chiddush logo

ד"ת להפטרת פרשת משפטים לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבי משה בן פרלה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 27/1/2022

 בסד 


ד"ת  להפטרת משפטים לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבי משה טבוך  בן פרלה  ז"ל 
"אויר של תורה 
---------------------------------------------------------------
בהפטרה אנו קוראים על עבד עברי שהגיע זמן שילוחו לאחר שש שנים ,קרי בשנה השביעית  אותו עבד הוא משוחרר לחופשי , אך הקב"ה טוען , " ותשבו ותחללו את שמי ותשבו איש את עבדו ואיש את שפחתו אשר שלחתם חפשים לנפשם ותכבשו אתם להיות לכם לעבדים ולשפחות לכן כה אמר ה" אתם לא שמעתם אלי לקרא דרור איש לאחיו ואיש לרעהו הנני קרא לכם דרור נאם ה" אל החרב אל הדבר ואל הרעב ונתתי אתכם לזועה [לזעוה] לכל ממלכות הארץ"  , מה הקשר בין כבישת העבדים שוב לאחר שחרורם לבין העונש בפ"ס דלהלן? המלבים מפרש,"  הנני קורא לכם דרור", כי מי שהוא עבד ה' הוא חפשי מן המקרים ואין דבר אחר שולט עליו, וכשיוצא חפשי מרשות ה' הוא תחת רשות המקרים כמ"ש (למעלה ט"ו) אנה נצא וכו', אשר לחרב וכו', וז"ש הנני קורא לכם דרור, וזה עונש על שכבשום לעבדים, ועל שעברו את הברית אומר.",האם אנו היום עבדים כאלה? 
העבדות היום הינה שונה בתכלית מימים עברו ,  כל אחד חי בביתו עובד את עבודתו  , אך אם נשים לב  למהלך חיינו  , אנו משועבדים לעבודה מעלות השחר עד הערב  , לאחר העבודה ריצות וסידורים , מה עם זמן למשפחה ? לעצמנו?,, לתורה .. טוב אין זמן .. זוהי עבדות מודרנית , ברור שצריך לעבוד ולדאוג לעוד דברים אך צריך לשים להם גבול , אנו יצאנו ממצרים בגלל אותה עבדות  , בכך שפרעה העביד את עם ישראל מבוקר עד ערב, "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם: לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת-הָעָם מִמַּעֲשָׂיו? לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם.
וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, הֵן-רַבִּים עַתָּה עַם הָאָרֶץ; וְהִשְׁבַּתֶּם אֹתָם, מִסִּבְלֹתָם.
תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל-הָאֲנָשִׁים, וְיַעֲשׂוּ-בָהּ; וְאַל-יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי-שָׁקֶר.
וַיֹּאמֶר נִרְפִּים אַתֶּם, נִרְפִּים; עַל-כֵּן אַתֶּם אֹמְרִים נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַה’." קרי יעסקו בתורה, נכון היום אין את פרעה .. אך יש  יצר אחר, ההחומריות , עבד לזמן  או כפי שאומר הריהל " 
עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –
עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:
עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ
"חֶלְקִי אֲדֹנָי!" אָמְרָה נַפְשִׁי"
הרב יעקב יוסף אשבל  מסביר," מבחינת פרעה, הסיבה למוטיבציה העודפת של בני ישראל להקים ‘הסתדרות’ ואיגודי עובדים, היא פשוט בטלה וחוסר מעש: נִרְפִּים אַתֶּם, נִרְפִּים; עַל-כֵּן אַתֶּם אֹמְרִים נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַה’. אתם לא מספיק עוסקים בעבודה, ולכן עולים לכם רעיונות של בטלה. לכו לעבוד ואל תתבטלו בישיבות ובסמינרים שלכם כל היום!
לעתים אנו מרגישים כך כלפי העבודה שלנו: היא גוזלת מאתנו כוחות רבים מדי, ולעתים פשוט משתיקה את הנפש ואת הרוח: אדם חוזר בערב מן השדה והוא עייף, ובקושי יש לו כוחות לעשות דבר-מה משמעותי. לעתים אנו חשים כך אפילו כלפי עבודת המצוות: מרוב עצים - לא רואים את היער! מרוב מצוות קטנות וסיזיפיות, מצווה רודפת ברכה, רודפת תפילה, רודפת חשש איסור והכשרת כלים - ואיפה נשאר לאדם זמן להרים ראשו לשמיים ולהיזכר שאכן - יש שם מישהו למעלה! שאני רוצה בו, ושאולי גם הוא רוצה בי? , 
כן הקב"ה קורא  לנו , באומרו , זוכרים את  יציאת מצרים ? נכון לא נולדת אז ולא הייתם בתכנון בכלל אך אתם מזכירים אותה כמה פעמים ביום ,   היא מצווה בפני עצמה, לזכור למה יצאתם ממצרים ? מצרים מלשון מיצר , מקום צר בנו אנו נמצאים בריצתנו אחרי מרוץ החיים , נכון שוב צריך לעבוד ולדאוג  לדברים , אך גם לעצמנו ונפשנו , נכון יש לנו את השבת שהיא מתנה נפלאה , אל לא די בה , עלינו למצוא במהלך 24 השעות שלנו גם זמן לקב"ה שכן כל הפעולות שלנו באות ממנו , אם לא נזכור זאת נתקלל חלילה בקללה הכתובה בהפטרה נהיה לחרב וזעווה , קרי נשכח מנשמתינו ומעצמנו בכלל ..וזוהי גם עצת היצר הרע  שבא להחטיאנו במזימותיו כאילו לטובתינו במקרה זה עלינו למשכו לבית המדרש! ! אז כדי שלא נשכח זאת קרו שוב את שירו של ריה"ל זצ"ל וקחו אויר של  תורה  למען הנשמה 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע