chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת כי תבוא

נכתב על ידי אורן מס, 25/8/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת כי תבא

דברים כו,י: וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת-רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נָתַתָּה לִּי, יְהוָה: וכי זה הדורון שמביא אדם לה', מעט פירות, אחרי כל החסד שעשה לו ה', כגון ויוציאנו ה', ויביאנו, ויתן לנו ... ארץ זבת חלב ודבש? מלבי"ם: "בהבאת ביכורים יש שלושה דברים: א' שיביאם בעוד שהם חדשים ... ב' הבאתם בשמחה, ג' הטורח להביאם מאדמתו". הביכורים חדשים ומובאים בשמחה ובטורח, וזה מראה על מאמץ גדול של המביא.

 

כז,ט-י: הַסְכֵּת וּשְׁמַע, יִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ. וְשָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; וְעָשִׂיתָ אֶת-מִצְו‍ֹתָו וְאֶת-חֻקָּיו: במה נהייה העם לעם? מלבי"ם: "שהקדשת את ה', וה' הקדישך, לכן 'ושמעת בקול ה'' – שתשמע את הדברים הקשים האלה". דווקא הדברים הקשים והמחייבים של קיום המצוות והחוקים – הם אלה הקושרים חזק את העם לה'.

 

כח,א: וְהָיָה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתָיו: מה משמעות הכפילות 'שמוע תשמע'? מלבי"ם: "להורות שישמע על דעת לחזור ולשמוע, עד שתקטן בעיניו המדרגה שהגיע אליה, וישתוקק לעלות ממדרגה למדרגה". שמיעה בקול ה' אינה חד-פעמית, אלא נועדה לעלייה בדרגת עבודת ה'.

 

כט,ג: וְלֹא-נָתַן יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת, וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ: מה הכוונה ב'לב לדעת'? מלבי"ם: "האדם ישיג החכמה על שלושה פנים: א' כשיתעורר מלבו להשגת החכמה, ב' שיתעורר על ידי שראה בעיניו דברים שלא הורגל בהם, אז משים לבו, ג' שלא יבין מדעת עצמו רק סומך על קבלתו מאבותיו. וזה שאמר: 'לב לדעת' – להתעורר מעצמכם, 'ועינים לראות' – שיתעוררו על ידי ראיית העיניים, שהוא מדרגה למטה מראשונה, ואף גם 'ואזנים לשמוע' – ולא סמכתם אף על קבלת אבותיכם". הלב יודע כאשר אדם מתעורר מעצנו, אף שלא ראה בעיניו ולא שמע מאבותיו.

 

שבת שלום, שבת של חסד ה', הקדשתו, שמיעה והתעוררות הלב, מזל טוב לחתן ולכלה נועם והדר ביום שמחת לבם, ברכות לבניין לעדי עד, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע