chiddush logo

בכל מאודך (קצר ומחזק מאוד)

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 20/7/2021

  סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי

להערות או הצטרפות לרשימת תפוצה -  [email protected]

דווקא ברגעים הכי קשים כשמרגישים ש"אין כוח לכל המצב הזה" – דווקא אז יש הזדמנות לבטא את הקשר עם ה' באופן העמוק ביותר.

לעתים, כאשר אדם נתקל בסבל של אנשים מבוגרים במוסדות גריאטריים הוא יכול לשאל את עצמו מה מטרת השלב הזה בחייהם? כאשר אדם מלא בכוחות חיים והוא פועל במציאות יכול להבין שיש משמעות לקיומו אבל כאשר אדם בגיל מבוגר נופל ושובר את האגן ל"ע, כמעט שלא יכול לזוז ונצרך לסיוע על-מנת לבצע את המשימות הפשוטות ביותר, נראה שיותר טוב היה להפסיק את הסבל. על שאלה זו עונה הפסוק בקריאת שמע "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹוקֶיךָ... וּבְכָל מְאֹדֶךָ" (דברים ו' ו'), כפי שדורשת הגמרא "בכל מדה ומדה שהוא מודד לך הוי מודה לו" (ברכו נ"ד.).  דווקא בשלב הזה האדם מגיע לאפשרות לקבל על עצמו עול מלכות שמים במדרגה גבוה מאוד, אם במצב הזה האדם יקבל את הקושי העצום שעובר עליו ויודה לה' גם במצב הבלתי נסבל שהוא נמצא בו.

כפי שמסופר על המהרי"ל דיסקין שביקר באחד מבתי החילים הגריאטריים, ושאל את אחת הנשים המבוגרות איזה טעם היא מוצאת בחייה. האישה ענתה שיש לה מחלת מעיים אשר בגללה היא לא יכולה לא לברך ולא להתפלל, אבל פעם אחת בשבוע האחיות רוחצות אותה וגופה נקי לגמרי אז היא ממהרת לברך "אשר יצר" ושווה לה לחיות כדי לברך פעם בשבוע ברכת "אשר יצר"... כמובן שאנו לא מבקשים ייסורים, אבל אין ביכולתו של אדם שלא הגיע למצב הזה להבין את גודל המעלה של הברכה של אותה אישה.

זאת ועוד, בכל מצב של קושי שאדם נמצא בו. פעמים שהוא אומר לעצמו "מתי כבר זה ייגמר?!", "אני לא רוצה להיות במצב הזה", "המצב הזה לא הגיוני, זה לא מגיע לי" וכו' דווקא במצבים האלו יש לו הזדמנות לקיים את "ואהבת את ה' אלוקיך - בכל מאודך - בכל מדה ומדה שהוא מודד לך הוי מודה לו" ולהגיע לקרבת ה' שלא בכל יום יש הזדמנות להגיע אליה. כפי שאמר רבי עקיבא, "כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה בכל נפשך אפילו נוטל את נשמתך אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו " (ברכות ס"א:).


 *** ישיבת "ישועת מרדכי" היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע