chiddush logo

סיפורו במופלא והנעלם של יצחק....

נכתב על ידי משה אהרון, 26/11/2022

בס"ד.


סיפורו המופלא והנעלם של יצחק...
===========================.

התורה דנה באריכות בקורות אברהם ויעקב .
 והיא ממעטת בעניין יצחק. שעקדת יצחק שינתה והכמינה המון תהפוכות ובעיקר כאלה המשליכים על בריאותו הנפשית של יצחק.
 וכך ביקשה התורה שסיפורו המופלא של יצחק  ילמד בקשירה של המון קצוות ורמזים שהניחה התורה.
 וכך שנים לא מעטות אני  הוגה ומתבוסס בזה הסיפור ואני לא מצליח  לשכנע באמיתות.
 נעש עד ניסיון 
 נתחיל בסדרה של שאלות מבוא בבחינת "קצוות" של קישור  והתווית הנרטיב...

השאלות :
 1.  מדוע פותחת פרשת תולדות  בלשון כפולה מחד  :"יצחק בן אברהם" ומאידך מוסיפה :"ואברהם        הוליד את יצחק "
2,   ושוב מדוע הכפל הנוסף  גם בהמשך לעניין נישואי יצחק  מחד  :"בקחתו את רבקה" ומאידך       תוספת  :"לקח לו אישה".
3.  מדוע חשוב היה לתורה לציין גילו של יצחק בנישואיו [40 שנה[ ובהולדת בניו [60 שנה].
 4.  מדו עקרותה של רבקה נמשכה כ- עשרים שנה .
5.   מדוע רק אחרי כעשרים שנה כותבת התורה  "ויעתר יצחק" ולמה דווקא בלשון "ויעתר".
 6.  מדוע התורה מדגישה שמשהתפלל התפלל "לנוכח אישתו" ולמה התוספת : "כי עקרה היא והלוא זה לב ליבו של כל הסיפור ועובדה זו ידועה היא .
 7. מדוע תולה התורה את נפקדותה של רבקה  בהריון דווקא בתפילת יצחק.
 מדוע לאחר ההריון למעשה נעלם יצחק ורבקה מובילה באומרה : "אנוכי"
 8.  למה יצחק אהב את עשין ומה פירוש : "כי צייד בפיו".
9.  למה שינתה התורה בלשון לעניין אהבת יצחק את עשו נאמר : "ויאהב" ואילו לעניין אהבת רבקה את יעקב נאמר : "אוהבת".
 10, ואחרו חביב מדוע התורה לא הציפה את הסימור הסמוי  הקושר בין כל התשובות לשאלות שלעיל.

ועתה לסיפור בקיצור ממש - בכליפת אגוז.
יצחק יצא חבול נפשית מהעקדה והפך פוסט טראומטי קשה. הוא לא סלח לאביו אברהם [ראו רשימה קודמת - חזר אבל וכעוס מהעקדה] גם לא סלח לו לאביו על גירוש אחיו ישמעאל .
ויצחק נשבע כי לכשיהיו לו ילדים הוא לא  "יגרש" ויקפח את הבכור ויהי מה.
 והדבר הנורא מכל  יצחק בתודעתו הפוסט טראומטית  תפס את האלוהות במהות של "פחד". 
עד כי יעקב בנו  מכנה את אלוהין של יצחק : "פחד יצחק" [לוליא אלוהי אבי אברהם ופחד יצחק].
 והנה יצחק פחד מלהתחתן ולהביא ילדים לעולם. הוא דחה את נישואיו עד גיל ארבעים. 
וגם משנישא נרתע מהביא ילדים לעולם [ולכן הכפל שנשא לו אישה - לו עצמו ולא בעבור הילדים].
 וכך עשרים שנה מתפללת רבקה  ויצחק אדיש, נמנע  מלעמוד גם הוא נכחה ולהתפלל והקב"ה שהוא שותף לאיש ואישה בלידה עמד וחיכה שהצד של האיש יהא בשל ונכון לקבל ילדים בחייו.
 וכך אחרי כעשרים שנה נשבר יצחק שראה את סבלה של רבקה ונעתר לה בתחינותיה להתפלל גם הוא [לכן לשון כפולה : "ויעתר" . - נעתר לה לרבקה  להעתיר לקב"ה.
 והנה סוף סוף עמד נכחה - מולה .
להראות לה שהוא מתפלל מעומק ליבו מרגע זה השותף השלישי הקב"ה  לא יכל יותר לעמוד מהצד ונעתר גם הוא. לכן התורה מדגישה כי עקרה היא" לרמז שעקרותה בגין אי בשלות יצחק להיותו אב. וכאילו לאשר את כל יסודותיו אלה של הסיפור מדגישה התורה שהקב"ה נעתר לתפילת  יצחק אותה שהייתה חסרה כעשרים שנה. [היה צפוי שייכתב נעתר להם]
 וראו זה הפלא אך משהרתה רבקה כאילו האחריות והסמכות עברה לרבקה ולעניין התרוצצות הבנים היא אומרת לעצמה אם כן למה : והתשובה :"אנוכי" שמכאן ואילך אנוכי רבקה כאם רלוונטית לגורל בניה. שמכאן ואילך כאם הבנים היא עצמה עצמאית  יכולה לעמוד ולדרוש....
ועתה לשאלה למה יצחק אהב את עשו ?
כבר הקדמנו והדגשנו את הבטחתו של יצחק לעצמו כי הוא לא יקפח את בכורו . 
יצחק כאיש השדה  אהב את עיסוקו של עשו בשדה מה עוד שצייד בפיו שהיה צד לאכול ולהאכיל אנשים [שכך סיפר לאביו שוב ושוב] ולא להקרבת קורבנות .
בווריציה כזו או אחרת המחלוקת בין קין להבל חזרה על עצמה בצורה מינורית ומתונה יותר גם בין עשו ליעקב. ויצחק שהעקדה גרמה לו לברוח מעולם המזבחות ומהקורבנות  נטה יותר לגישתו האמורה של עשו.... שיצחק גם טעה לכן נאמר "ויאהב" יצחק את עשיו לאמור "וי" - שאהב את עשו".
 רמז שלסוף "יתיישר עם רבקה לעניין זה.
 זה אם כן הסיפור ומדוע הכמינה התורה סיפור זה   ?
בגלל חולשת הדורות  שדורות קודמים לא היה בידם לעכל ולהפנים סיפור זה בלי נזק אמוני ותודעתי כבד......

משה אהרון 

פינת 
"הכלישעה"
---------------
 גם כשהשמש שוקעת במערב 
 היא מקרינה מאורה על העננים שבמזרח
 להזכיר כי תשוב ותזרח לבוקר
 שוב מהמזרח
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע