האם טוב להיות ביישן או לא הביישן למד
נכתב על ידי יונתן שטנצל, 10/8/2025
מאת יונתן שטנצל
הנה הציטוט המלא מהמשנה באבות פרק ב משנה ה:
"הלל אומר: אל תפרוש מן הצבור, ואל תאמין בעצמך עד יום מותך, ואל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, ואל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע שסופו להשמע, ואל תאמר לכשאפנה אשנה - שמא לא תפנה"
המשך של אותה משנה:
"הוא היה אומר: אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד, ולא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד, ולא כל המרבה בסחורה מחכים. ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש"
עכשיו הסתירה ברורה יותר:
- **הגמרא ביבמות** רואה ב"ביישנים" אחד משלושת הסימנים החיוביים של עם ישראל
- **המשנה באבות** אומרת במפורש "ולא הביישן למד" - שהבושה מונעת למידה
השאלה היא: איך מיישבים בין שני המקורות הללו? מהי ההבחנה בין הבושה הרצויה לבושה הבלתי רצויה?
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)