chiddush logo

הכנה מעשית לפורים

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 22/2/2021

   סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי

להערות או הצטרפות לרשימת תפוצה -  [email protected]

מתוך שיעור שלום בית 13 – לקראת פרים שחל להיות ביו שישי.

באופן כללי ניתן לומר שפורים הוא חג מאוד לא צפוי. ולא זו בלבד אלא לרוב יש גם צפייה גדולה מהיום הקדוש הזה, ועלינו לתת את דעתינו לכך שכגודל הצפייה כך יכולה להיות גם גודל האכזבה...

הדברים נכונים בכל שנה אבל בפרט בשנה כמו עכשיו לוח הזמנים מאוד מצטמצם, ואנחנו רוצים לכבד את השבת מצד אחד ומצד שני לא להפסיד את הקדושה של פורים (וגם היחס למגפה לא מוסיף רוגע)

תיאום ציפיות

דיברנו רבות על חשיבות תיאום ציפיות בין בני הזוג, לקראת פורים הקרוב תיאום ציפיות הוא קריטי! הן לגבי ההכנות לפורים ולשבת! והן לגבי ההתנהלות במהלך פורים. זה נכון שכל אחד רוצה "לנצל את היום" אבל יחד עם זאת חייבים להיות גבולות מתואים – אחרת יש סכנה שהיו נזקים שיקח הרבה זמן לתקן אותם.

הכנות לשבת

צריך להבין שהשבוע אין "יום שישי" וגם יוח חמישי היו צום ויכול להיות שיהיה קשה להכין את השבת באותו יום – לכן צריך מאוד להשתדל להכין את השבת כבר ביום ראשון – ולסיים לא יאוחר מיום רביעי. (לכל המאוחר להכין ירקות מקולפים ומוכנים מראש שרק צריך לשים על האש ביום חמישי או שישי).

משלוחי מנות

במידה והדבר מתאפשר להכין את כל המשלוחים לפני פורים. כמו כן, זה יכול להיות מלחיץ שמשהו הביא לך משלוח ואין לך להחזיר לו – אז פשוט מי שיכול צריך להכין מראש משלוחים שאפשר לתת בלי להלחץ. (רצוי להכין משלוח אחד מכובד בו יוצאים ידי חובה עבור כל אחד שמחוייב ושאר המשלוחים יותר פשוטים).

תפילות וקריאת מגילה

צריך להחליט מראש איפה הבעל מתפלל ושומע מגילה. וגם איפה תשמע האישה קיראת מגילה, ולתאם את הדברים.

(מומלץ מאוד לגברים להתפלל תפילת ותיקין ביום זה בין היתר כדי שיהיה זמן לכל הדברים שרוצים להספיק).

אכילה לפני שמיעת המגילה

היות ואנחנו נכנסים לפורים מתוך צום, יש מנהג לא לאכול לפני קריאת המגילה (אחרי צאת הצום ולפני המגילה) אמנם כבר בהלכה כתוב שבשעת הדחק אפשר להקל – לעניות דעתי אנחנו כולנו נמצאים בשעת הדחק גדולה, אין לי עניין להקל בהלכות אבל כאן הניסיון מראה שבעל רעב הרבה פחות סבלני לכל מה שלא קורא בדיוק כמו שהוא מצפה (גם בבית הכנסת וגם בבית. גם אם הוא לא יצעק וכו אלא רק יהיה עצבני בתוכו זה כבר פוגע בשמחה ובאוירה המיוחדת של היום וחבל להיות במקום הזה. והרי אנחנו כבר מקילים לאכול לפני תקיעת שופר...). חבל להחמיר בדבר אחד ולהפסיד את היום המיוחד הזה כבר בדקות הראשונות שלו. לכן אם יש אפשרות כדאי לטעום מעט לפני קיראת המגילה ובכל אופן לאחר סיום המגילה לאכול משהו קטן.

וגם האישה לא תהדר את החומרה הזאת במיוחד כאשר היא הולכת לקריאה מאוחרת.

סעודה

נושא נוסף שמאוד חשוב לתאם הוא הסעודות, בערב ובבוקר. מה הצפיות של שני הצדדים – כמה זמן האישה רוצה שבעלה יהיה בבית מה הצפיות מהסעודה וכו'. מתי היא מתחילה ומתי מסתיימת. את סעודת היום יש לסיים לפני שעה עשרית (השנה 14:40) זאת כדי לא לפגוע בקדושת סעודת השבת. (אפשר עוד להמשיך לשתות אבל את הסעודה צריך לסיים לפי הזמן הנ"ל)

מה עושים שהתכניות לא מסתדרות

אמנם מאוד חשוב לתאם ציפיות ולתכנן, אבל הנחת העבודה היא שלא כל התכניות יצאו לפועל, לכן אנחנו צריכים הרבה סבלנות ואמונה – לדעת שכל מה שקורה הוא בהשגחה פרטית לטובתנו הנצחית, זה הדבר הכי טוב שיכול להיות ולהשתדל לקבל אותו כמה שיותר בשמחה.

העקרון המנחה שלנו גם בתכנון וגם במהלך היום – כמה שיותר רוגע וכמה שפחות לחץ לכן כל דבר שיכול להלחיץ צריך לדבר עליו מראש, ועל הבעל לדעת שתפקידו להוסיף רוגע – בכל זמן ובמיוחד בזמן הזה.

תפילה!

יש הרבה רצונות והרבה תכנונים.  על כל דבר יש להתפלל ובמיוחד על הזמן המיוחד הזה – כדאי מאוד לנצל את הימים המעוטים שנשארו לפני פורים ולהתפלל שנזכה לקדושת פורים בכל פרטים שעליהם דיברנו ההכנות, התפיות, הסעודות, שלום בית וכו' (בנוסף לכל הבקשות האחרות)

קורונה

השנה נוסף על כל התיאומים גם נושא הקורונה – צריך שיהיה תיאום עם בני הזוג מה הציפיות לגבי ההתנהלות בתחום זה בפורים במיוחד לגבי האנשים שמגיעים הביתה וכו – צריך לדבר על זה לפני כדי שהדבר לא יגרום לחץ.

 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע