chiddush logo

"ונשמרתם מאד"

נכתב על ידי משה אהרון, 26/7/2023

 בס"ד.

 
"ונשמרתם מאד".
-------------------------------

(ד) וְאֶת הָעָם צַו לֵאמֹר אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד: (ה) אַל תִּתְגָּרוּ בָם כִּי לֹא אֶתֵּן לָכֶם מֵאַרְצָם עַד מִדְרַךְ כַּף רָגֶל כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר: (ו) אֹכֶל תִּשְׁבְּרוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וַאֲכַלְתֶּם וְגַם מַיִם תִּכְרוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וּשְׁתִיתֶם: (ז) כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בֵּרַכְךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ יָדַע לֶכְתְּךָ אֶת הַמִּדְבָּר הַגָּדֹל הַזֶּה זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ לֹא חָסַרְתָּ דָּבָר:

  • 1ובעיניי יפה הוא הפשט שלהלן

     כשאמר להם תחילה : "ונשמרתם מאד" . אמר להם בשניים : גם "ונשמרתם וגם "מאד". "נשמרתם "לעצמכם ו"מאד" להם, לבני עשיו. ש"מאד" -  אותיות אדם . הנה כי כן פשוטו של מקרא הוא בשניים כאמור לעניין התוספות : "ואכלתם" "ושתיתם" .ואלה השניים :  שדווקא תשלמו בעבור האוכל מכספיכם .ולא רק זאת,שרק אתם לבדכם תאכלו ולא תזדקקו לאכילה עמהם יחדיו  שאכילה  משותפת עימהם,מתגלגלת מהר לפולחן וזימה .לכן גם הדגש המוקדם : "ונשמרתם" והדגש השני "מאד" כאמור אותיות אדם. לרמז על נימוק נוסף הקשור בהם בבני עשיו . שמצווים אתם אך לקנות לפי אוכלכם. שלא לגרום לקניית יתר. אותה  שתאמיר מחיר אוכלם של בני עשיו במיוחד העניים שבהם. 
    לכן גם האמירה בסוף המתייחסת לנימוק השני לומר לך .
    שהקב"ה ידע לכתך במדבר וכי לא יחסר לך דבר.
    לכן אל תקנה כדי לאגור או לכל צורך אחר.
    משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע