chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת ואתחנן

נכתב על ידי אורן מס, 23/7/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת ואתחנן

 

דברים ה,ג: לֹא אֶת-אֲבֹתֵינוּ, כָּרַת יְהוָה אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת: כִּי אִתָּנוּ, אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים: מלבי"ם: "והלא כרת עם אבותם, והם רובם נולדו אחרי זה? ... לא כרת ברית עם האישים הפרטים שהיו אז, רק עם כלל האומה, עם דור דורים שהכלל יחיה לעולם, ועל זה אמר 'כי אתנו אנחנו אלה פה היום', באשר 'כולנו חיים'". יש ברית כללית, לאומה, ויש ירידה לפרטים, לחיים, ואז "הכלל יחיה לעולם".

 

ו,ו-ח: וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ: איך צריך לגלות וליישם את אהבתך לה'? מלבי"ם: "במחשבה, ובדיבור ובמעשה. כנגד המחשבה אמר 'והיו הדברים האלה על לבבך' – שלא יעלה על לבבך שום מחשבה, רק באהבת ה' כאילו היא כתובה  על לוח לבבך לעולמים; 'ושננתם' - ונגד הדיבור תלמדם לבניך, וגם 'ודברת בם' – אתה בכל מיני המעמדות תשהיה, בין בשבתך בביתך וכו'; וקשרתם' – ונגד המעשה 'וקשרתם לאות על ידך ... לשעבד את הכוח המתאווה השוכן בלב ... לשעבד כוח השכל והמחשבה לאהבתו, והוא כנגד 'בכל לבבך', ונגד 'בכל מאודך' אמר 'וכתבתם על מזוזות ביתך', שביתך מציין הקניינים וכל הרכוש, כולם יהיו משועבדים לאהבת ה'". מחשבה, דיבור ומעשה, יצירות ה', למען אהבתנו אותו.

 

ז,ח: כִּי מֵאַהֲבַת יְהוָה אֶתְכֶם, וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת-הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם, הוֹצִיא יְהוָה אֶתְכֶם, בְּיָד חֲזָקָה; וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית עֲבָדִים, מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרָיִם: מהי אהבת ה' אלינו? מלבי"ם: "אם היה רוצה ברבות עם סגולה, היה יכול לתת לכם את ארץ מצרים ... ושיהיו עם מצרים מתחברים אליכם להיות אתכם לעם אחד, ומה שהוציא אתכם היה מאהבת ה' אתכם, שהאהבה לא תהיה אלא בשווים ... מצד שיש בהם אלוהות – היא נפשכם שהיא חלק אלוה ממעל, שמצדה יאהב דומה לדומה ... לכן הוציא אתכם ביד חזקה ... כי אין ברצונו בריבוי של פסולת וקליפות, רק בהפרי והסגולה שהיא מועטת ... מופרדת מעובדי אלילים". אהבת ה' אלינו באה לידי ביטוי בהפרדתנו מהקליפות. שנזכה.

 

שבת שלום, שבת של ברית אישית עם ה', אהבה מחשבתית, דיבורית ומעשית אל ה', ושלו אלינו, ושמחות הולכות ומתרבות, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע