chiddush logo

שמחת תורה -איך?

נכתב על ידי izik28, 12/10/2022

 בסד 


ד":ת לשבת חול המועד סוכות ושמחת תורה תשפג 

שמחת התורה ,איך?? 
-----------------------------------------------------------------------------
בקריאת חול המועד סוכות מ ופיע הפ"ס" וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה גַּ֣ם אֶת־הַדָּבָ֥ר הַזֶּ֛ה אֲשֶׁ֥ר דִּבַּ֖רְתָּ אֶֽעֱשֶׂ֑ה כִּֽי־מָצָ֤אתָ חֵן֙ בְּעֵינַ֔י וָאֵדָעֲךָ֖ בְּשֵֽׁם׃ ַיֹּאמַ֑ר הַרְאֵ֥נִי נָ֖א אֶת־כְּבֹדֶֽךָ׃ ַיֹּ֗אמֶר אֲנִ֨י אַעֲבִ֤יר כׇּל־טוּבִי֙ עַל־פָּנֶ֔יךָ וְקָרָ֧אתִֽי בְשֵׁ֛ם יְהֹוָ֖ה לְפָנֶ֑יךָ וְחַנֹּתִי֙ אֶת־אֲשֶׁ֣ר אָחֹ֔ן וְרִחַמְתִּ֖י אֶת־אֲשֶׁ֥ר אֲרַחֵֽם" , הק"בה לכאורה מסכים לבקשת משה שיראה את כבוד ה"  אך מממש לאחר מכן הוא אומר  דבר הפוך" וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א תוּכַ֖ל לִרְאֹ֣ת אֶת־פָּנָ֑י כִּ֛י לֹֽא־יִרְאַ֥נִי הָאָדָ֖ם וָחָֽי׃ ַיֹּ֣אמֶר יְהֹוָ֔ה הִנֵּ֥ה מָק֖וֹם אִתִּ֑י וְנִצַּבְתָּ֖ עַל־הַצּֽוּר׃ כבוְהָיָה֙ בַּעֲבֹ֣ר כְּבֹדִ֔י וְשַׂמְתִּ֖יךָ בְּנִקְרַ֣ת הַצּ֑וּר וְשַׂכֹּתִ֥י כַפִּ֛י עָלֶ֖יךָ עַד־עׇבְרִֽי׃ כגוַהֲסִרֹתִי֙ אֶת־כַּפִּ֔י וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ׃"
כלומר צוכל לראות את כבודי אך ורק מאחור..  האם זה יפה שאדם מפנה לחברו את עורפו?? לא ..
אך כאן הדבר יפה ונאות מסביר הספורנו" "וראית את אחורי" תראה איך תהיה פעולת כל מה שלמטה ממני:
" ופני לא יראו" אבל לא יהיה נראה אצל זולתי איך ממציאותי ישפע מציאות כל נמצא, כמו ששאלת:"
הקב"ה אומר למשה שהוא יראה את כל מה שלמטה מה" כלומר יראה את כל פעולות ה" בעולם הזה ,כמו כל דבר, פרח שפורח  או דבר תורה שנכתב .. בפרשת וזאת הברכה כתוב" בָּרֵךְ יְהוָה חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו מִן יְקוּמוּן:"רבנו בחיי מסביר" ברך ה' חילו. הם התרומה והמעשר והבכורות והבכורים. ופועל ידיו. הקרבנות.
מחץ מתנים קמיו. כמו מחץ קמיו במתנים. מן יקומון. מן אשר יקומון עליהם." בהערות הפירוש כתוב" "ברך ה' חילו". שחיל יורה על רוח הגבורה המתעורר פתאום באדם: ופעל ידיו תרצה. שתהיה הצלחה במעשה ידיו שיתקיימו לארך ימים, כענין העברה: מחץ מתנים קמיו. שהוא הנצחון הנפלא ברגע אחד: ומשנאיו מן יקומון. שיהיה הנצחון לארך ימים, וזה נתקיים בימי החשמונאים שגבורתם היה נורא מאד והצלחתם נמשכה יותר ממאה שנה, ולא היתה תקומה לאויביהם, רק אחרי כן נחרב הבית ע"י אוהבי בית הורדוס שהם הרומיים"
בשמחת תורה אנו חוגגים את סיום כל פרשות השבוע . על שמחה זו מסביר  הרב קוק זצל"הרי שב"תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אָנוּ מְקַבְּלִים עַל יְדֵי הַצִּיּוּר הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹן וְיוֹתֵר מַקִּיף שֶׁבְּנִשְׁמָתֵנוּ. אָנוּ מַרְגִּישִׁים מִקִּרְבָּהּ אֶת הַבְהָקַת תִּפְאֶרֶת הָאוֹרָה הַחַיָּה הַכְּלָלִית שֶׁל כָּל הַיְקוּם. דָּאִים אָנוּ עַל יָדָהּ לְמַעְלָה מִכָּל הִגָּיוֹן וְשֵׂכֶל, חָשִׁים אָנוּ רוּחַ אֱ-הִים עֶלְיוֹן מְרַחֶפֶת עָלֵינוּ, נוֹגַעַת וְאֵינָהּ נוֹגַעַת…". לא לימוד מדוקדק, אלא "הַבְהָקַת תִּפְאֶרֶת הָאוֹרָה הַחַיָּה הַכְּלָלִית שֶׁל כָּל הַיְקוּם". השראה."
שאדם פלוני למד את תורת ה" רוח אלקים מרחפת מעליו  ,מהי אותה רוח אלקים מפרשת בראשית? והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים", רשי מסביר" רוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת" – כסא הכבוד עומד באוויר, ומרחף עַל פְּנֵי הַמָּיִם ברוח פיו של הקב"ה ובמאמרו, כיונה המרחפת על הקן,"אותה רוח ה" שומרת וברכת כל אדם איש אישה ילד וילדה שהוגים בתורת משה , אפשר ליחס זאת למילה " בראשית " עליה מסביר רבנו בחיי "  בראשית מלשון ארשת, והוא הדבור כענין שכתוב (ההלים כ״א) "וארשת שפתיו" ובאורו — "בי' ארשת", כלומר בי' מאמרות נברא העולם."
בעת הגיה בתורה האדם בורא עולמות, הגם שאינם נראים לו בעני עצמוהם קיימים בשמי מרום ושומרים על העולם , כנמאר" תורה מגינה ומצליא " לולא התורה עולם היה חרב שהרי התורה קדמה למעשה בראשית כמוסבר בזהר " "אלא קודשא בריך הוא באסתכלותא דאורייתא ברא עלמא... כתיב בה (בראשית א) בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ, אסתכל בהאי מלה וברא את השמים, באורייתא כתיב בה ויאמר אלהים יהי אור אסתכל בהאי מלה וברא את האור, וכן בכל מלה ומלה דכתיב בה באורייתא אסתכל קודשא בריך הוא ועבד"."אלא קודשא בריך הוא באסתכלותא דאורייתא ברא עלמא... כתיב בה (בראשית א) בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ, אסתכל בהאי מלה וברא את השמים, באורייתא כתיב בה ויאמר אלהים יהי אור אסתכל בהאי מלה וברא את האור, וכן בכל מלה ומלה דכתיב בה באורייתא אסתכל קודשא בריך הוא ועבד".
כלמור הקב"ה הסתכל בתורה ועל פיה ברא את עולנו , כך אדם שהוגה בתורה מתברך ככתוב בפרשתו זאת הברכה " בָּרֵךְ יְהוָה חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה מְחַץ מָתְנַיִם קָמָיו וּמְשַׂנְאָיו מִן יְקוּמוּן" , אודות  ללימוד התורה האדם עצמו משרה את שכינת ה" כפי שתארתי , הקב"ה אומר למשה כתשובה שיראה לו את כבודו שמשה יראה את פעולת ה" בעולמו , קרי לימוד התורה על פיה העולם נוהג ולמעשה כל חייו של יהודי כשר  שמחת התורה אינה שמחת הוללוות חלילה אלא שמחה על עצם היותנו יהודים שזכו בדבר היקר היותר תורת ה" שגם מתמזגת ביום בו אנו מברכים על הגשם כך שהתורה משולה למים  , שנזכה לשנה מלאת תורה וגשמי ברכה בגשמי וברוחני אמן שבת שלום חג שמח וחורף טוב וגשום! 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע