chiddush logo

האם טוב להיות ביישן או לא הביישן למד

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 10/8/2025

 מאת יונתן שטנצל 


הנה הציטוט המלא מהמשנה באבות פרק ב משנה ה:

"הלל אומר: אל תפרוש מן הצבור, ואל תאמין בעצמך עד יום מותך, ואל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, ואל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע שסופו להשמע, ואל תאמר לכשאפנה אשנה - שמא לא תפנה"

המשך של אותה משנה:

"הוא היה אומר: אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד, ולא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד, ולא כל המרבה בסחורה מחכים. ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש"

עכשיו הסתירה ברורה יותר: 
- **הגמרא ביבמות** רואה ב"ביישנים" אחד משלושת הסימנים החיוביים של עם ישראל
- **המשנה באבות** אומרת במפורש "ולא הביישן למד" - שהבושה מונעת למידה

השאלה היא: איך מיישבים בין שני המקורות הללו? מהי ההבחנה בין הבושה הרצויה לבושה הבלתי רצויה?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע