chiddush logo

פרשת נשא – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל

נכתב על ידי אורן מס, 6/6/2025

 

פרשת נשא – מפירוש "שפתי כהן" לתורה

במדבר ה,ט: וְכָל-תְּרוּמָה לְכָל-קָדְשֵׁי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר-יַקְרִיבוּ לַכֹּהֵן--לוֹ יִהְיֶה: מה הכוונה 'לו יהיה'? ש"כ: "לומר שלא יקשה עליו נתינתו לכהן, לפי שלא נתקרב על גבי המזבח, אלא יחשוב שהוא נותנם לעצמו ... וכן לכהן 'לו יהיה' שיהיה הוא כהן".

ו,כא: זֹאת תּוֹרַת הַנָּזִיר, אֲשֶׁר יִדֹּר, קָרְבָּנוֹ לַיהוָה עַל-נִזְרוֹ, מִלְּבַד אֲשֶׁר-תַּשִּׂיג יָדוֹ: מהי כוונת הנזירות? ש"כ: "אין הכוונה בנזירות – סיגופים ועינויים, כי ה' אינו רוצה מן האדם שיענה גופו, שלא ציוונו בכל התורה אלא יום אחד בשנה שהוא יום כיפור שנענה גופנו לטובתנו לכפר עוונותינו, וציוונו שנאכל ונשתה קודם .... כי מה תועלת בנזירות והוא אינו יודע הכוונה ... אלא תהיה הכוונה בהפרשתו מהתאוות, לא לעינוי אלא להתקרב אל ה' ... שיהיה פרוש מהבלי העולם  ... ונקרא קדוש, כי פירוש 'קדוש' – נפרש ונבדל ... זהו על 'תורת נזרו', כי כשהאדם מענה נפשו ומשמחה בעבודת ה' ... הוא משועבד לנשמה, ואדרבה – יהיה לגוף עונג".

ז,ב:  וַיַּקְרִיבוּ נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל, רָאשֵׁי בֵּית אֲבֹתָם: הֵם נְשִׂיאֵי הַמַּטֹּת, הֵם הָעֹמְדִים עַל-הַפְּקֻדִים: מדוע נקראו 'נשיאי ישראל' ולא 'ראשי בית אבותם' ומדוע לא כבדו את משה ואהרן להקריב לפניהם בעת חנוכת המשכן? ש"כ: "הנשיאים קרבו עצמן ליקח עצה (ממשה ואהרן) לפי שנתנשאו על ישראל, שמא מאחר שנתעצלו (בהבאת התרומה למשכן, הם המתינו שיביאו העם ואמרו שישלימו מה שחסר, אלא שהעם הביא די והותר) – ירדו ממעלתם.. קרבו עצמן והכניעו והשפילו עצמן לפני ה' שהוא חוקר לב ובוחן כליות".

מבחר גימטריאות: איתמר = תרומה; שלום = זהו משיח; ואני אברכם = ומסכים על ידם;  מלאים סלת = תורה.

שבת שלום, שבת של נתינה, התקרבות לה', ענווה, ונזכה להכניע באופן מוחלט את אויבינו ולהשיב חטופינו, אורן. 

 

מביאור הרב אביגדור נבנצל פרשת נשא

ו,ה: עַד-מְלֹאת הַיָּמִם אֲשֶׁר-יַזִּיר לַיהוָה, קָדֹשׁ יִהְיֶה--גַּדֵּל פֶּרַע, שְׂעַר רֹאשׁוֹ: האם נזיר הוא חוטא או קדוש? הרב נבנצל: "הנזירות היא מדרגה מאד גבוהה ואפשר להגיע אליה רק כשהנזיר פועל כראוי, מתוך שלימות המחשבה לה'. אך אם למישהו אין שלימות והוא מקבל עליו נזירות כדי לצער את עצמו מהעולם הזה או מסיבה דומה ולא בלב שלם, אז הוא נקרא חוטא ... אדם צריך לשאול את עצמו בכל פעם מחדש, אם רצון ה' כעת הוא לפרוש או ליהנות מהעולם הזה. זה המסר של הנזיר – לפעמים הוא קדוש ולפעמים הוא חוטא. הכל תלוי במחשבתו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע