chiddush logo

שירת השואה והתקומה (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 28/9/2025

 בס"ד.


שירת השואה והתקומה.
---------------------------------------
 לא פעם כתבתי כי שירת האזינו  היא שירת השואה והתקומה.
 והנה מונח בפניכם הניסיון  לפרוס הדברים ולנסות להוכיח את הדברים לאשורם.

 נקדים ונאמר כי בעינינו פרשיות וילך והאזינו צריך שיקראו יחדיו - בצוותא חדה.
 שבסוף פרשת וילך  מנבא משה על השואה בבחינת : 
"הרעה של אחרית הימים".
 ולא עוד שעילת הכתיבה של השירה היא בהיותה העד הכתוב  לסיבות השואה  והסתר הפנים.
 ואכן בסוף פרשת וילך נאמר : כי משה דיבר את דברי השירה באוזני עם ישראל.

לפיכך שירת האזינו  היא המבוא והעד הכתוב לפשר של  פורענות השואה.
 והתקומה שלאחריה
 [בדמות האתחלתא].
ולמה התחילה השירה בפניית השמעה לשמיים והארץ . משום שהעדים העיקריים לברית בין ישראל לאלוהיו הם השמיים והארץ .ומשמדובר על הפרת הברית באחרית הימים   והתוצאות המרות של אותה הפרה צריך לכאורה  קודם לכל  להקדים ולערב השושבינים העדים  : השמיים והארץ.
והנה משה פותח  ולא בכדי בקריאת שם ה' ובצידוק הדין  על השואה  :
שתמים היה פועל ה' וכל דרכיו משפט וישר הוא וכפי גם שמו של עם ישראל "ישר-אל".
 ומיד גם הקביעה כי יסוד ההשחתה שהובילה לפורענות כאמור הינה אך השחת העם - בניו של הקב"ה . המום היה ונותר אך בהם.
 והנה מגיע השלב הנורא של : "וישמן ישורון ויבעט" והמילים קשות :
 נוטש אלוה. ומנבל צור ישועתו.[חלק נטשו אלוה [המשכילים]  וחלק שנאחז בגלות בבחינת  : "מנבל צור ישועתו - [החרדים] 
 והתגובה : "וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו ויאמר אסתירה פני מהם".
.
 כנגד "וינאץ" באו הנאצים -
 אשר פעלו בהסתר פנים מוחלט. וכדי לחזק את אלה הדברים מיד בסמוך מכונים הנאצים מחוללי השואה גם  כ"גוי נבל".
 ואחרי כל אלה השירה מלאה בתיאורי הזוועה של השואה.
 ובכל זאת לאחר השואה האיומה לא איחרה לבוא גם התקומה. 
בבחינת :"לי נקם ושילם", לעת  תמוט רגלם כי קרוב אידם וחש עתידות למו .
 כי ידין ה' עמו ועל עבדיו יתנחם..
 הקב"ה מתנחם על השואה המרה ופועל בהתאם.
 ומהו  : "וחש עתידות למו" : שקיים בנו הקב"ה בעקבות השואה  : "אחישנה". 
החיש עתיד הגאולה בדמות התעוררות האתחלתא היא מדינת ישראל ...
 ולכל המפקפקים, הנה ראו גם הכרזת האומות המיוחדות על הקמת מדינת ישראל,
 מופיעה בהמשך במילים :
 הרנינו גויים עמו " .
כלומר שמחו את עמי באותה הבשורה כאמור.
 ולא עוד שיש גם בהמשך הסבר המסבר את האוזן לגאולת אתחלתא זו ,שכרוכה בייסרין באותם המילים החותמות את השירה : "וכיפר אדמתו עמו".
 שאדמת ארץ ישראל  תשמש סדן של השלמת כפרה -  על הגאולה בטרם עת.
  את יתרת עונש הגלות שהתקצרה במסגרת :"אחישנה" . תכשירנו ארץ ישראל בייסורין ובחבלי גאולה  
עד כי לבסוף גם נזכה בגאולה השלמה.
 משה אהרון .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (28/9/2025)
בס"ד.
כבר בפתיח גילה משה לשמיים ולארץ מגמת הדבר.
מחד דברים קשים של לקח העורפים כגשם זלעפות זה בהתייחס לשואה.
בהתייחס לתקומה שלאחריה תבוא הנחמה כטל הנוזל מעדנות ובחמלה רבה.
כך גם כ"שעירים עלי דשא" בהתייחס לשואה . בסער של רוחות על דשא מטופח המסמן שלווא ושגשוג .
ואחר כך לאחר הפורענות בתקומה רביבים מלטפים על מה שנותר מהחורבן בסמליות שלעזוב ועשב בניגוד לדשא מטופח.
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע