתאום ייכנס השוטר המצרי, אי אפשר יהיה להסתיר את העובדה שנאכל כאן האליל של מצרים!

על כל המחשבות המדאיגות הללו היה צריך להתגבר כל יהודי, לאזור אומץ ולקחת את השה, כפי הציווי "מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח" (שמות י"ב כ"ב). עוד לפני היציאה בפועל ממצרים, בני ישראל עוברים תהליך מנטלי של שחרור מהעבדות, כמו שאומרים "יותר קל להוציא את היהודי מהגלות מאשר להוציא את הגלות מתוך היהודי". עבדות של עשרות שנים משפיעה על נפשו של אדם, כדי בני ישראל יהיו מסוגלים לחיות חיים של חירות עליהם להתמודד פנים מול פנים עם האדון שלהם, עם העבודה הזרה שהם עבדו, לעמוד מולם בראש זקוף ללא שום פחד ולקיים את הציווי האלוקי.

כך יציאת מצריים מתחילה כבר בי' בניסן כאשר בני ישראל מרימים ראש ולוקחים להם את האליל המצרי כנגד כל ה"סכנות" ובעיקר כנגד כל "היגיון בריא" (של עבד), כך ממשיך תהליך השחרור התודעתי של בני ישראל לחירות עולם.

*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע