chiddush logo

שבעים עטרות ,לע"נ יצחק בן סניורו ,סנירו בת אסתראה ,אריב בן שבתאי "ל

נכתב על ידי izik28, 10/5/2022

  בסד


ד"ת לעלון שבת בהר לע"נ יצחק בן סניורו ,סינירו בת אסתראה ,ואריה בן שבתאי ז"ל 
שבעים עטרות 
--------------------------------------------------------------------------------------------------
שמיטה 
אנו נמצאים בעימוצה של שנת השמיטה , עליה אנו קוראים בפ"ס," וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר:  דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם, וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַיהוָה.  שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ, וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ.  וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ, שַׁבָּת לַיהוָה, שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר",  אם נעיין בפסוק נראה שיש לשבת שני משמעויות לא ברורות , האם השבת היא " לארץ"  או שבת לה" ? הספורנו מסביר," שבת שבתון יהיה לארץ" גם מכל מכשירי עבודת האדמה, כגון זוהמת הנטיעות ומשיחת ונקיבת הפגים וזולתם שהזכירו ז"ל:
" שבת לה'" שגם עובדי אדמה כאשר ישבתו בשנה ההיא  יתעוררו לדרוש את ה' באופן מה:"
מקדש השבת 
מדוע השבת ניתנה לעם היהודי דווקא ביום השביעי ? למה לא לדוגמא ביום החמישי  ? כנגד חמישה חומשי תורה?   אז נכון ,  יום השביעי נבחר להיות היום המקודש ביותר עבורנו, ויש קשר בין חמשת חומשי התורה , והשבת ,האור החיים הקדוש מסביר  בביאור מאמרי חז"ל שהעולם היה רופף ורועד עד שבאה שבת ונתקיים העולם • בשבת "נשפע שפע החיוני לכל הנבראים" • "באמצעות השבת העולם עומד" • "השבת הוא המקיים העולם כל ששת ימים, ואחר עבור ששת ימים יבוא שבת אחרת ויקיימהו עוד ששה ימים".
השבת בעולם "כנפש בגוף" - ולכן בזכות שבת מתברכים ששת ימי המעשה" .התורה קשורה לשבת , שכן היא חלק ממנה , בלי התורה  אין עולם , וידועה סגולת ומעלת לימוד התורה שהרי השבת נבראה למטרת לימוד התורה ברוגע  , אך נשאלת  השאלה האם התורה קדמה לעולם? 
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" ,ששה דברים קדמו לבריאת העולם. יש מהן שנבראו, ויש מהן שעלו במחשבה להבראות. התורה וכסא הכבוד, תורה מנין?  מצודת דוד  מפרש שנאמר ,"ה' קנני ראשית דרכו".  ברא אותי להיות קנויה לו,וכן  "קונה שמים". , כסא הכבוד מנין? דכתיב ,"נכון כסאך מאז".
השבת נקראת כלה ומלכה ,המהר"ל מסביר, " כי השבת יש בה שתי בחינות, האחת שהיום מבורך מצד עצמו ולכך נקרא כלה, שהכלה יש לה ברכה, והבחינה השנית שהשבת מקודש נבדל משאר הימים... ולכך נקרא מלכתא, שהמלכתא היא נבדלת משאר בני אדם, שזה הוא עניין המלך שהוא נבדל משאר בני אדם, ואינו נכלל עימהם.כחתן שנקרא מלך  וכלה כמלכה , וכנגד אלו ב' הדברים אמר הכתוב: "ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו" קרא אותו שהוא מקודש ושהוא מבורך", “אמרה שבת לפני הקב”ה, רבונו של עולם, לכולם יש בן זוג, ולי אין בן זוג, שכל ששת ימי המעשה מתחלקים לזוגות, ורק לי אין בן זוג. אמר לה הקב”ה: כנסת ישראל היא בן זוגך", כלומר שהקב"ה הוא ה"חתן ", ועם ישראל נקראים "כלה " הקב"ה קידש את עם ישראל , בדיוק כקדושת  השבת  שהיא אות ברית בין  ישראל לקב"ה.
שבעים פנים 
עולמנו בנוי על יסוד המספרה שבע, שבת, שנת השמיטה ,שבעה שבועות עד לחג מתן תורה שאנו  בעיצומם , שבע ברכות לחתן ולכלה , להבדיל שבעה לנפטר, ברית המילה לאחר שמונה ימים לאחר שהנולד מציין שבת ראשונה בחייו בה הוא נכנס לברית עם הקב"ה והוא למרות שזה עתה נולד הוא  שותף במעשה בראשית, וכתוצאה מכך הוא זוכה לברית המילה שהיא אות בגוף האדם לעולמי עד.
שנת השמיטה ניתנה לנו על מנת שנוכל להתמיד יותר בלימוד התורה , דבר זה  היה בעיקר לכלל העם שהיה עוסק בחקלאות ,בניגוד להיום, אך הדבר בא ללמדנו שעדין , עלינו בשנה זו להקדיש יותר זמן ללימוד התורה , גם הארץ למרות היותה דבר דומם זקוקה למנוחה , מה עוד ששנת שמיטה היא שנת חסד בשמיטת קרקעות שמטרתה עזרה לנזקקים ,  האדם הוא בדיוק כאדמה, האדמה לא יכולה להצמיח  דבר לולא האדם היה נוטע זורע וקוצר, כך גם חתן וכלה  , כדי ליצור המשכיות עליהם להיות מחד כגוף אחד ,ומאידך לשמור כל אחד על יחודו שלא יעלם , אם נקפיד על כך נזכה בשבעים כתרים  הם שבעים הפנים שיש לתורה , כשבעים הנפש של בני יעקב שירדו למצרים ומהם פרח עם ישראל ,אותם עלינו להוציא לאור כל אחד לפי כשרונו ויכולותיו, כך אנו מפרים את העולם בשנת השמיטה בלימוד תורת ה" ומחדשים את  מעשה בראשית בכל יום ורגע של לימוד תורה וזוכים לברכת ה" .
לע"נ יצחק בן סניורו ,סניורו בת אסתראה , אריה בן שבתאי ז"ל
[ יצא לאור בל"נ בעלון" קול מהיכל , בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר] 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע