chiddush logo
נכתב על ידי משה אהרון, 5/8/2022

 בס"ד.


תורת המשפט
------------------------

המקרא
----------------

וָאֲצַוֶּה, אֶת-שֹׁפְטֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר:  שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ.  יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא; 

הדברים
----------------.
נקודת המוצא של כל חוכמת המשפט היא זו של התודעה התחילית  שמשמעותה האופרטיבית העיקרית  היא כי בהיות המשפט בבואה של האמת המוחלטת האלוקית  הרי שמעצם הגדרתו זו הוא נשגב מבני אדם ולכן קביעת התורה לאמור : כי "המשפט לאלוהים הוא" משמעותה לגבינו היא  ההמשך.
 וההמשך הוא  :  "ואך הפשרה" יאה היא לבני האדם.
 האמת האלוקית המוחלטת היא היא חותמו של האלוהים בלבד. וכל שהאדם יכול להשיג בה היא יחסיות זעירה. בבחינת הבלחות פה ושם .
לכן בדרך כלל,הצדק האנושי אינו במיצוי  הדין כדין
 של יקוב הדין את ההר.
 אלא בהתחמקות למוצא של פשרה וסיום הסכסוך בהסכמה.
 וכך גם מקיימים : "המשפט לאלוהים הוא".
 שבמערכת גלגלי השיניים האלוקיים המשפטים, לעולם אינם מתבטלים ואפילו בני אדם מכריעים במשפט .
לסוף המשפט השממי זולג כמשפט שיורי מתקן.
והוא שיכריע בערכים מזוקקים של האמת המוחלטת.
זה  הפסק השממי ,יכול שיצא לאור גם עשרות שנים לאחר מכן.[עד כי בני האדם אפילו לא יוכלו לקשר בין הדברים]
 לא כן, כשהצדק שנעשה על ידי בני האדם מקורו בפשרה. כי אז הפשרה מסיימת לחלוטין את הסכסוך והיא משיבה את ה"שלום" על כנו.
 ואין יותר עניין למשפט השממי לעסוק באותו הסכסוך.
 זוהיא מעלתה הגדולה של הפשרה בכל סכסוך וסיכסוך.
 
כאן המקום להדגיש כי הנאמר כאן מתייחס אך למשפט האזרחי ולא לפלילי שנאמר : ושפטתם צדק בין איש לאחיו" . דהיינו בסכסוך שבין איש לאחיו.
במשפט הפלילי  הרעיון הוא שונה בתכלית  יש את היסוד של "ביעור הרע מקרבך" וכאן אין מקדשים את הפשרה אלא דווקא ייקוב המשפט את  הנאשם.
 שהרי מנקודת השקפתה של התורה מעט העיוות שיכול לנבוע לפרט מהכרעה משפטית שגוייה, יתוקן על ידי המשפט השממי ובלבד שקודם לכל יש להסיר הנגף של פגע פלילי מהציבור.
 הינה כי כי כן "בצדק תשפוט את עמיתך" וכן כמו במקרא כאן :  "ושפטתם צדק בין איש לאחיו" תשאף לאותו הצדק שהוא ממין הצדקה ממין הפשרה והויתור זה לזה  שהפשרה מכניסה כאמור לאותו הסל את השלום שהוא ממין הנצח.
עתה אולי גם יובן מה שנאמר לאברהם לאמור : 

כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט--לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו.  כ 
 
הנה כי כן, דרכו של הקב"ה אשר ביקש להנחיל לבני האדם היא לעשות "צדקה" - פשרה בסיכסוך אזרחי 
 ובמיצוי עד תום של המשפט הפלילי.
 בלי זה אין גאולה
 שגם לא בכדי, נאמר : "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה".
המשך בעזרת ה',
ברשימה נפרדת על :
 "זיקוקי המשפט" לפרשת דברים .
 משה אהרון
 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (5/8/2022)
ומה יהא על המהות - בהא הידיעה.
לכל אלו אניני הטעם והדעת שיחמיצו פנים למרבץ החידושים או בהבנתם "להג היונים"
-----------------------------------------------.

יש נקודה מהותית ומשמעותית ביותר שמשום מה נשכחת בלהט הלהטוים הצורניים והטכניים......

משה יוזם את נאומו הגדול במגמה "לבאר את התורה הזאת" .
ממרומי הפרספרטיבה של ארבעים שנה במדבר ,מבקש משה להאיר את התורה באור אחר .
לפתוח לדורות ביסוד של "לבאר".

באר יניקה, ממנה ישאבו כל הדורות מיים טריים ומוחדשים.
בבחינת שיר ואור חדש

ודוק אפילו העז משה לשנות מעשרת הדברות......
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע