chiddush logo

עומר בשדה " לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל

נכתב על ידי izik28, 22/5/2023

 בסד 

ד"ת למגילת רת לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצל 
עומר  בשדה 
----------------------------------------------------------------------------
מגילת רות נכתבה כדי  להראות את יחוסו של האדם , הולדת דוד מלך ישראל , סבו  עובד היה בנם של רות ובועז ,  הייתם חולמים שדוד מלך ישראל  ,סבתו גיורת?יחוס  ? היום זה לא היה עובר ,האם אפשר לקשר זאת למצוות העומר ? כלומר  רות אספה עומר בשדה ככתוב בפ"ס ,  "וַתֹּ֩אמֶר֩ ר֨וּת הַמּוֹאֲבִיָּ֜ה אֶֽל־נׇעֳמִ֗י אֵֽלְﬞכָה־נָּ֤א הַשָּׂדֶה֙ וַאֲלַקֳּטָ֣ה בַֽשִּׁבֳּלִ֔ים אַחַ֕ר אֲשֶׁ֥ר אֶמְצָא־חֵ֖ן בְּעֵינָ֑יו וַתֹּ֥אמֶר לָ֖הּ לְכִ֥י בִתִּֽי׃ גוַתֵּ֤לֶךְ וַתָּבוֹא֙ וַתְּלַקֵּ֣ט בַּשָּׂדֶ֔ה אַחֲרֵ֖י הַקֹּצְרִ֑ים וַיִּ֣קֶר מִקְרֶ֔הָ חֶלְקַ֤ת הַשָּׂדֶה֙ לְבֹ֔עַז אֲשֶׁ֖ר מִמִּשְׁפַּ֥חַת אֱלִימֶֽלֶךְ",המלבים מפרש" ותאמר רות", מספר צדקת רות וטיב מדותיה שהגם שהיתה אמונה עלי תולע ולדעת חז"ל היתה בת מלך מואב, הסכימה ללכת ללקוט כאחד העניים, שלא חפצה שגם חמותה תלך עמה שדי בזיון וכלמה אחר שנודעה בעיר הזאת לגברת ועשירה, וקבלה ע"ע שהיא תלך בשאין מכירים אותה, שעז"א ותאמר רות המואביה ר"ל שהיא ממדינה אחרת ולא תבוש והיא תפרנס את חמותה בכבוד, ואמרה אלכה נא השדה, ר"ל לא בכרם שיש שם סכנה לעלות באילנות, ואמרה ואלקטה בשבלים ר"ל שלא תקח רק לקט שאין העניים מקפידים ע"ז שיש שדות הרבה וכ"א מלקט בשדה מיוחד, משא"כ פאה שכל אחד חוטף מחברו שהדין הוא אם צ"ט אומרים לחלק וא' אומר לבוז שומעים למי שאומר לבוז, וא"כ יבוזו העניים בזרוע כחם ואם תרצה לבוז יפגעו בה מרי נפש, וגם בהלקט אמרה אחר אשר אמצא חן בעיניו, שאם אראה בעל השדה מביט עלי בעין רעה לא אלקט שם, עד שאראה שמצאתי חן ושלא יגיע לי בזיון מהקוצרים או יתר העניים", רות נוהגת כשורה באוספה את העומרים, הדבר נקרא " מצוות שכחה היא אחת מחמש מתנות העניים שצוותה התורה להשאיר לעניים בשדה ובמטע. על פי המצווה, כאשר בעל השדה או פועליו שוכחים לאסוף את אחד העומרים שבשדה, או לקטוף את פרותיו של אחד העצים במטע, אסור להם לשוב לאסוף את היבול שנשכח לאחר שעברו ממנו הלאה, אלא חובה להשאירו לעניים".
כ"י תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ. כִּי תַחְבֹּט זֵיתְךָ לֹא תְפָאֵר אַחֲרֶיךָ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה." הרב עובדיה  יוסף זצל  מסביר, " מיוחדת היא מצוות שכחה שמזדמנת לאדם מן השמים, וכפי שסיפרו חכמים (תוספתא פאה ג, ח), על חסיד אחד ששכח עומר בשדהו, ושמח שמחה גדולה עד שאמר לבנו, עלה לבית המקדש והקרב עלי פר לעולה ופר לשלמים כתודה על המצווה שזימן לי הקב"ה. שכל המצוות אדם מקיים מדעתו, ואילו מצווה זו שלא מדעתו אלא ה' מזמנה לידו כדי לברכו, שנאמר: "כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ".
סיון רהב מאיר בהרצאתה מסבירה ,"  חז"ל מספרים למה בועז שם לב אליה: בגלל צניעותה. כל הנערות היו הולכות עם הקוצרים והיא עמדה רחוק יותר ואז אספה. ועוד סיבה – בגלל שהקפידה לאסוף רק שתי שיבולים ולא שלוש, כמו הלכות לקט עניים. הרבנית ימימה מזרחי כותבת שכמו בתמונה של ון גוך על קציר חיטים, היו שם בטח אלפי עניים שכפופים שאוספים שיבולים. אז איך בועז רואה את האישה הזו בתוך ההמון? וכך היא מסבירה: "חז"ל כותבים שהגיורת הדחויה הזו מקפידה על הלכות צניעות ומתנות עניים, וכך הוא שם לב אליה. מה את מקפידה עכשיו על הלכה איזוטרית, לכאורה? מי רואה אותך בכלל? קחי שלוש שיבולים, קחי שלושים. אבל בועז רואה: למי הנערה הזו? כך הוא שואל, והתשובה היא: לך. זוהי שמירת הלכה קטנה, כזו שאף אחד לא רואה:" ,ואפשר לשואל  ,מה עניין שתי השיבולים? , הדבר מקשר אותנו לעשרת הדברות " שתי לוחת הברית , המספר 2  הוא מתכון לזוגיות  , רות לא חלמה שתפגוש את בעלה ואבי ילדיה בשדה , נכדה הוא מלך ישראל בשדה כעניה  ... לאדם יש תוכניות והקב"ה  כאשר הם טובות מכוון אותו אליהם בדרכו , בוע הכיר את רות ע"י צנעותה  וע"י מידת החסד שהיא גומלת עם נעמי באומרה ," ותאמר רות אל תפגעי בי לעזבך לשוב מאחריך כי אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלהיך אלהי", המלבים מפרש"אל תפגעי בי", [במדרש אמרה לה לא תחטא עלי לא תסבון פגעך מני, ר"ל כי פגיעה משמש על ג' דברים: הריגה ויפגע בו וימת, פגישה ופגע ביריחו, תחנונים ופגעו לי בעפרון, ולדעת המדרש תחנונים ופגישה ענינם א' שמבקש ומצפה שחברו יצא לקראתו ברצון לבבו למלא בקשתו, ולז"א שתפסה לשון פגיעה אם מענין הריגה שע"י שתעזוב אותה תמות מיתת הנפש, ועז"א לא תחטא עלי, אם מענין פגישה ותחנונים, ר"ל אל תחשוב שלבבי יפגעך בבקשה זאת ויהיה לבבי כלבבך ותסבון ר"ל תקח פגעך ממני]. לעזבך לשוב מאחריך, ר"ל לא שאעזוב אותך כי איני רוצה להפרד ממך ואף לא לשוב מאחריך שאף אם אצטרך לעזבך לא אשוב מאחריך לארץ מואב כי בכל זה אלך לארץ יהודה ואתגייר שם ע"י אחרים [וכ"ה במדרש לשוב מאחריך מ"מ דעתי להתגייר אלא מוטב על ידך ולא ע"י אחרים], כי אל אשר תלכי אלך ר"ל בל תחשוב כי תכלית הליכתי משונה מן תכלית הליכתך שאת הולכת לשם לבעבור דתך שתוכל לשמור מצות התלויות בארץ והתורה והמצוה ואני הולך רק בעבור השגת איזה תועלת, כי תכלית הליכתי הוא עצמו התכלית שאת הולכת אליו, וכן אל תחשבי שאני מקוה איזו הצלחה זמניית שאנשא לאיש עשיר וכדומה כי באשר תליני אלין, אלין כגר בארץ וכצדיקים שהעה"ז הוא אצלם רק כמלון אורחים, כי מגמת הליכתי הוא מצד כי עמך עמי ואלהיך אלהי, שכבר תפשתי תורת אלהיך ומנהגי בני עמך ואני כאחת מבני עמך:",  רות בחרה ללכת אל הלא נודע , היא יכלה לחזור למואב ולהקים שם בית  ,אבל היא בחרה בנאמנות  לעם היהודי למרות כל הקושי  וזכתה שנכדה יהיה מלך ישראל מחבר ספר התהילים  , כל זאת בזכות העומר  ששיך לאשת הבית  " הדבר מחזיר אותנו ליוסף הצדיק  ולפ"ס " וַיַעֲזֹב כָל אֲשֶׁ ר לוֹ בְ יַד יוֹסֵ ף וְ ֹלא יָדַ ע אִּ ּתוֹ מְ אּומָ ה כִּ י אִּ ם הַ לֶׁחֶׁ ם אֲשֶׁ ר הּוא אוֹכֵל",
הכלי יקר מסביר, " הכלי יקר בתחילת דבריו הציג פירוש זה והרחיבו; כך כתב:
כי אם הלחם אשר הוא אוכל. פירש רש"י היא אשתו, כמו שנאמר "ולא חשך ממני מאומה
כי אם אותך באשר את אשתו",דבר זה מחזיר אותנו לצנעיותה ונעימות הליכותיה של רות שלמרות שהייתה מואביה ,היא התגיירה והתקבלה בברכה ע"י בועז על שמו ישנו עמוד בית המקדש " בועז" הינו מלשון עוז ,כוח, קרי כוח לקיום המצוות  ,  מגילת רות כולה חסד , יהי רצון שנלך בדרכם של רות  ובועז  שלמרות יחוסה הנמוך  הביאה מלך  לעולם .. חג שמח ושבת שלום קיץ בריא טוב 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע