פרשת האזינו – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת האזינו – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
דברים לב,א: הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם,
וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי: מדוע משה מוכיח את ישראל גם דרך השמים וגם
דרך הארץ? ש"כ: "לנשמה ולגוף. האזינו 'השמים' – בגימטרייה 'נשמה',
וכנגדה אמר 'נאזנה', וכנגד הגוף אמר 'ותשמע הארץ' – שהוא כחרש לא שומע אלא בקולי
קולות ... אמר משה לנשמה – לא תפטור עצמה
לומר שאין לה עוון אשר חטא מצדה, אלא מצד הגוף, וכן הגוף לא יפטור עצמו לאמר שהוא
כאבן, לזה הוכיחם לשניהם".
לב,ט: כִּי חֵלֶק יְהוָה, עַמּוֹ, יַעֲקֹב, חֶבֶל נַחֲלָתוֹ: מדוע דווקא
יעקב ולא גם אברהם ויצחק? ש"כ: "לפי שהוא (יעקב) השלישי, והחבל
אינו פחות משלושה חוטים כרוכים זה בזה, ויעקב הוא היושב אוהלים".
לב,לט: אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא: מדוע
'מחצתי' בעבר ולא בעתיד כמו 'אמית ואחיה'? ש"כ: "לומר שהמיתה
(בעתיד) היא לתועלת גדולה, כדי לתת לו שכרו (בעולם הבא), כי אי אפשר לקבלו בעודו
בגוף מרוב זכותו ... אבל המחיצה היא על עוון שעשה שראוי למוחצו, לזה אמר
'מחצתי' ולא אמר 'אמחץ'".
לב,מא: אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי, וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם: מדוע 'לצרי
ולמשנאי' ולא 'לצרי ה' ולמשנאיו'? ש"כ: כל המיצר ושונא לישראל כאילו
מיצר ושונא לה'"
מבחר גימטריאות: השמים = נשמה; על במותי ארץ = היא
ארץ ישראל. אדמתו = ד' אמות.
שבת שלום, שבת שלאחר החיתום, לנשמה
ולגוף, בקשר הדוק לעם וללא חטא ומכאוב, ונסיים
את מחיצת אויבינו, ונחזיר חטופינו, אורן.
מביאור הרב אביגדור נבנצל פרשת האזינו
לב,מו: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, שִׂימוּ
לְבַבְכֶם, לְכָל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם:
אֲשֶׁר תְּצַוֻּם, אֶת-בְּנֵיכֶם, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת: מדוע לשים לב ולא עינים ואזנים ללימוד התורה (כדברי רש"י)?
הרב נבנצל: אדם לומד תורה בעיניו ובאזניו, ובשכל הוא מבין מה שהוא לומד ... צריך
גם שימת לב כדי לא לעבור על איסורים על איסורים שידועים לך וגם כדי להתנהג כמו בן
תורה".
לב,מז: כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא,
מִכֶּם--כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם: איך להסביר את דברי הירושלמי 'ואם ריק הוא – מכם הוא, ולמה, מפני
שאין אתם יגעים בתורה'? הרב נבנצל: "רואים מזה שהכל תלוי באדם, אם אדם לא יגע
– הוא לא יזכה לתורה, והדרך לזכות לתורה ולראות שהתורה אינה 'דבר ריק' היא לשאוף
לתורה בגדלות ולא להסתפק במועט ... צריך לב'ש בשפע ולעמול הרבה, ואז יראה שהתורה
אינה ריק אלא חינו ואורך ימינו".