chiddush logo

מדוע יצחק לא ביטל את צוואתו שניתנה במרמה ליעקב

נכתב על ידי ilan sendowski, 13/9/2021

 כאשר אדם נותן מתנה, ברוב המקרים הוא לא יכול לשוב בו. אולם צוואה מתממשת רק במותו של המוריש, ולכן, עד מותו, רשאי המוריש לשנות את צוואתו.

 

ליצחק היו שני בנים: אחד גדול וחזק והשני זעיר. יצחק אהב את בנו הגדול, וחשב שהקטן לא ימצא אישה ולא יהפוך ללאום. יצחק רצה למנות את עשו הגדול כאדונו של יעקב הקטן כדי שעשו ידאג, ישמור ויפרנס את הקטן, כפי שאלוהים אמר לרבקה: "ורב יעבוד צעיר".

 

יצחק רצה להעניק לעשו את השלטון במחנה, ולתת לו את כל רכושו. יעקב, בעזרת אימו, הטעו את יצחק להעניק את צוואתו ליעקב.


יצחק הודיע לעשו: "ואברכהו, גם ברוך יהיה" - במשמעות: 'לא אשנה.'

 

מדוע יצחק לא שינה את צוואתו והעניק אותה לעשו כתוכניתו המקורית?

 

ישנם מספר סיבות:

1  יצחק לא היה יכול להודות קבל עם ועדה שהוא טעה ועשה שגיאה. כך כולם יכולים לחשוב שזאת הייתה כוונתו והוא שלח את עשו מחוץ למחנה כדי לבצע זאת בהעדרו.

 

2  יצחק הבין שמשרתיו ידעו מה קרה ולא מנעו ממנו לברך את יעקב המשקר, ולא הזהירו את עשו. הוא הבין שאין תמיכה בתוכניתו המקורית.

 

3  בסוף ברכתו הוסיף יצחק את דברי אלוהים לאברהם: 'ואברכה מברכיך, ומקללך אאר' ואמר: 'ארריך ארור, ומברכיך ברוך'. עכשיו הוא לא יכול לבטל את הברכה כי זה יהפוך לקללה ליעקב, והוא עצמו יהיה מקולל.

 

4  כאשר יצחק הבין שיעקב רימה אותו, הוא גם מיד הבין שרבקה עזרה ליעקב להכין את המטעמים וכיסתה את עורו של יעקב, כי יעקב לא היה מסוגל לעשות זאת לבדו. יצחק זכר שרבקה הסכימה להינשא לו רק כאשר הוא נתן לה את אהל שרה וזכויותיה לפקוד על בעלה, וכך הסכים להתחייב להישמע לה, ושרבקה יודעת  זאת. יצחק הבין, שרבקה פקדה עליו לתת את ברכת נפשו לפני מותו ליעקב, ולא לעשו, והוא אינו רשאי לסרב.

 

5  יצחק הסכים לוותר בהנחה שזאת הייתה יד אלוהים, ואלוהים ימשיך לכוון את זרעו כרצונו. וכך אכן קרה, לפי הוראת אלוהים, עשו פינה את כנען ליעקב, ויעקב נשלח לחרן וחזר עם משפחה גדולה ורכוש רב כדי לקחת את מקומו בכנען.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי         מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע