chiddush logo

להדיר ולהינזר מהנדר

נכתב על ידי משה אהרון, 6/9/2022

 בס"}ד.


(כב) כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא: (כג) וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא: 
(פרק כג)

שאין אדם יכול בכלל לנדור נדר לה' אלוהיו.
 ולכן נקט הכתוב לשון "לשלמו" .
גם תשלום על עצם היומרה

  • 1הנדר לא יאה לאדם


    דומה שפסוק זה לא נדרש עד תומו .
    ואולי אף לא הפקנו ממנו את עיקר המסר הטמון בו.
    בעובדה שהתורה כפלה לשון הדרישה.
    לאמור : "דרוש ידרשנו".
    גילתה דעתה התורה,שהקב"ה ידרוש מהנודר שניים :

  • ראשית עצם השימוש במוסד הנדר .

  • שהתורה מגלה בסוף הפסוק את דעתה
    כי בכל נדר טמון פוטנציאל של חטא
    לכן ה"דרוש" הראשון הוא על עצם
    ההיזקקות לנדר שהוא בעיני התורה
    פסול מעיקרו.
    וכי יש לו תחלפים נאמנים וראויים יותר.

  • 2למה מוסד הנדר פסול מעיקרו

    שבעצם הנדר יש משום יומרה אנושית
    לפעול על בטוח
    משל האדם יכול להבטיח את חייו בהמשך
    אדם נודר ובכל רגע יכול שחייו ינטלו ממנו.
    לכן גם אומרת התורה ודי בהתרסה :
    לא ייאחר לשלמו
    שלא לאתגר את מידת הדין.
    ועל כן יאה לו לאדם להשיג את תכלית הנדר
    שלא באמצעות הנדר אלא באמצעות אמצעי
    "אנושי" יותר

  • משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה