chiddush logo

פיזיולוגיה יהודית ונכרית

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 10/9/2014

  "וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה" -"ולי נראה שהוא לשון הפרשה והבדלה" (רש"י)

 

בגמרא נאמר שטבע גופם של עובדי כוכבים חם יותר משום שהם אוכלים שקצים ורמשים: "משום דאכלי שקצים ורמשים חביל גופייהו" (שבת,פ"ו,ב; ע"ז,ל"א,ב) ומשום כך, למשל, הבבליים נפוחים יותר, ועם זאת, מנגנון החיסון שלהם חזק יותר. ומאידך מציינת הגמרא, שהגוף היהודי עשוי להיות חם יותר, משום טירדתם ועיסוקם במצוות.

על סמך הדברים הללו, סבר החת"ם סופר שאין להקיש וללמוד על הפיזיולוגיה שלנו מתופעות המתרחשות בגופם של גויים, משום שהטבעים שונים (חידושיו על שבת ועל ע"ז, וכן בשו"ת יו"ד,קע"ה). כיוצא בכיוון זה כתב החזון-איש שגם לעניין הלכות נידה, שאין הגיורת צריכה להתייחס להרגליה בתקופת גויותה, משום שהגיור יוצר גם שינוי המזל כך שהיא "פותחת דף חדש" (יו"ד,צ"ט,ד).

ברם, החת"ס עצמו (בחידושיו במסכת ע"ז שם) כבר תמה על-כך שהרי כל לימוד הרפואה מושתת על הנלמד בבית המדרש העולמי הכללי, על סמך ניסיון בכלל האוכלוסיה העולמית, ואם אמנם יש הבדל, כיצד ניתן ללמוד מהם? ונשאר בצריך-עיון. ונוסיף אנחנו, שעינינו רואות שכאשר יש צורך ברופא מומחה אין מבדילים בין גוי ליהודי אלא המומחיות היא הקובעת. כגון הרב אלישיב זצ"ל, שטופל בזמנו ע"י רופא גוי שהגיע במיוחד בשל מומחיותו בטיפול כירורגי לבעיות לב.

ונראה שהכל לפי המציאות. בזמננו, חכמת הרפואה איננה פרי דמיון של אדם אחד או קבוצת אנשים. היא מבוססת על נסיונות רבים שנעשו בכל תחום מתחומי הרפואה, וכל רופא מקבל רישיון רק לאחר שהשלים לימודיו. בכל תחום שהרופאים אינם מוצאים שוני בין יהודים לגויים, הרי "הוחזק הדבר" וניתן לסמוך על-כך, מן הסתם גם לדעת החת"ס. יתכן שרק במצבים הקשורים בסגולת וקדושת ישראל, אין ללמוד ולהקיש, כאמור

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה