להדיר ולהינזר מהנדר
נכתב על ידי משה אהרון, 6/9/2022
בס"}ד.
(כב) כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא: (כג) וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא:
(פרק כג)
(פרק כג)
שאין אדם יכול בכלל לנדור נדר לה' אלוהיו.
ולכן נקט הכתוב לשון "לשלמו" .
גם תשלום על עצם היומרה
דומה שפסוק זה לא נדרש עד תומו .
ואולי אף לא הפקנו ממנו את עיקר המסר הטמון בו.
בעובדה שהתורה כפלה לשון הדרישה.
לאמור : "דרוש ידרשנו".
גילתה דעתה התורה,שהקב"ה ידרוש מהנודר שניים :ראשית עצם השימוש במוסד הנדר .
שהתורה מגלה בסוף הפסוק את דעתה
כי בכל נדר טמון פוטנציאל של חטא
לכן ה"דרוש" הראשון הוא על עצם
ההיזקקות לנדר שהוא בעיני התורה
פסול מעיקרו.
וכי יש לו תחלפים נאמנים וראויים יותר.שבעצם הנדר יש משום יומרה אנושית
לפעול על בטוח
משל האדם יכול להבטיח את חייו בהמשך
אדם נודר ובכל רגע יכול שחייו ינטלו ממנו.
לכן גם אומרת התורה ודי בהתרסה :
לא ייאחר לשלמו
שלא לאתגר את מידת הדין.
ועל כן יאה לו לאדם להשיג את תכלית הנדר
שלא באמצעות הנדר אלא באמצעות אמצעי
"אנושי" יותרמשה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)