chiddush logo

אמונה תמימה ב ה" [או והיא שעמדה או שמעדה?]

נכתב על ידי izik28, 5/4/2023

 בסד

ד"ת לחג הפסח ולשבת חול המועד פסח 
אמונה תמימה בה"  [או והיא שעמדה או שמעדה ? ]
----------------------------------------------------------------------------------------
בהגדה של פסח אנו שרים את המזמור " והיא שעמדה " , מי זו " היא??  הפִסקה הזאת באה בהמשך לפִסקה "ברוך שומר הבטחתו לישראל... בברית בין הבתרים". על אותה הבטחה נאמר ש"היא" – ההבטחה של הקב"ה לאברהם אבינו – "עמדה לאבותינו ולנו". אמנם "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו", אבל בזכות אותה הבטחה "הקב"ה מצילנו מידם".
 את קיום הבטחה זו בני ישראל החלו לקיים בערב יציאתם ממצרים  ככתוב בקריאה לחג" יוִּקְרָ֥א מֹשֶׁ֛ה לְכׇל־זִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם מִֽשְׁכ֗וּ וּקְח֨וּ לָכֶ֥ם צֹ֛אן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶ֖ם וְשַׁחֲט֥וּ הַפָּֽסַח׃ כבוּלְקַחְתֶּ֞ם אֲגֻדַּ֣ת אֵז֗וֹב וּטְבַלְתֶּם֮ בַּדָּ֣ם אֲשֶׁר־בַּסַּף֒ וְהִגַּעְתֶּ֤ם אֶל־הַמַּשְׁקוֹף֙ וְאֶל־שְׁתֵּ֣י הַמְּזוּזֹ֔ת מִן־הַדָּ֖ם אֲשֶׁ֣ר בַּסָּ֑ף וְאַתֶּ֗ם לֹ֥א תֵצְא֛וּ אִ֥ישׁ מִפֶּֽתַח־בֵּית֖וֹ עַד־בֹּֽקֶר", כדי לקיים מצווה חשובה זו עם ישראל שהיה רווי בצער השפלה ועבדות ושרוי בתוכככי עבודת האלילים של המצרים ,היה זקוק לאמונה שלמה ב ה"  , בלי גרם של פחד מהמצרים , שכן הם כבל וריק  בדיוק כעבודת האלילים שהוא השה שהם שחטו ומרחו את דמו על מזוזות בית  , בקראית שבת חול המועד מופיע הפ"ס"  שְׁמׇ֨ר־לְךָ֔ אֵ֛ת אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוְּךָ֣ הַיּ֑וֹם הִנְנִ֧י גֹרֵ֣שׁ מִפָּנֶ֗יךָ אֶת־הָאֱמֹרִי֙ וְהַֽכְּנַעֲנִ֔י וְהַחִתִּי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י וְהַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי׃ יבהִשָּׁ֣מֶר לְךָ֗ פֶּן־תִּכְרֹ֤ת בְּרִית֙ לְיוֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֖ה בָּ֣א עָלֶ֑יהָ פֶּן־יִהְיֶ֥ה לְמוֹקֵ֖שׁ בְּקִרְבֶּֽךָ׃ כִּ֤י אֶת־מִזְבְּחֹתָם֙ תִּתֹּצ֔וּן וְאֶת־מַצֵּבֹתָ֖ם תְּשַׁבֵּר֑וּן וְאֶת־אֲשֵׁרָ֖יו תִּכְרֹתֽוּן׃ ידכִּ֛י לֹ֥א תִֽשְׁתַּחֲוֶ֖ה לְאֵ֣ל אַחֵ֑ר כִּ֤י יְהֹוָה֙ קַנָּ֣א שְׁמ֔וֹ אֵ֥ל קַנָּ֖א הֽוּא׃ טופֶּן־תִּכְרֹ֥ת בְּרִ֖ית לְיוֹשֵׁ֣ב הָאָ֑רֶץ וְזָנ֣וּ ׀ אַחֲרֵ֣י אֱלֹֽהֵיהֶ֗ם וְזָבְחוּ֙ לֵאלֹ֣הֵיהֶ֔ם וְקָרָ֣א לְךָ֔ וְאָכַלְתָּ֖ מִזִּבְחֽוֹ׃ טזוְלָקַחְתָּ֥ מִבְּנֹתָ֖יו לְבָנֶ֑יךָ וְזָנ֣וּ בְנֹתָ֗יו אַחֲרֵי֙ אֱלֹ֣הֵיהֶ֔ן וְהִזְנוּ֙ אֶת־בָּנֶ֔יךָ אַחֲרֵ֖י אֱלֹהֵיהֶֽן", מדובר בעת קבלת לוחות הברית השניים לאחר חטא העגל הנורא , בו עם ישראל כמו חזר לעבדות מצרים והם כמו חזרו לעבוד לאותו שה אותו הם שחטו כמה ימים קודם , רק בלל שמשה אחר לרדת מהר סיני , איפה כל הנייסים שהם ראו בקריעת ים סוף , מתן תורה , זהו ? זה נגמר ? היה כעורבא חלף?? הם שכחו את מלות השיר והיא שעמדה , אותה הבטחת ה" בברית בין הבתרים , ברית כורתים שני בני אדם שבוחרים לקשור את חייהם יחד גם בקושי , אם לדוגמא אחד  מבני הזוג חולה , בן הזוג השני יברח? או ישאר ויעזור לבן בריתו ? ברור שהוא ישאר שהרי הם חתיכה אחת! כך גם אנו והקב"ה ,אנו חתיחכה אחת  למרות שאינו גוף או דמות הגוף ואנו בשר ודם , אך אנו קיבלנו את תורתו תורת חיים לנצח! לנו יש זכות לקיים את מצוותיו של מלך העולם שאין בלתו!! על זה אנו חוגגגים את ליל הסדר , שיהיה סדר בחיינו שיתנהלו על בסיס התורה הקדושה , נכוו בחיים יש הרבה פעמים קושי , ונראה שהכל תקוע .. אך כדי לעבור זאת על האדם להתגבר באמונה  תמימה בה" שהוא עימו ויעזור לו , כמו בני ישראל שראו את כל נפלאות ה, במכות מצרים ועזרו אומץ לשחוט את אלילי מצרים מול ענייהם !  האם לנו כאן בארץ ישראל יש את אותה אמונה ? האם אנו מתביישים בקיום מצוות ה"  ? מקווה שלא .
בקריאת התורה לחג הקב"ה אוסר נישואים עם עובגי עבודה זרה וכריתת ברית עימם , בין יהיה הדבר למוקש , כפי היה בעבר עם שני ישראל וחטא בנות מדין ומעשה פנחס , את השיר והיא שעמדה אפשר לקיים רק בנישואים עם בת ישאל כשרה , הדבר מתקשר לדה" ת שאמר בי אריה רקנטי  , על הכרובים שהיו כדמות זכר ונקבה , והם עמדו מעל ארון הברית בו היו לוחות הברית   , קרי , התורה כחיברה ביניהם , שהיא הדבר הטהור ביותר ! היא משמעות " והיא שמעמדה" , והיא  בלשון נקבה , בל נשכח שבנות ישראל קיבלו את התורה קודם ככתוב בפ"ס"   ומשה עלה אל האלהים ויקרא אליו יהוה מן ההר לאמר כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל",רבנו בחיי מסביר" כה תאמר לבית יעקב. אלו הנשים, כה תאמר בלשון הקדש, כה תאמר בנחת. וצוה לדבר אל הנשים תחלה ללמדן מוסר ודרך ארץ ועוד כדי להמשיך לבן אל התורה והמצות ולומר להן ראשי פרקים מפני שאין דעתן מיושבת כאנשים, ועוד שהאשה הטובה היא סבה לתורה שהיא יכולה להמשיך את בנה לבית המדרש לפי שהיא מצוייה בבית והיא מרחמת עליו בכמה מיני געגועין כדי להמשיך אותו אחר למוד התורה מנעוריו וגם כי יזקין לא יסור ממנה, ולכך ראויה האשה להתפלל לשם יתברך בשעת הדלקת הנר של שבת שהיא מצוה מוטלת עליה שיתן לה ה' בנים מאירים בתורה, כי התפלה יותר נשמעת בשעת עשיית המצוה ובזכות נר שבת שהוא אור תזכה לבנים בעלי תורה הנקראת אור שנאמר (משלי ו) כי נר מצוה ותורה אור, וכן דרשו רז"ל האי מאן דרגיל בשרגי הויין ליה בנים תלמידי חכמים.", אם נלך בדרכם  , באותה דרך שהם עודדו את הגברים בעת שעבוד מצרים  , ונתמיד בהגדה שהיא גם בלשון נקבה , נתמיד באמונה בה" נתאחד ולא נפריד שכן אין דבר  כזה מחלוקת על קיום מצוה  , על קשר עם גוי כן! אך לא על קשר ככרובים במקדש!   נתחזק,בלימוד התורה נזכה לחזות בבית המקדש השלשי במהרה באחדות כפי שיש בליל הסדר ולא במחלוקת!! חג שמח וכשר

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע