chiddush logo

שירת הקב"ה

נכתב על ידי izik28, 29/1/2023

 בסד 

ד"ת לעלון פרשת בשלח שירה התשפ"ג 

שירת הקב"ה 
----------------------------------------------------------------------
עזי וזמרת יה 
שמעתם את הקב"ה שר? ברצינות, אם נעייין בפ"ס ," עזי וזמרת יה ויהי לי לישועה זה אלי ואנוהו אלהי אבי וארממנהו ",  הספורנו מפרש"  עזו וזמרתו של הקדוש ברוך הוא רמה בים את סוס ורוכבו, כי בזה הראה עזו שהוא מלך על כל מלכים, ושראוי שיהללוהו הנושעים בקול זמרה, שמחים להיות לעבדים למלך עולם: " ויהי לי לישועה" והוא אשר רמה את האויב בים היה לי לישועה, כאמרו ונודעה יד ה' את עבדיו, וזעם את אויביו" .
ויהי לי לישועה 
לפי הפשט  נראה ששירת ה" היא הישועה שלנו ,בני האדם   ,איך שירת ה" משפיעה עלינו כישועה והצלה ? המלבים מפרש," עזי". זה היה ע"י עוז ה' וזמרתו, שעי"כ היה לי לישועה, כמ"ש ויושע ה' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים: זה אלי. מצד שהוא אלי שהכרתיו בחוש ובהכרה ע"י הנסים שעשה
עמנו שראיתי בעיני כמראה עליו באצבע כי זה הוא, עי"כ ואנוהו, ישכן בתוכנו קדוש בנוה קדשו, ושכינתו תהיה בתוכנו עד שכולם ידעו אותו ויראו הנהגתו והשגחתו, משא"כ מצד שהוא אלהי אבי, שעם האבות התנהג בנסים נסתרים מעוטפים בדרכי הטבע, וגם אנחנו אין לנו מצד זה ידיעה ברורה ממנו רק קבלה מהאבות, עי"כ ארוממנהו, כאלו הוא רם מאתנו ומנהיג ע"י אמצעים כמלך השוכן ברחוק ובמקום רם ונשא שא"א לקרב אליו, אבל עתה שהוא אלי אנוהו".
הקב"ה כידוע הוא מלך מלכי המלכים , בכוחו הוא יכול להחריב ולבנות עולמות בהרף עין , אין בכלל דרך לשער בעינינו בני האדם את כוחו וגדולתו , בפרשה יש קטז פסוקים  אך אם נשים לב נראה  בתהילים קטז את הפ"ס" , אתהלך לפני ה"  בארצות החיים", אותה הליכה  אותה מפרש המלבים ," שמעתה כל זמן שאהיה בארצות החיים ואחיה "אתהלך תמיד לפני ה'", כצדיקים המתהלכים לפני ה' כמ"ש התהלך לפני והיה תמים, ולא ידחו רגלי:".
המלבים מתכוון לכך שכל זמן שאנו הולכים בדרכי ה" אנו כהולכים בארץ החייים ,לנו בני האדם יש את הכוח לקיים מצוות ולהעלות את שמו של ה" , לנפטרים מנוחתם עדן בלי לפגוע בכבודם ! אין כרגע את האפשרות הזו ,הם  תלויים בנו ! כשאנו מעלים את זכרם ונשמתם ,הם נהיים מליצי יושר עבורנו שנמשיך ללכת בארצות החיים .
פזמון החיים 
לחיים שאנו חיים ביום יום יש פזמון , מוזיקה , כנאמר בתהילם קמח ", , " הללויה הלו אֶת-יְהוָה, מִן-הַשָּׁמַיִם;    הַלְלוּהוּ, בַּמְּרוֹמִים.  הַלְלוּהוּ כָל-מַלְאָכָיו;    הַלְלוּהוּ, כָּל-צְבָאָו"
מצודת דוד מפרש," בתחלה אמר דרך כלל שיהללו לה' בשמי מרום ועתה פִרְסֵם מי הם אשר יהללוהו".
במזמור מתאר את שירת  ההרים הגבעות המים התננים וכל תהומות החיה וכל בהמה וגם אותנו בני האדם 
את שירת החי מסביר האבן עזרא ," שאינה ביישוב וכל בהמה שהיא ביישוב, כמו: ולבהמתך ולחיה אשר בארצך ואחר כן הזכיר רמש האדמה, ולמעלה ממנו העוף וזה הוא: וצפור כנף ואחר כן הזכיר כל אדם והחל בנכבדים שהם מלכי ארץ וכל לאומים שתחת ידם, ואחר כן הזכיר שרים - הם המשתררים לעשות בחזקה בלא משפט וכנגדם וכל שופטי ארץ והאדם הם זכרים ונקבות על כן ."
כל בעל חי  צומח ודומם קיים בעולמנו בזכות האל הגדול הגבור והנורא אל עליון קונה שמים וארץ! 
הם מעריכים את חיים בעולמנו זה , הגם שאין להם שום מצווה לזכותם , אך למעשה.. יש להם חלק במצוות שאנו מקיימים , כל ברכה על פרי  , כמו על הלחם , או אפילו ברכה על הים הגדול , על ההרים,הרעמים ,הקשת , כמו מזכה אותם בברכה שאנו בני האדם ברכנו , בדיוק כמו הברכות שאנו אומרים לע"נ הנפטרים שמעלים את נשמתם מעלה , לדומם לחי ולצומח אין נשמה, אך הם יצירי ה" ומגיע להם שכר על קיומם בעולם , אנו נמצאים  ערב טו בשבט  ראש השנה לאילן , עליו נאמר, " כי האדם עץ השדה " מצודת דוד מפרש פירוש מדהים," כי יש לעץ תקוה – הלא האדם הוא נופל וגרוע מעץ השדה. כי לעץ יש תקוה לחזור לקדמותו. אף אם ייכרת, עוד יחליף לחדש ענפים אחרים תמורתם ולא יופסק ממנו ענפיו הרכים", ומה איתנו ? מה ישאר אחרינו ? כל מצווה ולימוד תורה הוא כשירת ה" , נכון, אנו לומדים או מברכים , אבל ריח הניחוח של המצוה עולה לשמי ה" והוא מברכך אותנו בברכתו , מה שמקנה לנשמתינו שכר והמשך בעולם הבא  , אם נזכור זאת בכל יום , נקיים את הפ"ס ," שיוותי ה" לנגדי תמיד" והוא  יתברך יפרוס עלינו את כנפיו להמשך פריה ורביה בגשמיות וברוחניות! שבת שלום  וטוב בשבט שמח 
.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע