chiddush logo

בדידות : משה כאדם לעצמו

נכתב על ידי משה אהרון, 10/2/2023

 בס"ד


 
 בס"ד.

בדידות - משה כאדם לעצמו
====================.
 ככל שמשה עלה במעלות : "איש האלוהים". דומה כך הלך וירד במעלותיו כאדם גשמי  אינטימי לעצמו.
 כאדם גשמי לעולם.
 והנה קיימת גם לכאורה מגמה  ברורה בתורה להתעלם ולהצניע את כל קורותיו האישיות כאדם גשמי.
 תמונת העל והיא שנותרה בדד  היא תמונת : "איש האלוהים".
  ומשה בכל זאת היה גם אדם גשמי  לא פעם כעס  לא פעם צעק. התפלל והתחנן ובכל אלה דומה שהיה בבדידות מזהרת  היה הוא ללא בית משלו. לרוב הזמן אף ללא אישה   והנורא מכל שילדיו שהתרחקו ממנו.
 קורותיו כאדם צריכים היו לכאורה לזמן לו  לא מעט פרצי בכי אנושיים בעיקר של תסכול ואכזבה וכל שנותר לנו מתועד בתורה הוא אותו הכי בתיבה  בכי בוגר של נער - תינוק.
 שערו בנפשכם כשכל בית ישראל בליל התקדש חג הפסח במצרים התכנס על משפחותיו בבתיו, לחגוג ולאכול קורבן פסח  איפה היה משה באיזה בית . קרוב לוודאי שהיה סמוך על שולחן אחיו אהרון בביתו של אהרון. שלפיכך גם פורמאלית התורה ייחסה אותו בכלל לתולדות אהרון  .
 שלא זכה האיש האדם משה אפילו שתולדותיו קרי - ילדיו יימנו כתולדות הראויים להיכתב בתורה.
והוא האיש משה נספח כאמור,כסרח לתולדות אהרון .
 פרשת יתרו מזמנת לנו חלון נדיר להתוודע מעט  על קורותיו האינטימיים של משה - כאדם בעיקר בעניין הזוגיות והילדים.
  כאן נודע לנו לראשונה שמשה נפרד מצפורה ומילדיו באכט פורמאלי של :"שילוח" = גירושין.
 ועתה מתבקשת לכאורה השאלה  , מתי ואיך זה קרה ?
 יתרו שבניגוד לדעה הרווחת לא בא אל משה להתגייר שהרי בא ככהן מדיין וכחותן  , מגמת פניו הייתה שניים :
ראשית ,בהיות והפרדה של ציפורה ממשה אירעה בעקבות שליחותו והנה התברר כי שליחות אמת הייתה בידו והוא אף הצליח בה . ביקש יתרו להתפייס עם משה  ויותר מכך ביקש לאחד את המשפחה שוב.
 אלא  שהדבר לא צלח עד כי משה נאלץ "לשלח" לבסוף את יתרו למקומו  - ככהן מדיין ובאין הוא יותר :"חותן משה" . ששילוחה של ציפורה התאושש שוב.
שילוח זה של יתרו היה כעין שיחזור גם של אותו השילוח של ציפורה לאמור :
 פסו התקוות לאיחוד מחדש וכך נפרד משה לעד מציפורה ומבניו שלו .
 ועתה לסיפור שילוחיה של ציפורה והנתק שבין משה לילדיו .
גם בעניין זה  התורה מקמצת במילים,אך שוזרת רמזים למכביר,  באותו סיפור הפרידה המרתק  נצטט תחילה את
 המקור :
 "וְאָמַרְתָּ, אֶל-פַּרְעֹה:  כֹּה אָמַר יְהוָה, בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל.  כג וָאֹמַר אֵלֶיךָ, שַׁלַּח אֶת-בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי, וַתְּמָאֵן, לְשַׁלְּחוֹ--הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג, אֶת-בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ.  כד וַיְהִי בַדֶּרֶךְ, בַּמָּלוֹן; וַיִּפְגְּשֵׁהוּ יְהוָה, וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ.  כה וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר, וַתִּכְרֹת אֶת-עָרְלַת בְּנָהּ, וַתַּגַּע, לְרַגְלָיו; וַתֹּאמֶר, כִּי חֲתַן-דָּמִים אַתָּה לִי.  כו וַיִּרֶף, מִמֶּנּוּ; אָז, אָמְרָה, חֲתַן דָּמִים, לַמּוּלֹת."
 הנה כי כן, עת הקב"ה אומר למשה  כי יהרוג בכורות מצרים קמה ועמדה מידת הדין כנגד משה עצמו ובאותו העניין של ה"בכור".
 שבכורו של משה לא נימול .
מידת הדין ביקשה להקדים ולהורגו קודם והנה ציפורה משל כבר היא יודעת את הסיבה נחלצה מיד למול את בנה הבכור ולהצילו [מדין בכורות מצרים] . ומשכך היא מזדעזעת  ומבקשת ממשה שישובו על עקבותיהם. בקשה זו הטמיעה התורה
 בשתי המילים  "ותגע לרגליו" של משה .
משל אמרה לו הלכתי עם רגליך עד כאן .
 מכאן ואילך אין אני יכולה יותר ומוטב שנשוב יחדיו למדיין - בקשה שמשמעותה למעשה ביטול שליחותו של משה. זאת ועוד מתפרצת ציפורה לומר לו למשה גם דברים קשים :
 "חתן דמים אתה לי" .
ומשהתעשתה מעט עידנה לאמור : 
"חתן דמים למולות".
 למשה לא הייתה ברירה  ציפרה וילדיה ה"טראומטיים" ביקשו להיפרד ולשוב למדיין ומשה נאלץ לשחרר את ציפורה וגירשה כדת וכדין .
 ועתה למילוי התשבץ נדרש לשאלה :
מדוע  דווקא הבכור לא היה מהול. ?
 וכך דומה היה הסיפור .
 בין יתרו למשה היו הרבה מחלוקות אמוניות ואחרות .
 משנולד הבכור ביקש משה למול אותו
ציפורה ויתרו התנגדו נמרצות.ויתרו העלה פשרה מתבקשת :
 הבכור לאמו שלא יהא נימול והבא אחריו לאביו שיהא נימול . 
כך גם הבינה מיד ציפורה כי חיי בנה הבכור תלויים במילתו והזדרזה לעשות כן. בנקודה זו  נפרדו הצדדים ואיך יודעים אנו כי אכן נפרדו . כי  כשפגש משה את אהרון בהמשך נאמר כי אהרון נשק למשה ואם היו עימו ילדיו אין ספק שהיה נאמר כי נשק גם להם .
אגב באותו האופן כשיתרו בא עם ציפורה ובניה למשה להר האלוהים ,נאמר כי משה נשק אך ליתרו .שבניו נרתעו ממנו והתרחקו
ממנו משל גם  סימל עבורם טראומה. 
.
והנה כאמור משנוכח יתרו כי משה לא היה אדם הזוי וכי  שליחותו הייתה אמינה ומצדקת וגם הוכיחה עצמה  והניבה את הפלא של יציאת מצרים .
 ביקש לשוב למשה כמתנצל ובעיקר בניסיון פיוס של איחוד המשפחה.
 אלא שמיד התברר כי  ציפוריה וילדיה לא רק שאינם מתחברים.
 אלא בכלל,עדיין שרויים היו באותה הטראומה .עד כאמור אפילו לא הצליח משה לנשק
 לבניו ונשק אך את יתרו.
  על רקע האמור יובן מדוע כותבת התורה כי משה "שילח" את חותנו .
הביטוי :  "שילח" כאילו לשחזר שילוח קודם של ציפורה וילדיה
 וכך משה התאמלל אפילו מילדיו.
 לימים בברכתו ללוי  בפרשת וזאת הברכה ירמוז על כך משה במילים :
  "ואת בניו לא ידע"..
 בלי לתייחס גם  לאישה השנייה - האישה הכושית אי אפשר.
 גם סיפור זה מופלא לעצמו  .
 למשה ה"דביקו" עוזרת בית ,כושית  שמשה ריחם עליה מיד וביקש גם להימנע  מרינונים נפשעים .וכך מיהר ונשאה לאישה .
אירוע שכידוע העלה את חמתה של מרים  גרם לה לצאת מכליה ולהשתלח בו.
 הנה כי כן, בנסיבות כאמור , לא קשה לדמיין  עד כמה היה משה האדם בודד ואומלל אפילו להר נבו עלה מבלי להיפרד ממשפחתו  : בנשיקה מבניו. ואפילו לא מאחיו 
שכבר מתו לפניו [אהרון ומרים]
 ואולי זה גורלו של איש האלוהים  המוחלט.
 שדבר זה בא בהיכרח גם בניתוק מסויים מהווית ה"אדם" היחסי שבו. 
מהיותו גם "איש- אדם". 
ודוק כל האמור על משה כאדם אך לעצמו. 
 בשונה מהיותו צלם אלוהים מושלם לזולתו .
 למשה לא הייתה קריירה אלא שליחות. 
 ולעניין זה אין אנו יכולים לומר כי הייתה מאחוריו אישה שדחפה ועודדה . ליטפה וניחמה.
 אומללות משה מתחדדת לכלל שיא עת בשלהי שליחותו, גם שיא מאוויו להכנס לארץ נמנע ממנו. והוא נעצר על סיפה של הארץ  להעפיל שוב למעלה להר .והפעם 
ולמות. ואך לראות מנגד ולא לזכות לבוא אליה אל הארץ.
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע