chiddush logo

המבדיל בין קודש לחול " לע"נ אימי מורתי מרגלית מלוך בת אסתר ז"ל

נכתב על ידי izik28, 17/2/2023

בסד 
ד"ת לעלון  פרשת תרומה ד באדר התשפ"ג לע,נ אימי מורתי היקרה מרגלית בת אסתר ז"ל 

המבדיל בין קודש לחול
------------------------------------------------------------------------
המצווה ה"צו" 
כותרת  דה"ת מוכרת לכולנו , אם נעיין בפרשה נראה שיש בה  "צו" מצוות ,מצווה זו בתריג היא 
"איסור הסרת בדי ארון הברית", ככתוב בפ"ס" "”בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים, לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ.”
מה עניין מצוה זו ? המדרש מפרש כמה סיבות," כדי שאם נזדקק להוציא את הארון בדחיפות נוכל לעשות זאת מבלי לחשוש שהבדים אינם במקומם, והשני, מפני שלצורת כלי המקדש יש משמעויות נסתרות שאסור לפגום בהן.
החזקוני ומפרשים נוספים כותבים כי בשל קדושת הארון, התורה לא מעוניינת שיצטרכו לגעת בו, ולו בזמן הכנסת הבדים לנשיאה.
בעל המשך חכמה מסביר על פי המדרש ש"הארון נושא את נושאיו" - הארון אינו זקוק לאנשים שיישאו אותו אלא הוא נושא אותם - שכדי להדגיש עניין זה נאמר האיסור להוציא את הבדים, כדי להראות שכשם שבזמן שהארון מונח בקדש הקדשים הוא אינו זקוק לבדים, כך גם בזמן המסעות".
האם גם בימינו כשהמקדש לא קיים יש לקיים מצווה זו ? גם שארון הברית לא קייים? מסתבר שכן .
 שבת קודש 
השבת היא ההבדל בין קודש לחול בימנו  , למעשה מאז ומעולם , בעת כניסתה אנו נכנסים לעולם אחר , קדוש שקט  , מלא בעונג רוחני וגשמי בברכת האל ובציוויו ! מצוות איסור הסרת בדי הארון קשורה גם לענין זה  , נאמרו למצווה זו הסברים רבים על דרך הדרוש, שבהם הארון הוא סמל לתורה, וקביעות הבדים היא לקח כלשהו ללומדי התורה.
בשבת יש " לט מלאכות  , המילה " לט" היא בהיפוך אותיות טל , שהוא קיים בכל עונות השנה , הוא כדומה לבדי הארון , הוא עוטף בעדינות את כל מה שנצא סביבו  וכמו שומר עליו , השבת פועלת באותו עיקרון , היא שומרת על עם ישראל ממרץ  החיים  כדי לאפשר לנו ולנפשנו לנוח  ולחזור למקורה הטבעי .השבת היא אות ברית בין ישראל לקב"ה , הרב זאב גרינוולד כותב, " המתבונן בגזרות שניתכו על העם, יווכח שהשבת היתה אחד ממוקדי הגזרות העיקריים. לכן, עובדת נצחיותה ראויה לתשומת לב מיוחדת. המתנכלים לעם ישראל ולתורתו לאורך הדורות ניסו בראש ובראשונה לפגוע בשבת קודש. הם היו מודעים לכך שהשבת היא יסוד תורת ישראל, שהיא זו המפיחה בעם רוח אמונה וגבורה, ומעניקה לו חוסן מיוחד ויכולת להחזיק מעמד בגלות הקשה והמרה. מסיבה זו, הם שילחו את חיציהם ואת גזרותיהם בשבת ובשומריה. הקב"ה כרת  ברית עם ישראל, והוא זה ששמר עליה ונתן לעם ישראל כוח להחזיק בה במסירות נפש. ואמנם, ברית זו נותרה בין בורא העולם לבין עמו ישראל. רעיון זה מובע בנוסח תפילת השבת: "ולא נתתו ה' אלוקינו לגויי הארצות, ולא הנחלתו מלכנו לעובדי פסילים, וגם במנוחתו לא ישכנו ערלים, כי לישראל עמך נתתו באהבה, לזרע יעקב אשרם בחרת.
מרגלית 
ברית מסמלת קדושה  , כמו ברית  מילה ,  או כל דבר שמצריך אמון בין אנשים ,  כמו בקשרי עבודה , הגם שזה עניין  חולין יש בו צד של קדושה ,  עצם קיום הברית עצמה , בכל נושא  הוא קידוש שם שמיים 
אם מחללים ברית מילה או שבת , הרי אנו כמוצאים את בדיה ארון שלא לצורך ,  בדיוק כמו תכשיט   היא " מרגלית" עליה אנו שומרים מכל משמר ,כך גם עלינו לנהוג עם הקשר שלנו עם ה"  המתבצע בכל רבדי חיינו ,מהקימה בבוקר ואמירת  מודה אני , דרך היציאה לעבודה , ללימוד התורה , ולקריאת שמע שעל המיטה , חיינו הם כארון  שהיה במשכן ובמקדש ,יש בהם רגעי קדושה , הרי גם את הארון לא נשאו כל הזמ ן..  וגם שזה קרה הוא נשא את נושאיו ,  כך גם  הקדושה בחיינו  נושאת אותנו , בתפילה , בתנהגות , באכילה נאותה , ובכל רגע למעשה ,  אנו צריכים להקפיד שלא להסיר את בדי הארון ! קרי  לא לחלל את הקדושה ,בדיוק כפי שאי אפשר לשמור שבת ב 99 אחוז..  כך עלינו לקדש את החומר  ולהעלותו לדרגה גבוהה יותר , כל מלאכות שבת קשורות במשכן , כדי שנדע  לקשר את העניין לחיי היום יום  ונזכור שבסוף מגיעה השבת הקדושה , קיומה  על ידי כל אחד ואחת מקנה לנו שיתוף פעולה  בבריאת העולם מחדש יחד עם ה", אם נבדיל בין רגעי החול לקודש , ובד ובד  נקדשם ,נעלה בקודש   ונזכה לברכת ה" ולגאולה הקרובה מתמיד .שבת שלום 
לע"נ אימי מורתי  מרגלית מלוך בת אסתר ז"ל    


.
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע