chiddush logo

איסור שתיתת יין כחלק מביטול האבלות

נכתב על ידי איתיאל, 19/7/2022

בגמרא (כתובות ח:) רואים שיש מגמה של ריבוי מופלג בשתיית יין בסעודת האבל. מתקשר לפסוק "תנו שכר לאובד ויין למרי הנפש, ישתה וישכח רישו". שותים שלוש כוסות לפני הסעודה, 3 בתוכה וזה רק כדי לשרות את המזון במעיו. ועוד המון כוסות אחרי הסעודה. זה מגיע ל-14 כוסות, עם נימוקים מופרזים: נרים כוס לרבן גמליאל, שבזכותו קוברים בכלי פשתן ולא במשי! ועוד כוס לחברא קדישא, ולראש העיר, ולבית המקדש... עד שהיו משתכרים אז התחילו לצמצם...


גם בספר ירמיהו: "אל תבוא אל בית מרזח ואל תלך לספוד". בית מרזח מקביל להספד. כלומר: בית מרזח הוא בעצם בית אבל

יתכן וזו סוג של פריקת מתח מהצער העצום והמתח שבקבורה.

נקודה מעניינת שחשבתי עליה:

יתכן והציווי לאהרון לא לשתות יין ושכר שבא מיד אחרי פטירת בניו הוא חלק מהציוויים שאהרון לא יתאבל עליהם, כיוון ששתיית יין היא חלק ממנהגי האבל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה