chiddush logo

אור של אלול ד"ת להפטרת פרשת כי תבוא

נכתב על ידי izik28, 15/9/2022

 בסד 

ד"ת להפטרה כי תבוא התשפ"ב

אור של אלול 
---------------------------------------------------------
בחודש אלול  יש  משהו מיוחד  , מין אור כזה שמיר עליך  , כמו שמופיע בהפטרה," קומי אורי כי בא 
אורך וכבוד יהוה עליך זרח כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאמים ועליך יזרח יהוה וכבודו עליך יראה"
איך נראה כבוד של ה" ? מצודת דוד מסביר שהאור של ה" הוא כבוד השכינה ואור הישועה , הדבר מקביל לחושך בו היו בני ישראל בעבדות מצרים , עד הופעת מכות מצרים כפי שכתוב בפ"ס," לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים ולכל בני ישראל היה אור במושבתם",האור החיים מפרש," ולכל בני ישראל היה אור וגו'. דקדק לומר ולכל לומר שכל אחד ואחד מישראל שהיה הולך לבית המצרי היה לו אור במושבותם של המצריים. או יכוין לומר אור זה מנין מוצאו ואמר שהוא אור במושבותם וחסר תיבת אשר והרבה מקראות יקצרו כן והכוונה ע"ד אוז"ל (שם) כי הרשעים מתכסים בחושך והוא אשר כיסה המצרים הרשעים וכנגד הצדיקים עליהם יזרח ה' ב"ה ואוהביו כצאת השמש בגבורתו ומאור מושבותם ליוה להם ה' ב"ה חלק א' והוא אומרו אור במושבותם:", המצירם היו בחושך  הגלל מכת החושך אך לא רק , הם היו בחושך בגלל  מעשיהם  הרעים ועצם העובדה שהם העבידו את בני ישראל , הרוע שהיה בהם החשיך את מוחם ושכלם , הם כמו לא ראו . .. בדיוק כמו אדם שחוטא , הוא כמו לא רואה מה הוא עושה כיוון שנכנסה בו רוח שטות .. היא היצר הרע שבא להחשיך את עייני  ישראל , הקב"ה אומר לנו בעיצמו של חודש אלול  , תחזרו בתשובה , ועצם החזרה הזו למוטב , גם שקשה ועתם לא רואים לאן אתם הולכים כבכיכול , תדליק את האור, האור של השכינה שיאיר עליכם , כמו ביום הראשון לבריאת העולם ," והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים" הכלי יקר מפרש, "והארץ היתה תהו ובהו". מאי דהוה הוה ומה צורך בידיעה זו. ונראה לומר לפי שמששת ימי בראשית והלאה אין הקב"ה משנה שום דבר מכמות שהיה וצפה הקב"ה שעל ידי מעשי הרשעים יחזור העולם לתוהו ובוהו כמו בדור המבול. וכן בחורבן הבית כתיב (ירמיה ד, כג) ראיתי את הארץ והנה תהו, והודיע לנו הכתוב שאם יקרה בזמן מן הזמנים שע"י מעשה הרשעים יחזור העולם לתהו לא יהיה נחשב שינוי בבריאה אלא יחזור העולם לכמות שהיה כי מטבעו להיות תהו ובהו וחשך, וע"י מעשה הצדיקים עשה הקב"ה הפך טבעו וברא האור לצדיקים וע"י קלקול המעשים יחזור העולם לכמות שהיה ולא יהיה נקרא שינוי בבריאה כי תנאי התנה הקב"ה עם כל מעשה בראשית ומטעם זה מיעט האור וגנזו לצדיקים כי לא אדם הוא ית' ויתנחם אלא לפי שאם רשעים בחשך ידמו בעבור קלקול מעשיהם לא יהיה נחשב לשינוי בבריאה, וזהו דעת המדרש (בר"ר ב, ה) והארץ היתה תהו אלו מעשיהם של רשעים ויאמר אלהים יהי אור אלו מעשיהם של צדיקים כו', מה ראה בעל המדרש הזה להוציא הפסוקים מפשוטם. ולפי מה שפירשנו דברי מדרש זה מבוארים, כי פשוטו נשאר במקומו והדרשה תדרש גם מפשוטו. ומה שמסיק שם ועדיין איני יודע באיזו מהם חפץ אם במעשיהם של רשעים כו' ".
 החושך כאמור משול לחטא , האור למצווה , חודש אלול משמעו  הדדיות , או כמים הפנים לפנים כך לב האדם לאדם" אם ננהג כלפי ה" בפנים חמוצות, ונעשה עברות , שלא נצפה שהוא יאיר לנו את הדרך  ,למרות שברוב חסדו הוא יגמול עמנו חסד גם אז.. אך אם נקיים מצוות   נתחזק בתורה , אורו יאיר עלינו תדיר כפ"ס," כי נר מצווה ותורה אור " ,  ומשהו חשוב,  מידי שנה אנו חוזרים לחודש אלול , זה כמו ריטואל קבוע .. טוב, שוב אלול .. נעבור אותו בשלום וזהו ... אך עלינו להפנים ולהרגיש את עווצמתו של חודש זה , שבא רק ושוב רק עבורנו !! כדי שניטיב את דרכינו  , אדם שנמצא בחושך זמן רב , כבר מתרגל לכך ..  וזה גרוע, עלינו להתרגל לטוב למצווה לנעימות לה" !! וכך נתברך בשנה טוב מאירה בכל תחום שאנו רוצים ,בברכת ה" ! כדאי !! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה